Țeava de eșapament a mașinii se umezește tot timpul, dar cu cât este mai frig afară fenomenul se amplifică. Din tobă încep să curgă picături de apă, iar în spatele vehicului apare un „nor de fum”.
Citește și: Mulți șoferi merg cu mașina subturată ca să consume mai puțin. Ce spun mecanicii? Se strică motorul?
E frig și curge apă din toba mașinii? Specialiștii explică că problema e culoarea „fumului”
Iarna, cu cât temperatura exterioară este mai scăzut, mai ales dimineața, după prima pornire la rece, din toba mașinii poate să înceapă să curgă apă. Iar dacă șoferul parcurge distanțe scurte fenomenul nu se va opri.
Nu vă speriați, însă! Nu s-a stricat mașina. E fizică. Țeava de eșapament e rece, iar gazele scoase de motor conțin vapori de apă, sunt fierbinți, și condensează rapid.
Fenomenul e normal și este mai puternic la mașinile cu catalizatoare și filtre de particule, a căror țeavă de eșapament se încinge mai greu și, prin urmare, dispare mai greu.
Scurgerea de apă din tobă nu mai are loc decât abia după motorul termic ajunge la temperatura optimă de funcționare, de circa 90 grade Celsius, și întreaga galerie de evacuare se încinge.
Picurarea de apă din eșapament e o problemă doar dacă este însoțită de „fum” alb dens, care persistă, nu se împrăștie ușor, potrivit specialiștilor.
Tipurile de fum scoase de motoarele autovehiculelor:
Fum alb: indică faptul că lichidul de răcire, antigelul, a pătruns în motor și arde din cauza unei scurgeri pe la garnitura chiulasă sau din circuitul de răcire al turbinei (dacă e cazul), a blocului motor fisurat sau a unui cap cilindru deteriorat.
Citește și: Ce trebuie să facă șoferul de mașină diesel dacă s-a aprins martorul DPF? Altfel, se strică motorul
Fum albastru: indică arderea uleiului din cauza simeringurilor de supapă uzate, a inelelor de piston uzate sau a unei supape PCV deteriorate. De asemenea, uleiul poate ajunge în galeria de evacuare și în urma spargerii turbinei.
Fum negru: indică un amestec de combustibil excesiv de bogat sau o ardere incompletă din cauza filtrelor de aer înfundate, a injectoarelor de combustibil defecte sau a senzorilor defecți.
Citește și: Ce și când trebuie să verifice șoferii pentru a nu risca să rămână fără frâne sau direcție. E simplu
De asemenea, motorul poate începe să scoată fum și din alte cauze, precum nivelul uleiului de motor peste limita maximă indicată pe jojă, turbocompresor sau intercooler defect, cifră octanică incorectă a combustibilului, supapă EGR defectă sau a deteriorării convertizorului catalitic.