„Hot over“-ul Mini John Cooper Works Countryman ALL4 joacă în nișa exclusivistă a crossoverelor sportive, alături de modele precum Audi SQ2, Cupra Ateca sau Jaguar E-Pace P300.
Dacă prima generație Countryman a reușit să transpună, în 2010, atributele tradiționale Mini în segmentul crossoverelor subcompacte premium, cea de-a doua a crescut gradul de confort și versatilitate, cu o caroserie mai lungă cu 20 de centimetri și prima „prispă“ pentru picnic (Mini Picnic Bench, opțională) din industrie, care, probabil, i-a inspirat și pe designerii primului SUV Rolls Royce, Cullinan.
Iar acum, tunerul de casă John Cooper Works a transformat „țăranul“ britanic într-un „hot over“. Adică într-un crossover cu 306 cai putere sub capotă, care ajunge în 5,1 secunde la 100 km/h, scoate timpi onorabili pe circuit și poate urca fără probleme borduri sau rula pe drumuri impracticabile pentru un hot hatch, cu patru adulți la bord și 450 de litri de bagaje.
Funcția Launch Control se activează prin trecerea mașinii în modul „Sport“, călcarea frânei la podea cu piciorul stâng și strivirea accelerației.
Mini John Cooper Works Countryman ALL4 bolborosește adrenalină pe evacuarea dublă, cu țevi de 85 de milimetri în diametru. Iar, la eliberarea frânei, mașina tâșnește ca din pușcă.
306 CP, din doi litri
Countryman-ul JCW este unul dintre cele două cele mai puternice Mini-uri omologate pentru stradă din istoria de 60 de ani a mărcii. Celălalt este Clubman-ul JCW, modelul cu șase uși (4 portiere și hayon format din două uși ce se deschid în sens invers).
Dacă Countryman-ul JCW anterior scotea 231 de cai dintr-un benzinar turbo de 2.0 litri, noul model are 75 de cai în plus și un cuplu cu 100 Nm mai mare (450 Nm).
Cei de la JCW au reproiectat aproape complet motorul și i-au montat un turbocompresor mai mare, integrat în galeria de evacuare.
Presiunea de de injecție în camerele de ardere ajunge până la 350 bar, asigurând o combustie mai curată și mai eficientă. Iar tehnologia MINI TwinPower Turbo include un sistem de control complet variabil al supapelor (Valvetronic, patentat de BMW), precum şi un sistem control variabil al arborelui cu came pe partea de admisie şi de evacuare (dublu Vanos).
Motorul „hot over“-ului răspunde la cea mai mică mișcare a pedalei de accelerație și are resurse suficiente de putere și la viteze superioare, cu mult peste limita legală.
44.447 €
este prețul de bază al modelului
Mini John Cooper Works Countryman
ALL4, TVA inclusă
Iar sistemul de tracțiune integrală ALL4, diferențialul față autoblocant (susţine agilitatea maşinii când se schimbă direcţia rapid sau se accelerează dinamic la ieşirea din viraj, prin aplicarea unei schimbări direcţionate a cuplului) și suspensia sport, toate optimizate de JCW, îți dau încredere să te arunci în forță pe viraje.
Noua cutie de viteze automată Steptronic, cu opt trepte, se mișcă mai bine decât cea de pe modelul precedent, dar tot nu excelează. Japonezii de la Aisin mai au încă de învățat de la ZF Friedrichshafen AG.
Dacă în mersul liniștit, normal, schimbă lin și confortabil, favorizând turațiile mici pentru a reduce consumul și emisiile de noxe, în cazul unui stil de condus sportiv apar situații în care ezită.
Fie ține prea mult motorul în ture, fie schimbă treapta prea repede. Prin urmare, pentru a avea tot timpul resursele motorului sub control, folosiți cu încredere padelele din spatele volanului.
Din păcate pentru puriști și plăcerea totală de a conduce, motorul JCW de 306 cai nu mai poate fi asociat cu o transmisie manuală.
În ciuda celor 306 cai, John Cooper Works Countryman ALL4 nu este chiar frate cu pompa de benzină. În oraș, „hot over“-ul se mulțumește cu 13,5-13,8 litri/100 km.
Iar la drum, în funcție de greutatea piciorului de pe accelerație, consumul mediu poate fi și de 8,5-8,7 litri/100 km, și de 10,6-10,8 litri/100 km.
Ambianță spectaculoasă
Interiorul nonconformist, cu puternice accente retro, specific Mini, este completat în cazul „hot over“-ului de sportivitatea și ergonomia elementelor gândite de John Cooper Works.
Scaunele cu tetiere integrate te îmbracă perfect și conferă un sprijin lateral foarte bun, iar volanul gros se simte excelent în podul palmei și transmite precis feedback-ul direcției, care, apropo, este grea, sport.
Doar selectorul cutiei de viteze pare din alt film, deși a fost desenat tot de JCW.
Turometru mic din spatele volanului e la locul lui, la fel ca și vitezometrul analogic și consola centrală specifică Mini.
Ecranul tactil de 8,8 inch al sistemului Connected Navigation Plus domină autoritar.
Iar spectaculozitatea este asigurată de butoanele tradiționale, inspirate din industria aeronautică, și de ornamentele cu fibră optică ale căror culoare poate fi schimbată de șofer în funcție de starea sa de spirit (butonul se află pe plafonieră, în fața oglinzii retrovizoare).
Pentru un aer britanic actual, singurele elemente care lipsesc și s-ar fi potrivit de minune sunt stopurile „Union Jack“ disponibile pe Mini-ul hatch normal.
Verdict Newsweek România
+ Design inconfundabil, forța și elasticitatea motorului, ținuta de drum sportivă și sigură, calitatea finisajelor, autenticitatea și ergonomia interiorului, feedback-ul direcției, puterea frânelor, gradul mare de personalizare.
–Dispariția cutiei manuale din ofertă, ezitările transmisiei automate Aisin în contextul unui stil de condus sportiv, lipsa stopurilor „Union Jack“, prețul piperat al opțiunilor.