Cum semnalizarea rutieră neconformă și/sau de proastă calitate și starea drumului pot fi factori determinanți în cazul unui accident, deputații au votat un proiect de lege care aliniază legislația din România la cerințele europene referitoare la gestionarea semnalizării rutiere și impune ca în cazul evenimentelor rutiere soldate cu decesul sau vătămarea corporală a persoanelor poliția să includă în dosarul de cercetare fotografii și înregistrări video privind existența sau absența semnalizării rutiere și calitatea acesteia.
Citește și: VIDEO Un sistem anti-șoferi vitezomani, obligatoriu pe toate mașinile din UE. Îți „sparge” timpanele
Ești un șofer implicat într-un accident din cauza semnalizării proaste, poliția are noi obligații
"În cazul accidentelor de circulaţie din care a rezultat decesul sau, după caz, vătămarea corporală a uneia sau mai multor persoane, poliţistul învestit cu cercetarea la locul faptei este obligat:
a) să menţioneze în actele de constatare existenţa ori inexistenţa modului de semnalizare rutieră şi calitatea acesteia;
b) să înregistreze prin foto şi video existenţa sau inexistenţa semnalizării rutiere ori vicii ale acesteia", potrivit proiectului de lege privind modificarea şi completarea OUG nr.195/2002 adoptat în Camera Deputaților.
Atenție, însă, dacă un accident s-a doldat doar cu pagube materiale, poliția nu e obligată să ancheteze evenimentul și, implicit, starea semnalizării rutiere și a drumului. Dar acest lucru se poate solicita de una dintre persoanele implicate.
Citește și: Ce amendă iei dacă mergi cu 10 km/h mai încet decât limita permisă. Mulți șoferi nici nu știu de ea
Noi reguli clare pentru semnalizarea rutieră și administratorii drumurilor
Proiectul de lege votat în Camera Deputaților subliniază clar că administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor sunt obligați să asigure instalarea, întreținerea și verificarea semnalizării rutiere conform standardelor.
„Administratorul drumului public, conform competențelor ce îi revin, cu avizul poliţiei rutiere, este obligat să aplice marcaje rutiere rezonatoare transversale sau alte dispozitive de calmare a traficului, înainte de intrarea în localitate, de trecerea pentru pietoni şi de trecerea la nivel cu o cale ferată, marcaje rutiere rezonatoare longitudinale, precum şi marcaje pentru zone cu risc crescut de accidente, în cazurile prevăzute de reglementările în vigoare", conform proiectului de lege.
Citește și: Mulți șoferi români nu știu să facă stânga. Se ocolește sau nu centrul imaginar al intersecției?
„Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol sau lucrare aflate pe platforma drumului, care stânjeneşte sau pune în pericol siguranţa circulaţiei, conform reglementărilor tehnice specifice semnalizării temporare şi să ia toate măsurile de înlăturare a acestora (...)
Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să ia toate măsurile de înlăturare a indicatoarelor şi mijloacelor de semnalizare rutieră temporară la finalizarea lucrărilor, astfel încât să nu stânjenească sau să pună în pericol siguranţa circulaţiei", se mai arată în proiectul de act normativ.
"Mijloacele de semnalizare rutieră se constituie într-un sistem unitar, se realizează şi se instalează conform standardelor şi reglementărilor tehnice specifice în vigoare, astfel încât să fie observate cu uşurinţă şi de la o distanţă adecvată, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, de cei cărora li se adresează şi trebuie să fie în deplină în concordanţă între ele, precum şi într-o stare tehnică de funcţionare corespunzătoare", mai prevede proiectul.