Familia Aro 24, inspirată după modelul Fiat Campagnola, a apărut pe piață în 1972, urmându-i IMS-ului, primului off-roader românesc. Iar modelul Aro 244 cu 4 uși și „hayon” a fost lansat în 1977.
Totuși, primul Aro 24 fabricat la Câmpulung, cu seria de șasiu „00001”, care a fost prezentat ca prototip la EREN 1969, a avut 4 uși și „hayon” format din două panouri, cu deschidere în direcții diferite, unul în sus, ce putea fi utilizat, de exemplu, ca măsuță, și celălalt în jos, ca la unele SUV-uri actuale cu pretenții.
Citește și: VIDEO ARO 244, „tractorul” legumicultorilor. Trage 3 remorci pline ochi, niciun SUV nou n-ar putea
Foto: Prototipul Aro 24 prezentat la Expoziţia Realizărilor Economiei Naţionale - EREN în 1969
Mașina a fost găsită, recondiționată timp de trei ani (doar culoare nu mai este cea originală, iar lămpile spate rotunde, de camion Bucegi, au fost înlocuite cu unele de Dacia 1300 break) și prezentată de medicul pasionat de mașini Cătălin Copăescu la evenimentul „Câmpulung în amintiri” ediţia 2023: 75 de ani de la înfiinţarea IMS Câmpulung (1948-2023), 50 de ani de la lansarea modelului M 473 şi a seriei ARO 240 (1973-2023), 25 de ani de la începutul proiectului ARO 24/32 cu motorizare Toyota şi 25 de ani de la fondarea Retromobil Club România - Muzeul Automobilului Românesc.
Citește și: VIDEO Aro M461 facelift, prezentat la Salonul de la Paris din 1971, alături de cele mai tari mașini
Prezentarea primului Aro 24 fabricat la Câmpulung, cu seria de șasiu „00001”, o puteți urmări începând cu minutul 24:00:
Istoria Aro 24
Seria Aro 24 a apărut oficial în anul 1972, inginerii români inspirându-se după Fiat Campagnola.
Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 usi și prelata, suspensie independenta pe puntea față, cutie de viteze cu 4 trepte, cutie transfer, tracțiune integrală, motor pe benzină de 2500 cmc și 75 cai putere.
Exporturile au început după anul 1973, însă modelele de export aveau alte motoare pentru a corespunde normelor de poluare.
Citește și: FOTO Aro 304 Cabrio, limuzina tip „Papamobil” în care lui Ceaușescu i-a fost frică să se urce
În anul 1975 este lansat modelul 241, un model decapotabil cu 4 usi, apoi modelul 243, cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea opțional geamuri și avea în total 8 locuri sau perete despărțitor și spațiu pentru marfă.
În anii 1976-1977 sunt lansate modelele 244, cu 5 uși, și 320, o camionetă bazată pe un șasiu alungit de Aro 24.
În 1977, Aro 244 a apărut cu un motor pe benzină de 2.5 litri și 75 cai putere. Iar în 1978 a primit motorul diesel „de Brașov”, D127, cu o cilindree de 3.1 litri și 68 cai putere. Diesel-ul „de Câmpulung”, D27, a intrat în gamă abia în 1985, avea 2.6 litri și 69 cai putere.
În anul 1985, se introduce cutia de viteze în 5 trepte pe Aro 24, precum și, opțional, sistem de frânare cu discuri pe puntea față.
În anul 1985 este lansat și motorul diesel de Câmpulung, D27, cu o capacitate de 2,6 litri și 69 cai putere, dar acest motor nu a fost foarte apreciat deoarece avea probleme de pornire pe timp de iarnă.