Dacă mașina începe să nu mai accelereze cum trebuie, să tragă prost, cum se spune, consumă mai mult decât de obicei și, eventual, motorul se bâlbâie, nu mai merge rotund, când autovehiculul e oprit, de exemplu, la semafor, una dintre cauzele principale poate fi defectarea debitmetrului.
Citește și: VIDEO Cheie electronică sau cartelă descărcată? Cum poate șoferul să deschidă și să pornească mașina
Ce trebuie să facă șoferii pentru ca mașina să nu ajungă să tragă prost ori să se bâlbâie la semafor
Funcționarea oricărui motor termic modern, pe benzină (inclusiv GPL) sau motorină, este dictată de debitmetru, de senzorul care măsoară debitul de aer ce trece prin admisie.
Acesta transmite apoi informațiile calculatorului de injecție care calculează cantitatea de combustibil necesar pentru amestec (la motoarele pe benzina) sau cantitatea de gaze arse (la motoarele diesel) pentru a funcționa în parametrii optimi.
Citește și: Ce trebuie să facă șoferul de mașină diesel dacă s-a aprins martorul DPF? Altfel, se strică motorul
Dacă senzorul de masă de aer nu lucrează corect, îmbâcsindu-se cu praf, de exemplu, motorul poate începe să oscileze la ralanti (turație ridicată sau instabilă), poate să consume mai mult decât de obicei, poate să nu mai răspundă cum trebuie la accelerație și, mai ales la diesel, inclusiv poate să începă să scoată fum negru, ceea ce indică un amestec prea bogat în motorină.
Debitmetrul, care este o piesă extrem de sensibilă, poate să se strice pur și simplu, ca orice senzor, dar funcționarea lui poate fi afectată și de mizerie.
Prin urmare, pentru a prelungi cât mai mult viața senzorului de masă de aer, specialiștii le recomandă șoferilor să nu neglijeze schimbarea filtrului de aer și curățarea atentă a carcasei filtrului de aer și a tubulaturii dintre aceasta și galeria de admisie, unde, de obicei, se află montat debitmetrul.
Citește și: FOTO Martorul luminos cu „picătură” care îi spune șoferului să oprească imediat, dacă se aprinde
În țări ca România, unde e foarte mult praf în atmosferă, filtrul de aer trebuie verificat și schimbat mai des, mai ales pentru a proteja „firul cald” al senzorului de masă de aer. Mai des înseamnă la circa 10.000-15.000 km, în funcție de mediul în care e exploatată mașina, și nu la intervalele de service recomandate de producător, de 20.000, 25.000, 30.000 km, care sunt calculate petru drumurile lipsite de praf din Occident.
Dacă un filtru de aer costă, să spunem, 20-50 de euro la o mașină obișnuită, cel mai ieftin debitmetru pleacă de la circa 150-200 de euro.