FOTO Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 29.08.2024 - 16:05
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Radu Chindriş
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Radu Chindriş
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Radu Chindriş
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Radu Chindriş
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Ciprian Mihai
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Ciprian Mihai
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Ciprian Mihai
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Ciprian Mihai
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Ciprian Mihai
Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România - Foto: Ciprian Mihai

Primul BMW i4 M50 transformat în mașină electrică de competiție pentru curse de coastă din lume a fost dezvoltat și realizat 100% în România.

SHARE

După ce timp de patru ani proiectul „Racing MIMI”, primul MINI electric de curse din istorie (făcut integral în România), a făcut valuri atât pe plan intern, unde, în 2023, de exemplu, a câștigat în premieră mondială la clasa sa (Clasa 2A - Tracţiune faţă) lupta cu termicele în Campionatul Național de Super Rally, dar și printre pasionații de motorsport din alte țări, aceeași echipă din Brașov a dezvoltat primul BMW i4 M50 de competiţie din lume. 

Primul BMW i4 M50 transformat în mașină de curse de coastă din lume, realizat 100% în România

Modelul electric i4 de curse a fost botezat „Elsa”, e pregătit pentru viteză în coastă și, dacă vor ieși toate calculele, anul viitor va lua startul la Pikes Peak 2025, cea mai faimoasă cursă de viteză în coastă din lume, care e supranumită „Cursa către nori”.

Citește și: VIDEO Un pilot român a scris istorie în cursa de la Pikes Peak 2023. O dubă electrică, pe locul 2

„Elsa” este o premieră mondială absolută – primul automobil de competiţie dezvoltat pe baza modelului de serie BMW i4 M50. Echipa Engage Engineering a asigurat pregătirea proiectului susținut de BMW Group România cu un pachet extins de transformări, păstrând însă sistemul de propulsie de serie, cu cele două motoare electrice şi bateria de înaltă tensiune. Adică, 544 de cai putere, cuplu de 795 Nm și acumulator de 83,9 kWh (util, 81,3 kWh). 

„Este un demers fără precedent, nu există soluţii în piaţă pentru ce a trebuit să pregătim. Asta înseamnă că totul a trebuit să fie conceput in-house”, a explică Horia Platona, pilot și inginer şef al proiectului.

9 ingineri au muncit un an BMW i4 Racing

În echipa de dezvoltare Engage Engineering au fost implicați 9 ingineri cu diverse specializări, de-a lungul unui an de proiectare, simulări, execuție şi asamblare.

Conceptul maşinii a fost dezvoltat pe baza unui studiu aerodinamic dezvoltat special de echipă pentru a face faţă provocărilor Pikes Peak. Cursa de viteză în coastă din Statele Unite vine cu o serie de viraje deosebit de rapide la mare altitudine, unde, datorită presiune atmosferice scăzute, eficiența aerodinamică scade cu până la 40%.

Citește și: FOTO Bilanțul Racing MIMI, după 38 de competiții: Mașina electrică e mai fiabilă și ieftină la curse

Ulterior echipa a dezvoltat componentele aerodinamice din carbon în România pe baza specificațiilor, doar o serie de elemente de la eleronul spate au fost comandate unui furnizor extern.

Echipa a trecut modelul BMW i4 M50 de serie printr-o serie extinsă de măsuri de reducere de masă, care au inclus uşurarea uşilor şi hayonului, geamuri din plexiglas, un bord reproiectat, eliminarea tuturor straturilor de izolație fonică, dar şi un bord cu o consolă ergonomică de curse, din fibră de carbon.

În acest context echipa a integrat o serie de comenzi ale automobilului convenţional într-o formulă nouă, simplificată, optimizată. Astfel, consola centrală special proiectată şi volanul special cu butoane programabile permit pilotului să acceseze rapid funcţiile importante chiar şi în regim de cursă – de exemplu contactul, modurile de condus, activarea unor funcţii precum ventilaţia sau răcirea suplimentară.

Diferențiale autoblocante custom și peste 15000 de linii de cod

În acelaşi timp, o parte din funcţiile de telemetrie, dar şi funcţii ale maşinii, pot fi accesate over-the-air, pe baza telefonului mobil. În acest context echipa IT a făcut o serie de dezvoltări speciale care au inclus peste 15000 de linii de cod.

O serie de modificări importante au venit pe baza unor colaborări cu compania Drexler, din Germania, care a creat, după specificaţiile echipei, diferenţiale cu alunecare limitată pentru ambele punţi.

Citește și: Primul Mini electric de curse, pus la încercare pe circuit

Compania olandeză Intrax a oferit soluţia de suspensii, cu amortizare şi arcuri speciale, proiectate de echipă pentru masa mai mare a automobilului electric cu baterii.

Roll cage-ul, de asemenea cu specificaţii Pikes Peak, mai riguroase decât cele FIA, a fost dezvoltat special pentru noul model în Polonia, pe baza normelor Pikes Peak.

i4 Racing va „bubui din tobe”

Cum lipsa zgomotului mașinilor electrice este o problemă în regim de condus sportiv, echipa Engage Engineering lucrează acum la un alt proiect special - dezvoltarea unui sunet pentru BMW i4 Racing.

Specialiștii au explicat că sunetul nu are doar un rol de a completa prezenţa estetică a automobilului, ci are şi o serie de funcţii practice importante: oferă un feedback direct pilotului despre regimul de deplasare şi semnalizează acustic prezenţa pe traseu pentru spectatori, ca măsură esenţială de siguranţă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te