Alegeri prezidențiale LIVE

Vezi rezultatele votului în timp real
Călin Georgescu 22,81 %
Marcel Ciolacu 19,29 %
99,50 %
Elena Lasconi 19,06 %
George Simion 13,89 %
Click aici pentru rezultate complete

Premieră mondială ”Made in Romania”: Primul MINI Cooper SE, transformat în mașină de curse

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 18.10.2020 - 11:42

BMW Group România, Vitesco Technologies și Automobile Bavaria au dezvoltat primul model MINI 100% electric, MINI Cooper SE, de curse, din istorie. MINI Electric Racing a participat la ultima etapă din Campionatul Naţional de Viteză în Coastă 2020, Trofeul Opel Braşov.

SHARE

În prima fază a proiectului, MINI Electric Racing este, în mare, un model normal de serie, dar cu circa 150 de kilograme mai ușor. Interiorul mașinii puse la bătaie de BMW România a fost complet ”curățat”, echipa Automobile Bavaria scoțând toate elementele de prisos într-o competiție, precum fețele de uși, capitonajele, bancheta spate, scaunele de serie, etc., pentru a monta scaune și centuri de siguranță speciale și un rollcage performant, toate omologate conform normelor Federaţiei Române de Automobilism Sportiv.

Iar Vitesco Technologies, companie de tehnologie de sub aripa Continental, care include soluții de electrificare de 48 de volți, unități electrice și electronice de putere pentru vehicule hibride și full electrice, s-a implicat în optimizarea trenului de rulare al MINI-ului Cooper SE pentru solicitările în regim de curse și urmează să dezvolte un nou sistem pentru managementul termic al bateriei, astfel încât mașina să poată oferi constant maximum de putere pe probe speciale consecutive.

Prin urmare, fără optimizări dinamice (184 CP și cuplu de 270 Nm, de fabrică) și suspensii de curse, cu viteza maximă limitată de fabrică la 150 km/h și încălțat cu pneuri performante, Michelin Pilot Sport 4, dar de stradă, nu de tip slick, MINI Electric Racing a terminat prima sa cursă din istorie în a doua jumătate a plutonului, cel mai bun timp înregistrat pe urcarea de 5 kilometri către Poiana Brașov fiind de 3:07,478, echivalentul unei viteze medii de 96 km/h.

Pentru a vă face o idee, recordul pe Drumul Poienii a fost restabilit anul acesta de Emil Nestor, câștigătorul etapei, la volanul unui prototip Norma M20FC. A reușit un 2:11,939 pe prima urcare și 2:11,972 pe cea de-a doua, devenind astfel noul King of the Hill de pe Drumul Poienii. Cel mai bun timp obținut de ocupantul locului 2, Bogdan Cuzma, pe Mitsubishi Lancer Evo 9, a fost de 2:16,892. Iar Daniel Rusciuga, pe Dacia Sandero, a scos 3.03,948.

Andrei Barbu, pilotul primului MINI Cooper SE de curse, a declarat că ”am pornit în aventura asta destul de sceptic în privința performanțelor mașinii, mai ales că urma să concurez în Campionatul Național de Viteză în Coastă fără nici un fel de alt test, fără să cunosc mașina și fără să știu la ce să mă aștept. Dar, pe parcursul celor opt urcări pe Drumul Poienii am învățat multe despre mașină, despre puncte forte și cele slabe și am reușit să obținem timpi mai buni cu fiecare urcare, pentru a rămâne în final în jurul a 3 minute și 8 secunde pentru cei cinci kilometri ai etapei.

Evident, sunt multe lucruri care pot fi îmbunătățite, iar cel mai important este cel legat de managementul termic al bateriei, pentru a putea avea urcări constante cu maximul de putere pe care mașina îl poate oferi. Aici cred că Vitesco Tehnologies, partenerii din aceast experiment, joacă un rol extrem de important și sunt sigur că vor reuși să găsească o soluție optimă pentru menținerea bateriei și a motorului electric în plaja optimă de temperatură.

Partea bună - sau chiar foarte bună - e aceea că MINI nu se dezminte și reușește să transpună acel <<go-kart feeling>> și în varianta electrică, așa că am avut o mașină foarte plăcut de pilotat. Lucru extrem de impresionat, ținând cont că ne-am prezentat la start cu suspensia și frânele de serie, dar și cu anvelope de stradă, un excelent set Michelin Pilot Sport care se comportă impecabil și în regim de competiție, ajungând în temperatura optimă rapid și păstrându-și performanțele de aderență pe tot parcursul traseului.

În final, pentru mine a fost o experiență unică, cu repere complet noi, dar am descoperit o mașină electrică ce are potențialul de a deveni cel puțin la fel de rapidă precum modele termice cu puteri similare. Dacă nu chiar mai rapidă, ținând cont de faptul că motorul electric dezvoltă un cuplu foarte bun, disponibil instantaneu”.

Ca idee, în regim de cursă, MINI Cooper SE a înregistrat un consum mediu de 50 kWh/100 km pe urcare şi a ajuns la un consum mediu per total eveniment de aproximativ 25-30 kWh/100 km, beneficiind de regenerarea pe coborâre. Astfel, maşina cu bateria de serie, de 32,6 kWh, a avut suficiente resurse pentru a acoperi întreaga zi de concurs.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te