Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a lansat, pe 14 martie 2023, o propunere de OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării fondurilor europene alocate României prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Adoptarea de către Guvern a acestor modificări de lege este condiție pentru cererea de plată numărul 2 din cadrul PNRR, care are o valoare totală de 3,2 miliarde de euro, cu tot cu partea de prefinanțare (de 13%), bani europeni care ar urma să intre în România.
Citește și: Jale, în service-urile auto din România: lucrări de mântuială, piese neschimbate, facturi umflate
Una dintre măsurile prevăzute în proiectul de OUG al MIPE este modificarea și completarea art. 15, alin (3) al Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, astfel:
„În cazul clădirilor rezidenţiale noi, precum şi în cazul renovării majore a clădirilor rezidenţiale existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligaţi să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, precum și instalarea unui punct de reîncărcare vehicule electrice pentru fiecare 5 locuri de parcare, în următoarele cazuri:
a) parcarea se situează în interiorul clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii.
b) parcarea este adiacentă clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a parcării”.
Citește și: FOTO O mașină electrică 4x4, făcută în România, merge și gratis. Vezi care e secretul!
Prize pentru mașini electrice, obligatorii la blocurile noi. Există lege din 2020. Noutatea se referă doar la stații în parcările imobilelor rezidențiale.
Lege privind instalarea de prize pentru mașini electrice în parcărilor blocurilor și a clădirilor nerezidențiale noi sau renovate există din 2020. Noutatea din OUG se referă doar obligativitatea instalării de stații de încărcare, nu doar de prize/cablaje, la blocurile de apartamente noi sau renovate.
În prezent, art. 15, alin (3) din legea 372/2005 prevede obligația asigurării instalării „tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice”.
Propunerea de OUG de la MIPE va adăuga astfel și obligația asigurării instalării stațiilor de alimentare EV.
Legea 101/2020, care a modificat prevederile Legii 372/2005 privind perfomanța energetică a clădirilor și care se află acum în vigoare, a adus schimbări importante cu privire la infrastructura de încărcare pentru mașinile electrice și hibride încă de acum 3 ani, după cum se poate observa.
În cazul clădirilor nerezidențiale noi sau supuse unor lucrări de renovare majoră, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să instaleze cel puțin un punct de reîncărcare pentru vehicule electrice, precum și tubulatura încastrată pentru cablurile electrice pentru cel puțin 20% din locurile de parcare prevăzute.
Acestea trebuie să permită instalarea, într-o etapă ulterioară, a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice. Regula se aplică atunci când parcarea se situează în interiorul clădirii sau este adiacentă acesteia, ori dacă măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii/parcării.
În cazul clădirilor nerezidențiale existente cu peste 20 de locuri de parcare, proprietarii au obligația de a instala până la data de 1 ianuarie 2025 un număr de puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice cel puțin egal cu 10% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puțin de două puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice.
În cazul clădirilor rezidențiale noi sau renovate major, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice.
Prevederile Legii 101/2020 nu se aplică clădirilor rezidențiale și nerezidențiale noi sau supuse unor renovări majore pentru care au fost depuse cereri de autorizație de construire înainte de 10 martie 2021.
Evident că dezvoltatorii imobiliari vor crește prețurile locuinețlor pentru a nu plăti din buzunar construirea stațiile de încărcare.