INTERVIU Oliver Stefani, designerul șef Škoda, vorbește despre noul limbaj de design

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 29.11.2018 - 18:00
Oliver Stefani, designerul-șef Skoda
Oliver Stefani, designerul-șef Skoda

Škoda se pregătește să treacă într-o nouă etapă, descrisă de un design mai emoționant. Cum Scala, hatchback-ul care îi va lua locul Rapid-ului Spaceback, este primul model ce va afișa noul limbaj iar data de lansare se apropie, designerul șef Škoda a dat presei câteva explicații.

SHARE

Dacă până acum motto-ul Škoda era ”Simply Clever” (pur și simplu inteligent), noua filozofie este descrisă drept ”Simply Surprising” (pur și simplu surprinzător) și se concentrează pe emoție și ingeniozitate discretă. Iar ADN-ul originar al mărcii a fost îmbogăţit cu elemente cristaline, ce amintesc de arta prelucrării cristalului de Boemia. Noul limbaj de design a fost prefațat de liniile precise și tăioase și formele dinamice inspirate de sticla de cristal ale Superb-ului lansat în 2015. Au urmat SUV-urile Kodiaq și Karoq. Însă, conceptele Škoda Vision X și Vision RS au mers mai departe. Iar acum, Scala va marca punctul de plecare al noii identităţi emoţionale şi funcţionale a mărcii.

Newsweek: Domnule Oliver Stefani, vorbiți despre evoluție sau despre revoluţie în ceea ce priveşte următoarea etapă a limbajului de design al Škoda?

Oliver Stefani: În ultimii ani, Škoda a parcurs dezvoltări extrem de favorabile în domeniul designului, punând accent pe continuitate. Schimbarea direcţiei la fiecare nou model nu este o trăsătură care să caracterizeze marca. Škoda îşi menţine direcţia, creând awareness şi certitudinea că este o marcă demnă de încredere. Întâi, formele curate au accentuat beneficiile "Simply Clever" şi au dat formă esenţei mărcii. În al doilea pas, am făcut uz de contururi deliberat poziţionate şi de elemente cristaline pentru a crea noi accente şi o senzaţie aparte, de autonomie. Pentru a accentua toate acestea, am avut nevoie doar de ajustări minore, pentru ca designul nostru să devină mai marcant şi mai modern.

Care sunt principalele trăsături ale noului stil?

Prin intermediul prototipului Škoda Vision RS, prezentat recent la Salonul Auto de la Paris, am oferit o previziune clară. Liniile exteriorului devin mai sportive, mai dinamice şi mai succinte. Suprafeţele emană forţă prin forma lor, iar liniile sunt cursive, pentru a accentua dinamismul. Noua tehnologie LED ne extinde flexibilitatea în ceea ce priveşte designul farurilor şi al blocurilor optice din spate, permiţându-ne să evidenţiem şi mai bine elementele cristaline, în bunul spirit al tradiţiei Škoda. La interior, reflectăm structurile simetrice de la exterior şi creăm un nou punct fix, sub forma display-ului central liber poziţionat la înălţime mai mare. Simbolul exterior al noului limbaj de design este inscripţia ŠKODA formată din majuscule şi aplicată pe partea din spate a maşinilor.

Cum ați caracteriza pe scurt noul limbaj de design Škoda?

Emoție și funcționalitate. Deoarece prin emoţie poţi inspira oamenii şi, în general, astfel poţi crea legături cu mai mulţi oameni. De multe dori, designul este motivul pentru care alegem să cumpărăm sau nu o anumită maşină.

Cum reuşiţi, însă, să daţi naştere unor astfel de emoţii?

În primul rând, cu un exterior care stârneşte dorinţa. Detalii distinctive, precum grila radiatorului şi farurile în formă de săgeată, liniile cursive şi proporţiile echilibrate fac ca maşina să iasă în evidenţi şi să radieze dinamism, aşa cum este şi cazul noii Škoda Scala. De asemenea, am transferat această primă impresie vizuală şi la interior. Panoul de instrumente reflectă liniile exteriorului, accentuând sentimentul de spaţiu vast, specific modelelor Škoda. Display-ul central, aşezat în poziţie ridicată, în câmpul vizual al şoferului, dă naştere unei simetrii plăcute. Totodată, ecranul tactil cu finisajul său de sticlă şi poziţionarea sa liberă, generează un look foarte modern, sugerând calitate superioară.

Alături de aspect, importante sunt şi materialele utilizate şi modul în care acestea sunt procesate. Aici sunt incluse şi tapiţeriile realizate din materiale de calitate ridicată, ca de exemplu, microfibra Suedia sau pielea, a căror design este optimizat cu cusături contrastante. Trebuie amintite şi suprafeţele din spumă moale, de pe panoul de instrumente şi panourile uşilor. Acestea au acum un finisaj granulat special, pornind de la structurile cristaline specifice. Aceste suprafeţe distinctive vor caracteriza şi interiorul autovehiculelor ŠKODA ale viitorului.

Care este izvorul de inspirație în procesul de design?

Echipa noastră de design este compusă din peste 150 de angajaţi din 28 de țări. Numai acest fapt înseamnă deja o sursă imensă de idei, provenite din culturi foarte diferite. Job-ul meu este de a le permite acestor oameni să viseze şi de a le acorda spaţiul necesar pentru ca ideile lor să crească. Inspiraţia noastră provine din colaborarea dinamică a unui număr mare de personalităţi diferite, dintr-o atmosferă de lucru plăcută în studiourile noastre de design din Mladá Boleslav, Praga şi Shanghai şi, nu în ultimul rând, din tradiţia îndelungată a mărcii Škoda şi din cultura cehească. Arta de prelucrare a cristalului de Boemia oferă şi multe alte posibilităţi adiţionale, pe care le vom putea implementa în viitor."

Ce înseamnă un designer bun?

Curiozitate în toate aspectele vieţii şi o bună intuiție. Orice ţi se pare interesant poate servi ca sursă de inspiraţie. La mine este vorba în primul rând de aeronave, dar şi de bărci, arhitectură, modă şi filme. Uneori, pur şi simplu privesc lumea din jurul meu, în timp ce stau într-o cafenea. Designerii trebuie să aibă capacitatea de a recunoaşte tendinţele noi din timp. Desigur, nici noi nu avem vreun glob de cristal, dar avem o intuiţie bună, iar aceasta este foarte importantă. Dar, deoarece designul este întotdeauna subiectiv, nu există niciodată doar alb sau negru în acest domeniu. Trebuie să fii suficient de stăruitor pentru a-i convinge pe ceilalţi de ceea ce crezi tu. Dacă reuşeşti să dai naştere unor sentimente în sufletele celorlalţi, fie pozitive sau negative, atunci ai realizat ceva: awareness, atenţie. Este bun orice alt răspuns decât "Nu-mi pasă", acesta exprimând doar un caracter arbitrar. În tot ceea ce facem, urmărim stârnirea de sentimente şi evităm mediocrul. Când oamenii văd un design pentru prima dată şi zâmbesc, designerii sunt fericiţi. Este un sentiment extrem de plăcut pentru noi.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te