Primul automobil aerodinamic cu roți integrate din lume, Automobilul Persu, a renăscut, după mai bine de un secol, fiind restaurat și recondiționat respectându-se planurile originale și toate detaliile tehnice inițiale la care s-a avut acces, și a plecat de la Muzeul National Tehnic „Dimitrie Leonida” din Bucuresti într-o primă nouă aventură.
Automobilul Persu va fi expus în cadrul celei de-a 18-a ediții a Bienalei de Arhitectură de la Veneția (20 mai – 26 noiembrie 2023).
Restaurarea și recondiționarea au fost realizate după obținerea tuturor aprobărilor legale necesare și s-a desfășurat în condiții stricte. S-au respectat planurile originale și toate detaliile tehnice inițiale la care s-a avut acces. Iar în doar câteva luni epava s-a trezi din nou la viață.
Citește și: FOTO Povestea primului avion de luptă românesc. A zburat cu 319 km/h medie în 1930. Un final tragic
„Culoarea este cea originală (dacă vă amintiți de automobilul Persu ca fiind gri este pentru că, din nepricepere și din ignoranță, angajați ai muzeului l-au vopsit în anii '70 cu vopsea pentru sobe).
Jantele sunt cele originale, iar capacele aerodinamice au fost replicate precis. Absolut toate detaliile au fost respectate cu strictețe.
Până și numărul de înmatriculare este cel pe care l-a folosit domnul Persu pentru cei aproximativ 120.000 de kilometri pe care vehiculul i-a străbătut”, a explicat jurnalistul Radu Guramulta de la RacingWheels.
Primul automobil aerodinamic cu roți integrate din lume, omologat de Persu în 1922. A parcurs peste 120.000 de kilometri
Vizionarul inventator român Aurel Persu a brevetat primul automobil aerodinamic din lume la 14 noiembrie 1922. Invenția a fost validată cu nr. 402683 pe 19 septembrie 1923 și în Germania și, apoi, pe 8 noiembrie 1927 în SUA.
Citește și: VIDEO Prima mașină făcută în România nu a fost Dacia, nici ARO, ci Malaxa 1C. Fabrica, luată de ruși
Studiind natura și experimentând mecanica, Persu a ajuns la concluzia că forma perfectă pentru un vehicul ar fi cea a unei picături de apă. Apoi, din bugetul propriu, inginerul român a construit automobilul visat. El a ajuns la un coeficient aerodinamic de 0,22, un scor invidiat și de mașini contemporane.
Modelul electric Porsche Taycan, de exemplu, una dintre cele mai aerodinamice mașini de stradă la ora actuală, are un coeficient de exact 0,22. Iar Mercedes EQS se laudă cu un Cd=0,202.
Persu a construit mașina în Germania și a avut ca bază tehnică un automobil AGA, cu structură din lemn - o marcă germană destul de importantă care a existat între 1919 și 1929.
Caroseria Automobilului Persu avea tabla de aluminiu, pentru a avea o greutate mai mica și un consum cât mai redus (circa 5 l/100km). Iar ecartamentul redus al punții a permis obținerea formei deosebite de picătură de apă.
Persu a adus automobilul în Romania, parcurgând cu el un total de 120.000 km. Iar în anul 1969 a donat mașina în stare de funcționare Muzeului Național Tehnic „Dimitrie Leonida”.
Invetatorul Aurel Persu s-a născut pe 26 decembrie 1890 și a încetat din viața pe data de 5 mai 1977.
El a urmat Școala Superioară Tehnica din Berlin-Charlottenburg, fiind șef de promoție în 1913. Iar în 1914 a fost premiat de Ministerul Instructiunii Publice din Germania pentru un studiu privind vibrațiile unei bare în spațiul cosmic.
Din 1914, Persu devine Conferentiar Onorific la Institutul Electrotehnic din Bucuresti. În anii 20 sustine prelegeri despre tehnica automobilelor și la Școala Politehnica Bucuresti.
Timp de doi ani, între 1938 și 1940, devine directorul general al IAR Brașov, iar după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial Persu este profesor de mecanica la Institutul Politehnic București.