Frânele și direcția sunt, probabil, cele mai importante sisteme ale unei mașini în ceea ce privește siguranța la volan. Poți să încetinești/oprești și să virezi la timp, poți ieși aproape din orice situația limită. Așadar, indiferent de mașină sau de vechimea acesteia, trebuie să fie în perfectă stare de funcționare.
Citește și: Zăpadă, zloată, polei! Ce anvelope recomandă specialiștii șoferilor, de iarnă sau „all seasons”
Frânezi și îți tremură volanul? Ce le recomandă specialiștii șoferilor, pot fi 3 cauze principale
Dacă frânezi și simți un tremurat sau virbrații în volan ori pedala de frână, specialiștii spun că pot fi 3 cauze principale.
Trepidaţiile la frânare reprezintă vibraţiile resimţite în volan şi suspensie atunci când se acţionează frâna la anumite viteze şi presiuni de apăsare. Acestea pot varia de la vibrații aproape imperceptibile până la trepidații puternie, resimțite atât în pedala de frână și volan, cât și prin toată caroseria.
Principalele cauze ale trepidațiilor la frânare sunt: roțile dezechilibrate sau montate prost, ovalizarea discurilor de frână sau elemente ale sistemului de direcție, precum bieletele de direcție și capatele de bară, uzate extrem.
Cea mai comună, ușor de rezolvat și ieftină cauză a tremuratului volanului la anumite viteze sunt roțile față dezechilibrate, fie, de exemplu, din cauza săririi/dezlipirii plumbilor de echilibrare, fie din cauza vreunei gropi luate mai tare care a strâmbat janta.
Citește și: Ce ulei trebuie să pui în motorul mașinii pentru a nu avea probleme iarna? „W”-ul e important
Problema se rezolvă rapid prin verificarea roților la un service specializat. Echilibrarea nu costă mai mult de 20-30 lei, iar îndreptatul unei jante, circa 100 lei.
De asemenea, poate la fel de comună, este și problema ovalizării discurilor de frână. Se pot ovaliza și noi, în doar câțiva kilometri, dacă frânați puternic succesiv și dați într-o baltă, de exemplu!
Orice creștere gravă a temperaturii poate cauza deformarea discului de metal în locuri diferite. Aceste „puncte fierbinți” cauzează contactul intermitent între plăcuță și disc, iar acest lucru duce la apariția trepidațiilor în volan și pedala de frână.
A treia cauză principală a apariției vibrațiilor în volan la frânare sunt, potrivit specialiștilor, elementele sistemului de direcție, precum bieletele de direcție și capatele de bară, uzate extrem.
În acest caz, este necesar un diagnostic complet al sistemului de direcție la un service specializat și, evident, se impune înlocuirea pieselor uzate.