Trecerea forțată și accelerată la mașini electrice și electrificate, criza semiconductorilor, creșterea prețurilor automobilelor și a creditării și deschiderea largă a porților pieței auto din Rusia pentru producătorii chinezi în urma sancțiunilor comerciale impuse Moscovei de Occident după invadarea Ucrainei au dat aripi exporturilor de autoturisme chinezești.
Dacă cu doi ani în urmă nu figura în „Top 10 țări exportatoare de automobile”, în 2022 China a sărit direct pe locul 2, în spatele Japoniei, surclasând Germania. Iar acum, conform cifrelor din T1 2023, China a devenit cel mai mare exportator de automobile din lume.
Citește și: 7 mașini electrice, la ora adevărului. Cât merg cu un „plin” de curent în trafic real, în România
Cum au răsturnat mașinile electrice ordinea mondială în industria auto
Exporturile de mașini „Made in China” au crescut cu 58% în primele 3 luni din 2023, față de aceeași perioadă a anului trecut, până la 1,07 milioane de unități.
Această cifră a împins Japonia, cu 954.185 de mașini, pe locul al doilea, în ciuda creșterii producției sale cu peste 6 procente în aceeași perioadă.
Iar Germania, care deținea anterior locul al 2-lea în ceea ce privește exporturile de autoturisme, a ajuns pe locul 3, după Japonia. În 2022, potrivit datelor oficiale, China a exportat 3,2 milioane de mașini în 2022, față de 2,6 milioane în cazul Germania.
Citește și: Cum trecem la mașini electrice: Plinul, în 3 ore la 60% din stații. Lipsesc pe drumurile secundare
Mașinile electrice și electrificate sunt principalele „vinovate” pentru acestă schimbare aproape peste noapte a ordinii mondiale în industria auto. Au rolul lor și criza semiconductorilor, și sancțiunile comerciale impuse Rusiei pe fondul războiului declanșat în Ucraina, dar cel al trecerii forțate și accelerate la autoturime pe baterii este principal.
China produce 75% din bateriile litiu-ion din lume și deține o capacitate de producție de 85% pentru anozi și 70% pentru catozi, conform unui raport al Agenției Internaționale pentru Energie din iulie 2022.
Și, cum și mâna de lucru e ieftină, mulți constructori auto cu nume grele din Europa și SUA, precum BMW, Mercedes, General Motors sau Tesla, au ajuns să producă în China.
„Brațul” din China al Tesla, SAIC, proprietarul mărcii MG, și BYD, care este susținută de miliardarul american Warren Buffett, se numără printre principalii exportatori chinezi de mașini electrice.
Elon Musk a făcut o fabrică Tesla uriașă în Shanghai, care exportă în regiuni precum Japonia și Europa, de exemplu.
În prezent, „Gigafactory"-ul Tesla din China este capabil să producă 1,25 milioane de vehicule pe an, iar compania intenționează să își mărească și mai mult capacitatea. Luna trecută, de pildă, a început să producă Tesla Model Y pentru export în Canada.
Prin urmare, în primul trimestru din 2023, exporturile de mașini electrice și electrificate „Made in China” au crescut cu peste 90% față de anul precedent.
Nu în ultimul rând, deschiderea largă a porților pieței auto din Rusia pentru producătorii chinezi în urma sancțiunilor comerciale impuse Moscovei de Occident după invadarea Ucrainei au dat aripi exporturilor de autoturisme chinezești.
În 2022, producătorii chinezi de automobile - inclusiv Geely, Chery și Great Wall - și-au văzut cota de piață în Rusia crescând exponențial, după ce rivali precum Renault, Volkswagen și Toyota au părăsit țara în urma invaziei din Ucraina.