Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani?

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 18.09.2024 - 17:52
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran
Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani? - Foto: captură ecran

Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar una veche, mică ori cel mult compactă care să nu aibă „milioane” de kilometri în bord. Nouă nu se pune problema. Nici de un microcar cu permis de la 16 ani nu prea ajung banii.

SHARE

Orice șofer și-ar dori să conducă mașina la care visează. Dar, achiziționarea unei mașini nu se poate baza, din păcate, doar pe preferințe și gusturi. Trebuie să țină cont de capacitatea financiară a fiecăruia. Iar calculele nu se rezumă doar la prețul de achiziție. Foarte importante sunt și costurile de exploatare (mentenanță, reparații, carburant, asigurare, etc.).

Matematic, specialiștii în finanțe personale spun că, pentru a nu genera deloc presiune pe buget, când se gândește să-și schimbe automobilul, un șofer trebuie să socotească ca prețul acestuia să nu depășească 35% din salariul său net anual. Procentul poate urca până la maximum 50%, dacă acesta își asumă anumite constrângeri. 

Citește și: Român cu salariu mediu muncește de 6 ori mai mult decât un neamț pentru aceeași mașină Second Hand

Ce mașină își poate cumpăra matematic românul cu salariul mediu? Doar veche! De câți ani?

În România, salariul mediu net este la ora actuală de 832,19 euro/lună, potrivit datelor numbeo.com. Deci, de 9.986 euro pe an. 

Prin urmare, matematic, conform recomandărilor specialiștilor în finanțe personale, românul cu salariul mediu își poate permite o mașină de 3.495 euro sau maximum de 4.993 euro. 

Citește și: Piața auto din România s-a prăbușit în august. Sub 10.000 unități! -69% mașini electrice, -23 total

Ce mașină găsești la 3.500 - 5.000 euro?

Nouă nu se pune problema. Top-ul celor mai ieftine mașini noi pe piața din România e condus de Mitsubishi Space Star – de la 11.900 euro, TVA inclusă.

Pe locul 2 se află Dacia Sandero - de la 12.700 euro, TVA inclusă. Urmează Kia Picanto – de la 13.500 euro, TVA inclusă, Dacia Logan - de la 13.800 euro, TVA inclusă, și Renault Clio - de la 14.300 euro, TVA inclusă. Prețurile sunt cele de listă, fără programul Rabla. 

Nici de un microcar sau cvadriciclu, cum i se mai spune, ce poate fi condus cu permis de la 16 ani, nu ajung banii.

De exemplu, Allview CityZen, prima mașină electrică „românească” cu permis de la 16 ani are un preț de listă de 15.980 euro. Prin programul Rabla, ajunge 7.990 euro. Iar, pe piața second, un cvadriciclu Chatenet în stare bună nu prea găsești sub 6.500-7.000 euro.

Citește și: VIDEO Cât costă CityZen, prima mașină electrică „românească” cu permis de la 16 ani. Vine din China

Așadar, matematic, românul cu salariul mediu își poate permite doar o mașină second hand. Dar, nici în acest caz, una bună, fără „milioane” de kilometri  în bord (adică, cu maximum 200.000 km parcurși) și daune majore, nu găsești la 3.500 - 5.000 euro, decât dacă are peste 12-15 ani vechime. 

Newsweek a căutat pe site-urile de anunțuri auto oferte de maximum 6.000 euro, având în vedere că prețul cerut se poate negocia, și nu a găsit prea mult oferte de mașini interesante, ce ar merita văzute, la 3.500 - 5.000 euro. 

De exemplu, ne-a sărit în ochi o Honda Civic 1.8 Executive cu 110.000 km parcurși, conform vânzătorului, an fabricație 2009, la 6.000 euro, precum și o Skoda Octavia 1.4 MPI Ambiente cu 150.000 km parcurși, an fabricație 2012, tot la 6.000 euro. 

Citește și: Criză? 5 modele unice BMW XM, de peste 220.000 €, livrate în România. 39 de unități, în 2024

Mașină mai tânără de 8 ani, la circa 5.000 euro, ce ar merita văzută nu găsești, în general, decât modele precum Dacia Logan, Citroen C-Elysee sau Fiat Panda. 

Între 4.000 și 5.000 euro, poți găsi, de exemplu, Dacia Logan 0.9 TCe Laureate din 2013, cu 116.000 km, potrivit vânzătorului, un Citroen C5 diesel din 2012, cu 163.000 km, un Ford Focus diesel sau benzină din 2013-2014, cu circa 170.000-190.000 km, o Mazda 3 1.6 GT-Line cu 157.000 km, un Ford Fiesta pe benzină din 2014-2015, cu circa 145.000-170.000 km, o Kia Ceed 1.4 GLS din 2010, cu 115.000 km, ori o Skoda Fabia 1.2 benzină din 2011, cu 104.000 km.

Sub 4.000 euro poți găsi, de exemplu, un Ford Fiesta 1.25 Trend din 2009, cu 81.000 km, conform vânzătorului, un Volkswagen Golf V 1.4 TSI din 2008, cu 163.000 km, ori un Opel Astra 1.5 sedan din 2008, cu 118.000 km. 

România are al 4-lea cel mai vechi parc auto din UE

România a avut cel mai vechi parc auto din UE, dar în ciuda prețurilor și a calculelor explicate mai sus, în ultimii ani, acesta a „întinerit”. 

La finalul anului 2022, potrivit datelor Asociației Contructorilor Europeni de Automobile (ACEA), România avea al 4-lea cel mai vechi parc auto din UE, cu o vârstă medie de 14,9 ani, la egalitate cu Polonia.

Acum, Grecia este țara europeanp cu cel mai vechi parc auto, cu o vârstă medie de 17,3 ani.

Urmează Estonia, cu o vârstă medie de 16,6 ani, și Cehia, cu o vârstă medie de 15,9 ani.

Ceva mai bine decât România stau Lituania, cu o vârstă medie de 14,7 ani, Slovacia, cu o vârstă medie de 14,7 ani, și Ungaria, cu o vârstă medie de 14,6 ani.

Vârsta medie e parcului auto din întreaga Uniune Europeană era la sfârșitul lui 2022 de 12,3 ani. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te