Trei proprietari de mașini electrice Tesla au dat în judecată producătorul auto american deținut de excentricul miliardar Elon Musk la Tribunalul Districtual din California de Nord, invocând o anchetă de presă realizată și publicată recent de jurnaliștii Reuters, informează agenția Reuters.
În acțiunea în instanță, cei trei posesori de mașini electrice Tesla afirmă că producătorul a încălcat garanția vehiculelor și ar fi comis fraudă și concurență neloială.
Ei citează situații în care mașinile lor nu s-au apropiat de autonomia afișată de computerul de bord și arată că s-au plâns companiei, dar fără a fi luați în seamă.
Citește și: Probleme, din cauza mașinilor electrice și caniculei: „Așa cade tensiunea când ai vecini cu Spring”
Unul dintre petenți, posesor al unei Tesla Model Y, spune, de exemplu, că, într-o călătorie în care a condus 150 de kilometri, mașina i-a redus autonomia estimată la plecare cu aproape 300 de kilometri și afirmă că „dacă Tesla și-ar fi făcut o publicitate sinceră pentru gama de vehicule electrice, consumatorii fie nu ar fi cumpărat modele Tesla, fie ar fi plătit substanțial mai puțin pentru ele”.
ElectricGate? Tesla a programat mașinile electrice să mintă, să afișeze o autonomie mai mare
Dacă Volkswagen a trucat emisiile poluante ale mașinilor sale pentru a trece testele, generând răsunătorul scandal DieselGate, se pare că Tesla a programat mașinile electrice să afișeze o autonomie mai mare. Investigațiile sunt în curs și ar putea duce la un ElectricGate, în urma anchetei Reuters.
Producătorul american de mașini electrice Tesla este acuzat că, în urmă cu aproximativ un deceniu, a măsluit software-ul primelor sale modele, Tesla Roadster și Tesla Model S.
Citește și: VIDEO După 10 ani și 87.000 km, o mașină electrică Nissan Leaf mai are o autonomie reală de 60 km
Surse citate de Reuters afirmă că speciaștii Tesla au dezvoltat algoritmi speciali pentru ca computerul de bord să afișeze o autonomie estimată mai mare, pentru a oferi proiecții „roz” cu privire la distanța pe care șoferii o pot parcurge înainte de a avea nevoie de reîncărcare cu mașinile electrice Tesla.
Anul trecut, Tesla a fost atât de inundată de plângeri privind autonomia mașinilor electrice, încât a creat o echipă specială pentru a anula programările proprietarilor la service, mai afirmă sursele Reuters.
Tesla a programat mașinile electrice să mintă, să afișeze o autonomie mai mare
Potrivit unei surse familiare cu dezvoltarea software-urilor Tesla, cu bateria plină computerul de bord era programt să indice o autonomie umflată, iar atunci când nivelul bateriei scădea la sub 50% din capacitate algoritmul începea să arate șoferilor proiecții mai realiste pentru autonomia rămasă.
Pentru a preveni ca șoferii să rămână în pană de curent atunci când autonomia estimată inițial începea să scadă repede, Tesla a fost proiectat un "tampon de siguranță", ce permite o autonomie suplimentară de aproximativ 24 km chiar și după ce afișajul de pe tabloul de bord arăta că bateria e descărcată.
Ideea autonomiei estimate umflate din soft, a lui Elon Musk
Ideea de a prezenta estimări mai optimiste privind autonomia a venit din partea directorului executiv al Tesla, Elon Musk, au declarat sursele citate de Reuters.
"Elon a vrut să prezinte cifre bune privind autonomia atunci când este complet încărcată", a declarat una dintre surse, adăugând că "atunci cumperi o mașină electrică din parcare care afișează o autonomie de 350 - 400 de mile (550 - 650 km), te face să te simți bine."
Autonomia este unul dintre cei mai importanți factori în decizia consumatorilor de a cumpăra o mașină electrică. Așa-numita anxietate legată de autonomie, teama de a rămâne fără curent înainte de a ajunge la o stație de încărcare, a fost și încă este un obstacol principal în calea creșterii vânzărilor de vehicule electrice.
Citește și: Cum se devalorizează mașinile electrice? A dat 70.000 € pe Tesla, după 9 ani ia 5.000 € la buy-back
Nu se știe dacă Tesla încă mai utilizează algoritmi de trucare a autonomiei estimate
Producătorul auto Tesla este acuzat că a trucat autonomia maximă estimată cu circa zece ani în urmă, când producea două modele, Roadster și prima generație Model S.
Acum, gama Tesla include patru modele, Model 3, Model S, Model X și Model Y. Iar recent a început producția pick-up-ului Cybertruck.
Constructorul nu a răspuns, deocamdată, întrebărilor adresate de Reuters, și, pe baza informațiilor surselor sale, agenția nu se știe dacă Tesla încă mai utilizează algoritmi de trucare a autonomiei estimate.
Autoritățile de reglementare continuă însă să notifice compania pentru că a exagerat distanța pe care vehiculele sale electrice o pot parcurge înainte ca bateriile să se epuizeze.
Citește și: FOTO Proprietarul unei mașini electrice Tesla de 140.000 $: chedere proaste, portbagajul troncăne
Tesla, amendată pentru că autonomia oficială a mașinilor electrice scade aproape la jumătate iarna
Tesla a fost amendată la începutul acestui an de către autoritățile de reglementare din Coreea de Sud, care au constatat că mașinile nu oferă decât jumătate din autonomia anunțată pe vreme rece.
Un alt studiu recent a constatat că trei modele Tesla au avut în trafic real o autonomie medie cu 26% sub autonomia oficială anunțată.
EPA a cerut deja Tesla să mintă mai puțin în ceea ce privește autonomia medie
Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) a cerut Tesla încă 2020 să reducă cu o medie de 3% estimările de autonomie pe care producătorul auto dorea să le anunțe pentru șase dintre vehiculele sale.
EPA a declarat însă pentru Reuters că se așteaptă la unele variații între rezultatele testelor separate efectuate de producătorii auto și agenție.
Date colectate de la peste 8.000 de modele Tesla: Autonomia estimată nu ține cont de temperatura exterioară
Datele colectate în 2022 și 2023 de la peste 8.000 de modele Tesla de către Recurrent, o companie de analiză a vehiculelor electrice cu sediul în Seattle, au arătat că indicatoarele de autonomie de pe tabloul de bord ale mașinilor nu și-au schimbat estimările pentru a reflecta temperaturile exterioare calde sau reci, care pot reduce foarte mult autonomia.
Recurrent a constatat că cele patru modele Tesla au calculat aproape întotdeauna că pot parcurge mai mult de 90% din autonomia EPA estimată, indiferent de temperaturile exterioare.
De asemenea, Scott Case, directorul executiv al Recurrent, a declarat pentru Reuters că indicatoarele de autonomie ale Tesla ignoră și multe alte condiții care afectează distanța de condus.
Mașinile electrice pot pierde autonomie din aceleași motive ca și mașinile pe benzină, dar într-o măsură mai mare.
Frigul este principalul adversar pentru vehiculele electrice, încetinind reacțiile chimice și fizice din interiorul bateriilor și necesitând un sistem de încălzire pentru a le proteja.
Alte elemente care consumă bateria sunt terenul accidentat, vântul din față și funcționarea sistemului de încălzire sau de aer condiționat din interiorul habitaclului.
Scandalul DieselGate a pornit de la o investigație EPA
Scandalul DieselGate, de trucare a emisiilor poluante cu soft-uri speciale, a început înseptembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului a Statelor Unite (EPA) a avertizat producătorul de autoturisme Volkswagen cu privire la programarea frauduloasă a motoarelor diesel TDI produse în intervalul 2009-2015.
Acestea respectau normele de poluare în materie de oxizi de azot (NOx) doar în condiții de laborator, ele depășind de până la 35 de ori limita legală în condiții normale de exploatare.
EPA a considerat acest tip de progamare ilegal, iar VW a admis caracterul fraudulos al practicii. Circa 11 milioane de masini sunt afectate la nivel mondial, inclusiv 500,000 in Statele Unite.
Volkswagen a devenit ținta unor investigații multiple la nivel mondial, iar prețul acțiunilor companiei a scăzut semnificativ în urma scandalului.
Șeful concernului Volkswagen Group, Martin Winterkorn, a demisionat, iar numeroși manageri din vârful ierarhiei Volkswagen au fost suspendați.
Compania a anunțat că a pregătit 7.3 miliarde de dolari pentru a rectifica problema, urmând să modifice autovehiculele afectate în cadrul unei campanii internaționale de rechemare în service. În România, Registrul Auto Român a încetat să elibereze documente de înregistrare pentru autoturismele Volkswagen echipate cu motor diesel Euro 5.
Scandalul a atras atenția asupra cotelor ridicate de poluare ale autovehiculelor cu motor diesel vândute de numeroși producători auto, care în condiții de exploatare normală tind să depășească normele legale de poluare în materie de oxizi de azot.
Un studiu realizat de ICCT și ADAC a identificat cele mai mari discrepanțe la Volvo, Renault, Jeep, Hyundai, PSA (Citroen, Peugeot) și Fiat.