Guvernul nu mai are bani de mașini electrice prin Rabla Plus și, se pare că, nu știe cum s-o spună clar.
Programul Rabla Plus 2023 este deja blocat, având în vedere că bugetul alocat celei de-a doua etape, care a început la 1 septembrie, s-a epuizat și AFM nu l-a mai suplimentat, deocamdată, ca în alți ani, iar la Palatul Victoria se discută variante pentru modificarea programelor Rabla 2024 și Rabla Plus 2024.
Dacă la Salonul Auto București din septembrie ministrul Mediului, liberalul Mircea Fechet, a declarat că "Astăzi avem mașini electrice cu un preț accesibil, în legătură cu care probabil ar trebui să discutăm și despre valoarea voucherului. În nici un caz nu mă gândesc la o creștere a valorii acestuia", iar surse din Guvern au afirmat că autoritățile vizează reducerea valorii eco-bonusului Rabla Plus de la 10.000 de euro, cât este în prezent, până la aproximativ 7.000 de euro, în ședința de Guvern din data de 1 noiembrie, premierul a cerut o nouă plafonare pentru programul Rabla Plus de anul viitor.
Citește și: Mașinile electrice făcute în China pierd eco-bonusul. Cine va mai lua Dacia Spring la preț întreg?
Ciolacu nu mai are bani de mașini electrice prin Rabla Plus. „Îți dau voucher și îți cumperi Tesla?”
După ce Guvernul Ciucă a introdus pragul de preț de 75.000 €, TVA inclusă, pentru Rabla Plus 2023, acum, premierul Ciolacu a declarat că „Nu mi se pare corectă adresabilitatea. Îți dau voucher și îți cumperi Tesla. Cred că voi scădea pragul pentru adresabilitate până într-un anumit cost“, potrivit b1tv.ro.
Iar surse din Guvern au spus că „Ar putea fi vorba de mașini cu prețuri între 10.000 € – 15.000 €, respectiv între 30.000 € – 40.000 €, date care ar corespunde celor două programe”.
Prin urmare, ar putea fi vorba despre un prag de preț „între 10.000 € – 15.000 €” pentru mașinile noi achiziționate prin Rabla 2024 și despre un prag de „30.000 € – 40.000 €” pentru mașinile electrice sau hybrid achiziționate prin Rabla Plus 2024.
Citește și: Cauți o mașină electrică cu autonomie, oficială, de 300 km? Costă minimum 35.000 €. Iată și ofertele
Ce mașini electrice poți cumpăra în România sub 30.000 € sau sub 40.000 €. Doar vreo 15 modele de bază
Având în vedere că cea mai ieftină mașină electrică, Dacia Spring 45, are doar 45 de cai putere, o autonomie la viteză de autostradă ce nu-ți permite să ajungi de la București la Pitești și să te întorci cu un plin de curent și un preț de bază de 20.800 €, TVA inclusă, nu prea se poate spune că pe piață există mașini electrice ieftine, ci doar scumpe și foarte scumpe.
Deși premierul Ciolacu consideră Tesla o mașină electrică scumpă, nu este chiar așa. Tesla Model 3, de exemplu, oferă unul dintre cele mai bune raporturi preț/autonomie/spațiu (mașină de clasă medie, autonomie de până la 513 km, preț de 42.990 €, TVA inclusă) de pe piață.
Sub pragul de 30.000 € nu există, la ora actuală, decât trei mașini electrice noi pe piața din România.
Sigur, în 2024, sunt anunțate mai multe lansări de mașini electrice mai accesibile, precum Citroën ë-C3, viitorul Renault 5 electric sau, cine știe, prima mașină electrică fabricată în România, de Ford, la Craiova, dar, probabil, nu se va ajunge la mai mult de zece modele.
Citește și: VIDEO Citroën ë-C3, prima mașină electrică făcută în Europa care dă șah Daciei Spring: 23.300 €
Apoi, până la pragul de 40.000 €, mai există sub 15 modele de mașini electrice. Dar în acest caz există șansa ca anul viitor oferta să crească la peste 25-30 de modele.
Și, atenție, în ambele cazuri, vorbim despre prețul de bază, fără opțiuni suplimentare care cresc imediat factura.
Ce mașini electrice poți cumpăra în România sub 30.000 € (octombrie 2023, prețuri fără Rabla)
- Dacia Spring - 20.800 €: 44 cai putere, autonomie 225 km (WLTP), 4 locuri
- Smart EQ Fortwo - 24.000 €: 82 cai putere, autonomie 160 km (WLTP), 2 locuri
- Volkswagen e-Up! - 27.600 €: 83 cai putere, autonomie 258 km (WLTP), 4 locuri
Ce mașini electrice poți cumpăra în România sub 40.000 € (octombrie 2023, prețuri fără Rabla)
- Fiat 500e - 33.900 €: 95 cai putere, autonomie 190 km (WLTP)
- Renault Zoe - 35.400 €: 109 cai putere, autonomie 395 km (WLTP)
- Opel Corsa-e - 35.500 €: 136 cai putere, autonomie 330 km (WLTP)
- Peugeot e-208 - 35.500 €: 136 cai putere, autonomie 340 km (WLTP)
- Nissan Leaf - 35.700 €: 150 cai putere, autonomie 270 km (WLTP)
- Renault Megane E-TECH Electric - 36.600 €: 130 cai putere, autonomie 300 km (WLTP)
- MINI Cooper SE - 37.200 €: 184 cai putere, autonomie 230 km (WLTP)
- Mazda MX-30 - preț 37.800 €: 143 cai putere, autonomie 200 km (WLTP)
- Opel Mokka-e - 38.300 €: 136 cai putere, autonomie 340 km (WLTP)
- Volvo EX30 – 38.500 €: 272 cai putere, autonomie 344 km (WLTP)
- Jeep Avenger – 39.700 €: 156 cai putere, autonomie 400 km (WLTP)
- Peugeot e-2008 - 39.700 €: 136 cai putere, autonomie 310 km (WLTP)
În paralel, cea mai ieftină Tesla, Tesla Model 3, are un preț de bază de 42.990 €, TVA inclusă, în contextul în care este o mașină de clasă medie, și oferă 283 de cai putere și o autonomie de 513 km (WLTP). Iar chiar dacă unii consideră modelul drept premium, el este departe de finisajele și calitatea oferite de modelele echivalente ca dimensiuni de la Audi, BMW, Mercedes, etc..
Cum se oferă ecobonusurile pentru mașini electrice în alte state europene
21 dintre statele UE oferă ecobonusuri pentru mașini electrice, iar cel din România, dat prin Rabla Plus, este printre cele mai mari în momentul de față.
Șase țări, Bulgaria, Danemarca, Estonia, Letonia, Malta și Slovacia nu oferă niciun fel de primă pentru achiziționarea de automobile alimentate exclusiv la priză, dar proprietarii beneficiază de deduceri de taxe și impozite.
Dacă în România s-a introdus un prag de preț de 75.000 €, TVA inclusă, pentru ecobonusul Rabla Plus 2023, în Germania, de exemplu, în 2022, existau două praguri: bonus de 9.000 € pentru mașinile electrice cu preț de până la 40.000 € și bonus de 7.500 € pentru toate mașinile electrice de peste 40.000 €, conform ACEA.
Franța oferă un bonus de 6.000 € pentru mașinile electrice sub 45.000 €.
În Ungaria există două praguri: 7.350 € pentru mașinile electrice până în 32.000 € și 1.500 € pentru cele între 32.000 € și 44.000 €.
Italia oferă 3.000 € pentru mașinile electrice de până la 35.000 € + TVA și 2.000 € pentru cele de până la 45.000 € + TVA.
Iar în Luxemburg, de exemplu, există două praguri pentru bonusul pentru mașini electrice, dar nu legate de preț, ci de consum: 8.000 € pentru mașinile electrice cu un consum de până la 18 kWh și 3.000 € pentru cele care consumă peste 18 kWh.