În era Internetului și a digitalizării, în care orice posesor de smartphone poate surprinde și posta pe rețelele de socializare, pe site sau pe blog, imagini la rezoluții care, până nu demult, erau specifice aparatelor foto cu pretenții, meseria de fotograf este luată de mulți în derizoriu, inclusiv în mass-media.
Din fericire, pasionații nu se lasă cu una cu două. Newsweek România a fost invitată de BMW România, unul dintre principalii sponsori ai evenimentului, să participe la cea de-a noua ediție a Festivalului Internațional de Arte Vizuale VSLO, în cadrul unui atelier de fotografie auto, pentru a lucra cu fotografii amatori și a-i iniția în tainele fotografiei de presă tipărită.
Cât de greu poate fi să pozezi o mașină, un obiect care stă cuminte unde și cum îl pui tu? De ce o ședință foto poate dura și o zi? De ce trebuie să bați și sute de kilometri pentru câteva imagini, de cât timp este nevoie? Munciți sau vă distrați? Sunt numai câteva dintre întrebările care, de multe ori, apar și prin redacții. Adevărul este că și muncim, și ne distrăm.
Pentru că legătura dintre redactor și fotograf este esențială cel puțin în domeniul auto, unde fiecare „test drive“ este, de fapt, un altfel de fotoreportaj.
Un material bun iese atunci când redactorul reușește să-i expună fotografului unghiul de abordare al articolului pe care îl va scrie, iar fotograful prinde ideea, se documentează temeinic despre ce a fost mașina construită să comunice, pentru a propune cea mai bună locație, și reușește să surprindă prin lentila aparatului, vorba proverbului, imagini de cel puțin o mie de cuvinte. Degeaba duci un off-roader pe circuit și un supercar, pe iarbă, de exemplu, cu excepția cazurilor unor materiale speciale inedite, ieșite din tipare.
De la încadrări specifice, la newsmagazine
Opt fotografi amatori pasionați de mașini, opt jurnaliști cu ani de experiență în print și online, un BMW Seria 2
Cabriolet, un BMW Seria 4 Cabriolet, și două Mini-uri hatchback, unul în trei și altul în cinci uși. Toți ne-am întâlnit în Vama Veche, la VSLO. Echipele pentru workshop, alcătuite din doi fotografi și doi jurnaliști, au fost făcute aleator și fiecare a plecat de-a lungul Litoralului, în căutarea locației perfecte pentru „modelul“ său.
Unii spre Marina Limanu, farul din portul Mangalia sau zona industrială, plină de macarale, a danelor, alții către plaje ori dealurile dobrogene.
Din orice unghi privești Mini-ul facelift, „flutură“ Union Jack. Foto: Ramona Copil.
Paiul scurt a fost tras de Andrei Popescu, arhitect și designer de produs, și Răzvan Simionescu, inginer în domeniul energetic. De ce „paiul scurt“? Pentru că, față de restul echipelor care au trebuit să tragă pentru publicații 100% auto, cei doi au trebuit să se adapteze și la cerințele unui newsmagazine, cum este Newsweek România, unde accentul se pune mai mult pe compoziție, pe poveste, și mai puțin pe detalii tehnice, de exemplu. Concret, inițial, workshop-ul avea o durată de patru, cinci ore.
Dar, deși vremea era numai bună de plajă, Andrei și Răzvan ne-au satisfăcut capriciile fotografice (ale subsemnatului și ale colegului de la Auto Motor și Sport), timp de mai bine de șase ore. Și ar mai fi stat, dacă n-ar fi intervenit sindromul „șoarecelui flămând“. Au făcut treceri, fotografii dinamice, „portrete“ și au surprins spiritul liber al BMW-ului Seria 2 Cabriolet, care s-a dezbrăcat pe plajă și printre macaralele portului Mangalia.
Concluzia workshop-ului a fost că fotografia auto nu este o joacă, decât privită din afară. Trebuie să găsești extraordinarul în ordinar și să combini cu măiestrie tehnicile proprii fotografiei sportive (atenție, anticipare, viteză de reacție, organizare), fotografiei de produs și fotografiei de stradă.
INTERIOR. Pentru fotografiile de interior și detalii este nevoie de umbră perfectă. Andrei Popescu și Răzvan Simonescu s-au oprit sub un pod.