Guvernul nu are bani pentru Rabla 2024. Prima de casare, tăiată cu 50%. Urmează Rabla Plus ?

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 13.12.2023 - 17:08
Guvernul Ciolacu nu are bani pentru Rabla 2024. Prima de casare, tăiată cu 50%. Urmează Rabla Plus? - Foto: Arhivă/ Imagine cu caracter ilustrativ
Guvernul Ciolacu nu are bani pentru Rabla 2024. Prima de casare, tăiată cu 50%. Urmează Rabla Plus? - Foto: Arhivă/ Imagine cu caracter ilustrativ
Guvernul Ciolacu nu are bani pentru Rabla 2024. Prima de casare, tăiată cu 50%. Urmează Rabla Plus? - Foto: afm.ro
Guvernul Ciolacu nu are bani pentru Rabla 2024. Prima de casare, tăiată cu 50%. Urmează Rabla Plus? - Foto: afm.ro

Guvernul Ciolacu lucrează la proiectul de buget pentru anul viitor și, se pare că, nu are bani pentru Rabla 2024. Prima de casare pentru o mașină veche ar urma să fie tăiată cu 50%, de la 7.000 de lei, la 3.500 de lei. Pentru două rable se vor da 5.000 lei, nu 10.000 lei.

SHARE

Conform documentelor privind bugetul României pentru anul 2024 puse în transparență publică de Guvernul Ciolacu, „prima de casare la Rabla este de maximum 3.500 de lei, pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 de lei, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate”. 

La ora actuală, prin programul Rabla Clasic, prima de casare pentru un autovehicul uzat este de 7.000 de lei. Iar prima de casare pentru două autovehicule uzate este de 10.000 de lei. 

Dacă este casată o mașină mai veche de 15 ani și/sau care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară, statul mai oferă un ecobonus de 1.500 de lei. Și acesta dispare, se pare, în 2024. 

Citește și: Încă 1.500 de mașini electrice cu 10.000 € reducere prin Rabla Plus. Programul, modificat din 2024

De asemenea, documentele indică faptul că, „în anul 2024, cuantumul ecotichetului acordat prin programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020 – 2024 este în sumă maximă de 10.000 lei”.

Rablelele trebuie să fie pe numele beneficiarului de 3 ani

Important, programul Rabla 2024 ar putea suferi și o modificare esențială.

În documente scrie că „prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani”.

Ceea ce înseamnă că nu se vor mai putea face tranzacții cu rable, ca până în prezent, ci doar proprietarii acestora vor putea aplica în program.

Citește și: Fechet: „Programul Rabla trebuie regândit în fiecare an pentru anul următor”

Programul Rabla Plus, modificat din 2024? Ciolacu: „Îți dau voucher și îți cumperi Tesla?”

Guvernul nu prea mai are bani și premierul Marcel Ciolacu vrea să modifice iar programul Rabla Plus, astfel încât să poată fi cumpărate doar mașini mai „ieftine”. „Îți dau voucher și îți cumperi Tesla?”, a afirmat recent Ciolacu. Se ia în calcul și reducerea primei.

Dacă la Salonul Auto București din septembrie ministrul Mediului, liberalul Mircea Fechet, a declarat că "Astăzi avem mașini electrice cu un preț accesibil, în legătură cu care probabil ar trebui să discutăm și despre valoarea voucherului. În nici un caz nu mă gândesc la o creștere a valorii acestuia", iar surse din Guvern au afirmat că autoritățile vizează reducerea valorii eco-bonusului Rabla Plus de la 10.000 de euro, cât este în prezent, până la aproximativ 7.000 de euro, în ședința de Guvern din data de 1 noiembrie, premierul Marcel Ciolacu a cerut o nouă plafonare pentru programul Rabla Plus de anul viitor. 

Astfel, după ce Guvernul Ciucă a introdus pragul de preț de 75.000 €, TVA inclusă, pentru Rabla Plus 2023, acum, premierul Ciolacu a declarat că „Nu mi se pare corectă adresabilitatea. Îți dau voucher și îți cumperi Tesla. Cred că voi scădea pragul pentru adresabilitate până într-un anumit cost“. 

Iar surse din Guvern au spus că „Ar putea fi vorba de mașini cu prețuri între 10.000 € – 15.000 €, respectiv între 30.000 € – 40.000 €, date care ar corespunde celor două programe”.

Prin urmare, ar putea fi vorba despre un prag de preț „între 10.000 € – 15.000 €” pentru mașinile noi achiziționate prin Rabla 2024 și despre un prag de „30.000 € – 40.000 €” pentru mașinile electrice sau hybrid achiziționate prin Rabla Plus 2024.

De asemenea, pe 2 noiembrie 2023, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet, a precizat din nou că programul Rabla ar putea fi modificat, iar unul dintre aspectele vizate ar fi valoarea maximă a unui autoturism care poate fi achiziţionat cu astfel de vouchere.

„Am avut discuţii cu colegii de la Administraţia Fondului pentru Mediu şi cu premierul. Fără îndoială, programul Rabla trebuie regândit în fiecare an pentru anul care urmează.

Din acest punct de vedere urmează să agreăm o serie de principii pe care să le transpunem în noul program. (...) Eu cred că şi preţul de vânzare al autoturismelor electrice a scăzut în ultimii ani, motiv pentru care cred că acesta trebuie corelat cu acest plafon maximal, pentru că nu mi se pare firesc ca în situaţia în care urmează să achiziţionezi o maşină foarte scumpă, să spunem de 75.000 euro, când majoritatea autoturismelor electrice costă mult mai puţin, să mai beneficiezi şi de voucher-ul Rabla Plus.

Dar, repet, asta este o discuţie în care, într-un timp scurt, voi veni cu nişte măsuri concrete şi agreate în Guvern. Nici astăzi, peste 75.000 euro nu poţi folosi voucher pentru Rabla Plus”, a declarat Mircea Fechet.

Ministrul Mediului a adăugat că este posibil ca una dintre modificări la program să fie legată de valoarea maximă a unui autoturism care poate fi cumpărat cu astfel de vouchere, chit că este vorba despre Rabla Plus sau Rabla Clasic.

„Este o discuţie legitimă, care a mai avut loc şi în trecut. Va trebui să discutăm dacă mai cumpărăm maşini foarte scumpe cu vouchere Rabla. La fel cum este adevărat, nu pot să nu mă gândesc la cei doi producători de autoturisme din România care sunt şi foarte mari angajatori şi care contribuie semnificativ la PIB. Cred că atunci când discutăm despre aceste programe ar trebui să luăm în considerare şi aceste interese naţionale, să folosim cât mai mulţi bani către producătorii din România”, a completat Fechet.

Acesta a oferit asigurări că cei doi producători din ţara noastră nu vor fi avantajaţi şi „în niciun caz nu vom discrimina importatorii de autoturisme, pentru că acest lucru ar înfrânge principii ale UE, cum ar fi libera circulaţie a mărfurilor”.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te