Mulți ani, Iranul, o țară cu 83 de milioane de locuitori, a fost principalul producător de autovehicule din Orientul Mijlociu, cu peste 25 de producători auto mondiali, precum Citroen, Renault, Volkswagen, Toyota, Mercedes sau Kia, de exemplu, implicați în fel de fel de joint-venture-uri. În 2018, de exemplu, producția de autovehicule a Iranului a depășit 1,3 milioane de unități (automobile și vehicule comerciale).
Acum patru ani, însă, în urma presiunilor Statelor Unite și a amenințării sancțiunilor impuse acestei țării din cauza ambițiilor sale nucleare și a legăturilor cu teorismul, producătorii auto mondiali au început să se retragă. PSA Peugeot Citroen și Renault, de pildă, care aveau poziții dominante pe piața din Iran, au ieșit din joc în 2018. Iar foștii lor parteneri iranieni s-au apucat să producă mașini pe cont propriu.
În 2019, IKCO (Khodro Company) a început producția modelului Peugeot 301 fără implicarea PSA, informează Carscoops.com, iar acum, SAIPA, fostul partener local al Renault, a anunțat că vrea să reînceapă producția în masă a versiunii iraniene a Daciei Logan, vândută în regiuni sub numele de Renault L90, Renault Tondar 90 și Renault Pars Tondar.
Javad Soleimani, CEO-ul SAIPA, a declarat, potrivit Carscoops.com, că inginerii au reușit să identifice peste 85% din elementele și procedurile necesare începerii producției.
”Când Renault a plecat din Iran, odată cu impunerea sancțiunilor, SAIPA s-a angajat să reînceapă producția L90 în 18 luni, folosind facilitățile create în Iran pentru motoare și transmisii și piese din import”, a explicat Soleimani.
CEO-ul SAIPA a adăugat că noua versiune a Logan-ului va fi făcută de SAIPA la standarde mai ridicate decât modelele făcute sub supravegherea Renault.