De la smartphone, la „smartphone cu 4 roți“

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.12.2023 - 20:54

Electrificarea schimbă paradigma în industria auto.

SHARE

Dacă până nu cu mult timp în urmă, doar constructorii auto cu vaste cunoștințe, acumulate în zeci de ani, dezvoltau platforme tehnice și modele reușite – chiar și așa au existat și există nereușite –, mașinile electrice au deschis „Cutia Pandorei.

În curând, aproape oricine reușește să facă o caroserie se va putea apuca de făcut mașini electrice, cum se întâmplă deja de mulți ani în cazul gadgeturilor și electronicelor. Pentru început, șase importanți producători de smartphone-uri și-au anunțat intenția de a intra pe piața auto, iar primul „smartphone cu 4 roți“ este așteptat în showroom-uri în primele luni din 2024. Vine de la Xiaomi.

Primul „smartphone cu 4 roți“ ar fi trebuit să fie Apple. Ideea Apple Car s-a născut încă din 2008, de pe vremea genialului Steve Jobs. Prin 2015, s-a spus că mașina Apple va concura Tesla Model S. Apoi, Tim Cook a confirmat în 2017 că Apple lucrează la „sisteme autonome“. Iar, de-a lungul timpului, Apple a angajat un fost designer
Porsche și a negociat cu cei de la Hyundai producția. Lucrează la așa numitul „Project Titan“, dar până acum nu a apărut nimic concret.

Sony, un alt important actor pe piața gadgeturilor și smartphone-urilor, cochetează cu ideea intrării pe piața auto din 2020, când, la Consumer Electronics Show (CES) din Las vegas, a prezentat primul său concept de mașină electrică – Vision-S. Dacă atunci japonezii au spus „Nu“ producției de serie, la CES 2022, Sony a arătat că a lucrat în umbră și a prezentat EV Concept – Vision-S 02. Iar, la CES 2023, Sony şi Honda au anunțat că vor dezvolta împreună maşini electrice sub brandul Afeela. Primul model e așteptat în 2026.

Gigantul Huawei colaborează cu cinci producători auto chinezi pentru dezvoltarea unor game de mașini electrice. Trei modele au apărut deja pe piața din China, dar numele lor n-au nicio legătură directă cu producătorul de smartphone-uri. E vorba despre SUV-ul Aito M7, coupe-ul de lux Avatr 12 și sedan-ul Luxeed S7.

Dar primul „smartphone cu 4 roți“ adevărat vine de la cel de-al treilea cel mai mare producător de smart­phone-uri din lume, Xiaomi. Se numește Xiaomi SU7, iar primele livrări sunt programate pentru februarie 2024.

Tot din „lumea tech“, printre alții, mai cochetează cu vehiculele electrice companiile Ola și Micromax din India. Iar Visual Fan, compania din Brașov aflată în spatele brandului Allview, a anunțat intrarea pe piața auto cu Allview Auto, la Bucharest Tech Week 2023.

Până în 2021, startup-ul indian Ola vindea doar pachete de vacanță. A intrat însă pe piața scuterelor electrice cu Ola Electric, iar din 2022 s-a apucat să lucreze și la o mașină electrică.

Micromax e un producător indian de smartphone-uri care și-a anunțat în august 2023 planul de a intra pe piața vehiculelor electrice. Pentru început, se pare, cu vehicule cu două roți.

Xiaomi SU7, primul „smartphone cu 4 roți“. Ceva de la Tesla, ceva de la McLaren, ceva de la Porsche

Xiaomi a luat fața tuturor producătorilor de smatphone-uri pe piața auto, anunțând că livrările mașinii electrice Xiaomi sunt programate să înceapă în februarie 2024.

Xiaomi SU7 are o lungime de 4,9 metri și o lățime de 1,9 metri. În comparație, Tesla Model 3 e ceva mai mică, având 4,72 metri lungime, de exemplu.

Liniile generale de design și suprafețele vitrate ale primului „smartphone cu 4 roți“ fac referire deschisă la Tesla Model 3, cu o ușoară notă de Porsche Taycan (în special, branhiile laterale, prizele de aer din spatele roților din față). Iar partea frontală amintește puțin de un McLaren, cu botul asemănător unui rechin și cu jocul grafic dintre faruri și prizele de aer.

Cea mai „slabă“ versiune Xiaomi SU7 va avea un motor capabil să livreze până la 300 de cai putere. Iar cea mai puternică versiune va dispune de tracțiune integrală și o putere de 673 de cai.

Potrivit primelor informații, Xiaomi SU7 de 300 CP va putea atinge o viteză maximă de 210 km/h și Xiaomi SU7 de 673 CP va putea rula cu până la 265 km/h.

Pentru a intra pe piața mașinilor electrice, Xiaomi a apelat la ajutorul mai multor parteneri, printre care unul în mod special. Acesta este constructorul auto chinez BAIC (Beijing
Automotive Industry Holding Co. Ltd), care se va ocupa în totalitate de fabricarea modelului Xiaomi SU7.

Afeela, „smartphone-ul cu 4 roți“ dezvoltat de Sony și Honda

Sony cochetează cu ideea intrării pe piața auto din 2020. Iar pasul cel mare a fost făcut la CES 2023, când Sony și Honda au anunțat că vor dezvolta împreună maşini electrice sub brandul Afeela.

Honda se va ocupa de construirea maşinilor și Sony va fi responsabil de implementarea tehnologiilor de entertainment, VR, AR şi AI. Primul model e așteptat în 2026.

Deocamdată, nu se cunosc prea multe despre primul „smartphone cu 4 roți“ dezvoltat de Sony și Honda.

Primul concept car Afeela, prezentat la CES 2023, prezintă un coupe în patru uși și hayon de clasă medie superioară, cu un design minimalist și aerodinamic. În față, între faruri, se află un „Media Bar“, un ecran care afișează diverse mesaje, precum informații despre starea vremii și temperatura exterioară sau nivelul de încărcare al bateriei.

Habitaclul mizează pe simplitate, un volan tip manșă (Yoke, ca la Tesla) și o interfață digitală avansată, ce integrează și funcții de realitate augmentată.

De asemenea, conceptul prezentat la CES 2023 dispune de nu mai puțin de 45 de camere și senzori pentru monitorizarea traficului și a poziției mașinii, ceea ce indică posibilitate înglobării unor funcții avansate de condus autonom.

Prototipul Afeela măsoară 4,895 metri lungime, 1,9 metri lățime și 1,46 metri înălțime. Ampatamentul este generos, de 3,0 metri.

Huawei a intrat indirect în lumea „smartphone-urilor cu 4 roți“

Gigantul Huawei colaborează cu cinci producători auto chinezi pentru dezvoltarea unor game de mașini electrice. Trei modele au apărut deja pe piața din China, dar numele lor n-au nicio legătură directă cu producătorul de smartphone-uri. E vorba despre SUV-ul Aito M7, coupe-ul de lux Avatr 12 și sedan-ul Luxeed S7.

SUV-ul Aito M7, cu versiuni cu 5 și 7 locuri, sistem de propulsie hybrid, cu baterie de 40 kWh de la CATL,
motor-generator turbo, pe benzină, de 1.5 litri și unu sau două motoare electrice Huawei, în funcție de configurație (4x2 ori 4x4), a fost dezvoltat de Huawei în colaborare cu Seres Group și are un succes uriaș în China.

A fost lansat în septembrie 2023 și a înregistrat 80.000 de comenzi în primele 50 de zile. Prețurile variază între 249.800 și 329.800 de yuani (34.200 $ – 45,200 $).

La începutul lunii noiembrie, alte două mașini electrice alimentate de Huawei și-au făcut debutul: Avatr 12, un coupe de lux în patru uși produs de Chongqing Changan Automobile, și Luxeed S7, un sedan produs de Chery Automobile.

Design-ul lui Avatr 12 este semnat de un fost designer BMW, Nader Faghihzadeh. Mașina e 100% electrică și este oferită în versiune cu un motor și tracțiune spate (313 CP) și în versiune cu două motoare și, evident, trațiune integrală, cu 578 de cai putere. Bateriile vin de la CATL și au fie 90,4 kWh, fie 116,8 kWh.

Luxeed S7 este un sedan electric de clasă medie superioară, cu un preț de pornire în China de 34.920 $. Mașina are 4.971 mm lungime, 1.963 mm lățime și 1.474 mm înălțime. Ampatamentul este de 2.950 mm. În comparație, Tesla Model S are 4.979 mm lungime și 1.964 mm lățime.

Luxeed S7 este disponibil în versiuni cu un singur motor și cu două motoare, prima cu o putere maximă de 292 cai putere, iar cea de-a doua, cu un motor frontal suplimentar, cu o putere totală maximă de 496 cai putere. Furnizorul motoarelor este Huawei, iar versiunea cu tracțiune integrală, cu două motoare, poate accelera de la 0 la 100 km/h în 3,3 secunde.

Toate „smartphone-urile cu 4 roți“ dezvoltate cu Huawei se mândresc cu funcții avansate de asistență la condus și un cockpit inteligent.

Și Allview, brandul românesc de smartphone-uri, televizoare și alte gadgeturi, face pasul auto

Visual Fan, compania din Brașov aflată în spatele brandului Allview, a anunțat intrarea pe piața auto cu Allview Auto, la Bucharest Tech Week 2023. Este vorba despre un cvadriciclu electric, o mașinuță electrică ce poate fi condusă fără permis de la vârsta de 16 ani.

Deocamdată, se știe doar că Allview Auto va dispune de aer condiționat, media display de 10,25 inch MultiTouch, închidere centralizată cu telecomandă pe cheie, sistem de camere video 360° și ABS. În ceea ce privește autonomia cvadriciclului Allview Auto, producătorul anunță că mașinuța va putea parcurge până la  170 de kilometri cu un plin de curent.

Allview Auto este, de fapt, un model chinezesc BAW Yuanbao rebranduit. Mașinuța lansată pe piața din China în 2022 și produsă de Beijing Automobile Works are 3,16 metri lungime, 1,49 metri lățime și o înălțime de 1,58 metri. În comparație, Dacia Spring are 3,73 metri lungime.

Cum firma românească a anunțat o autonomie de până la 170 de kilometri pentru Allview Auto, înseamnă că cvadriciclul 100% electric e versiunea de top a modelului BAW Yuanbao, care dispune de un motor electric de 27 de cai putere ce antrenează roțile spate și de o baterie cu o capacitate de 13,6 kWh.

În China, prețul unei mașinuțe electrice BAW Yuanbao pornește de la circa 5.300 $.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te