Nu toate vehiculele de peste 30 de ani vechime sunt istorice. Dar cele atestate ca atare, care sunt 100% originale și respectă toate specificațiile producătorului, de la Dacia 1100, IMS, Aro sau camioanele Buceag ori Roman, până la cele mai rare modele Bugatti, Ferrari, Mercedes, Rolls-Royce sau Bentley, sunt protejate, incluse în patrimoniul cultural, iar proprietarii, încurajați de stat să ducă istoria mai departe, prin exceptarea vehiculelor istorice de la plata impozitului auto, ca la un vehicul obișnuit, și o serie de facilități, precum exceptarea de la plata taxelor de drum, asigurări pe perioade și la tarife speciale sau permiterea accesului în așa-zisele zone „LEZ” (Low Emissions Zone”), în care altfel nu pot circula decât autovehiculele cu emisii poluante reduse sau zero.
Vehiculele istorice atestate în România au beneficiat și încă beneficiază de scutire de impozit, RCA la prețuri speciale și neplata rovinietei, ca în majoritatea țărilor din întreaga lume.
Sunt înregistrate câteva mii, sub 10.000, în registrul Retromobil Club România, entitatea care reprezinta în țara noastră Autoritatea Națională – FIVA (Federation International des Vehicules Anciens) și emite atestatul de vehicul istoric în baza căruia Registrul Auto Român face mențiunea de ″Vehicul Istoric″ în cartea de identitate a autovehiculului.
Citește și: FOTO Concursul de Eleganță de la Sinaia. Cele mai frumoase mașini de altădată și poveștile lor
Guvernul Ciolacu vrea să taxeze istoria, vehiculele de epocă
În disperarea de a face rost de bani la bugetul statului, însă, Guvernul Ciolacu vrea ca proprietarii de vehicule istorice să plătească impozit auto ca pentru orice alt vehicul obișnuit, considerând, probabil, că doar „bogătașii” au mașini de epocă și, prin urmare, trebuie să susțină din propriul buzunar cultura auto. 99% oricum o susțin, doar întreținerea anuală a unui astfel de vehicul costând și câteva mii bune de euro.
Concret, la ora actuală, în Codul Fiscal, la Art. 469 - Scutiri, punctul „1”, litera „h)”, scrie că „Nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare”.
Citește și: Povestea ieșeanului care deține limuzina în care a fost atacată fiica reginei Elisabeta a II-a
În draftul Ordonanței pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și alte măsuri financiar-fiscale pregătit de Guvernul Ciolacu scrie că „Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:”, iar punctul 42 de la pagina 47 stipulează că „La articolul 469 alineatul (1), literele b), c), e), g), h), i), k), l), m), n și p) se abrogă.”.
Litera „h)”, după cum am văzut mai sus, este cea care se referă la vehiculele istorice.
Citește și: FOTOREPORTAJ de la cel mai mare eveniment pentru mașini clasice, Concorso d’Eleganza Villa d’Este
Mărunțiș periculos - Câți bani s-ar putea strânge prin impozitarea vehiculelor istorice? Circa 6,8 milioane de euro
În România, sunt înregistrate drept „Vehicule Istorice” câteva mii autovehicule, sub 10.000 de mașini, motociclete, camioane.
Cum timp de decenii puterea mașinilor s-a obținut din motoare mari, de exemplu de 4.000-7.000 de centimetri cubi (Aro cu motor D-127 are motor de 3.119 cmc), putem încerca să facem următorul exercițiu de imaginație. Nu luăm în calcul camioanele, pentru că în cazul acestora impozitul se calculează după o grilă specială și este mic (de exemplu, pentru un camion cu motor de 5.000 cmc, ca Buceagul - SR 113 Bucegi, impozitul este de 844 lei, în timp ce pentru un automobil este de 10 ori mai mare, de 8.444 lei)
Pentru a aproxima câți bani s-ar putea strânge prin impozitarea vehiculelor istorice dacă OUG pregătită de Guvernul Ciolacu va trece în forma actuală, vom considera că sunt atestate, să spunem, 5.000 de mașini în România, în momentul de față. Și luăm în calcul că, în medie, că acestea au un motor de 4.000 cmc (unele au motor de 1.100 cmc, ca Dacia 1100, altele de 7.2 litri, ca prima generație Dodge Charger, sau de 8.4 litri, ca Dodge Viper SRT).
Cum impozitul auto pentru o mașină cu motor de 4.000 de centimetri cubi, indiferent de marcă, vechime, putere, valoare sau normă de poluare, este de 6.755 lei/an în România, la 5.000 de istorice obținem o sumă totală, rotunjită de 34 de milioane de lei. Adică, 6.800.000 euro. Acești bani merg însă întâi la bugetele locale, nu direct la cel al statului.
Mărunțiș, în comparație cu gaura de 12 miliarde de lei de la buget. Dar un mărunțiș care pune în pericol istoria și cultura auto din România.
Un pasionat care are o mașină istorică mai scumpă va aduna la costurile de întreținere, mentenanță și restaurare și circa 1.500 de euro impozit anual.
Dar cine va plăti, de exemplu, peste 1.000 de euro pe an (5.404 lei) pentru un Aro sau o dubă TV cu motor de 3.2 litri de Brașov sau câteve mii de euro pentru o colecție de astfel de „bijuterii” care are valoare istorică nu și materială?
Ce vehicule pot fi atestate drept istorice în România
Odată cu împlinirea a 30 de ani, în România, autovehiculele pot obține un atestat de „Vehicul Istoric” eliberat de Retromobil Club România, entitate ce reprezintă Autoritatea Națională – FIVA (Federation International des Vehicules Anciens), pe baza căruia Registrul Auto Român va face mențiunea de ″Vehicul Istoric″ în cartea de identitate a autovehiculului.
În plus față de vârstă împlinită de 30 de ani, condiția prealabilă pentru aprobarea istorică este ca starea respectivului automobil să fie una cât mai bună și 100% originală, în conformitate cu specificațiile producătorului auto respectiv.
Din momentul obținerii certificării de ″Vehicul Istoric″, autovehiculul respectiv beneficiază, conform legislației în vigoare, de scutire de impozit și plata rovinietei și asigurare tip RCA la prețuri speciale.