Dezinhibiția la volan, „brandingul personal al șoferilor” alimentat de marca mașinii, care poate genera agresivitate, și gadget-urile se numără printre cauzele care pot da naștere unor evenimente rutiere pe autostradă sau pe celelalte sectoare de drum, atrag atenția specialiștii în psihologia traficului.
Citește și: FOTO Vitezoman de 31 de ani cu Audi puternic, surprins cu 213 km/h pe DN1. Ce amendă a primit?
De ce fac șoferii români accidente pe autostradă? Psiholog: agresivitate, „prioritatea de șmecher”
Conform Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră-PsihoTrafiQ, organizație nonguvernamentală care își propune printre altele promovarea și desfășurarea unor proiecte de educație rutieră, circulația pe autostradă nu este lipsită de pericole, riscurile la care se expun conductorii auto fiind generate chiar de faptul că neglijează uneori anumite riscuri.
„Sistemul de transport rutier al unei țări, printr-o analogie, este ca sistemul circulator al unui organism viu.
Un organism supus presiunii, stresului, respectiv transportul rutier aglomerat va genera presiune. Atunci apare o toleranță la frustrare destul de scăzută.
Evident, punctual la anumite profile de personalitate a unor conducători auto vor apărea și reacțiile.
Avem aproximativ 1.000 km de autostradă și în jur de 10 milioane de vehicule. Ce vreau să spun este că aproape 15% dintre șoferi sunt utilizatori de autostradă, în special cei profesioniști, în jur de 40% șoferi ocazionali care circulă pe autostradă iar restul poate nu ajung niciodată pe o autostradă.
Citește și: FOTO Record de viteză, pe „Autostrada Ford”: 238 km/h. Ce a pățit șoferul BMW-ului
Conducerea pe un astfel de drum cere o anumită experiență și cunoștințe, dar nu înseamnă însă că cineva care conduce frecvent nu este supus riscurilor.
Cred că raportat la frecvența conducerii pe autostradă, avem așteptări nerealiste, să conducem într-un fel în care să nu fim supuși riscurilor, față de un drum național. Suprasolicităm aceste așteptări, conducem dezinhibat. Pe autostradă suprasolicităm faptul că putem merge cu o anumită viteză și atunci apare și un anumit profil de risc”, a declarat pentru Agerpres Ionel Simionca, psiholog principal în cadrul Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră-PsihoTrafiQ.
Printre cauzele care pot genera accidente rutiere pe autostradă se numără viteza excesivă sau neadaptată la condițiile de drum și comportamentul în trafic.
Iar dezinhibiția la volan, sunt de părere specialiștii, dar și agresivitatea pot genera condiții propice pentru dezvoltarea unor situații de risc.
Citește și: VIDEO Mulți șoferi habar nu au cum să merge în giratoriu. Poliția Rutieră a făcut un film explicativ
Șoferii români, mai „șmecheri” decât alți europeni
„Dezinhibiția poate genera o stare euforică. Asta înseamnă muzica dată tare, contextul cu anumiți pasageri.
Pe autostradă, pentru că ai anumite așteptări să circuli cu o viteză mai mare, poate apărea un comportament agresiv.
Există riscul de a depăși, forțând pe celălalt sau de a devansa pe banda I.
Cele mai grave riscuri în trafic sunt cele pe care nu le vezi la timp și ar trebuit să le prevezi.
Spre deosebire de ce am văzut în restul Europei, suntem mai tentați de brandigul personal prin marca mașinii. Asta înseamnă că împrumutăm o anumită imagine de sine, care în mintea noastră creează cumva niște valențe mai degrabă improprii, la cum respectăm regulile de trafic.
Pretindem cumva că o marcă mai scumpă ar avea vreo prioritate în fața alteia și din punctul meu de vedere există o categorie de conducători auto care se împăunează prin mașină, iar asta influențează decizia lor în trafic.
O anumită viteză de rulare, o anumită agresivitate, o anumită intoleranță față de greșelile celorlalți și da, există un procent care cumva împrumută din identitatea mașinii în propria identitate”, a mai precizat vicepreședintele PsihoTrafiQ.
Gadgeturile, telefoanele mobile, dar și rutina instalată de-a lungul perioadelor lungi de condus pot să distragă atenția șoferilor de la ceea ce se întâmplă în trafic. Drept urmare, se recomandă atenție la volan și pauze dese pentru conducătorii auto care se deplasează pe distanțe mari.
„Gadgeturile nu sunt rele sau bune, există o tendință în industrie de a implementa din ce în ce mai multe display-uri, care înseamnă o distragere a atenției. Cam tot ce interferează cu distragerea atenției este penalizat la regimul rutier.
Folosirea telefonului mobil, tot ce înseamnă operarea și distragerea atenției va interfera negativ și cu anticiparea riscurilor.
Șoferii să nu subestimeze în niciun fel riscurile unor accidente pe autostradă, să fie foarte conștienți de starea proprie, de oboseală, euforie, viteza generată de o anumită stare care poate duce la un comportament iresponsabil în trafic.
Mașina trebuie să fie în parametri tehnici, dar să fii și tu, să spun așa, în parametri tehnici, cu pauze la cel târziu patru ore, privirea în față și păstrarea distanțelor atunci când se circulă în coloană și evitarea distragerii atenției.
Când apare o anumită rutină pe autostradă, ar putea apărea și o anumită preocupare pentru a sparge rutina, respectiv discuții cu pasagerii, privirea spre ei, atenția pe navigație și asta înseamnă de fapt un mare risc la coliziuni. Toată tehnologia cu care mașinile sunt echipate are limite”, a subliniat specialistul.
Centura de siguranta trebuie să fie purtată obligatoriu peste tot atât în oraș cât și în afara orașului mai ales pe bancheta din spate a mașinii