În funcție de mai mulți factori, cum ar fi poziția de pe mașină (față/spate), tipul tracțiunii mașinii, geometria corectă a roților autovehiculului sau stilul de condus, anvelopele unei mașini se uzează diferit. Unele mai mult, altele mai puțin, unele mai tare pe o parte, etc..
Specialiștii în anvelope spun însă că șoferii pot prelungi viața cauciucurilor având grijă să le rotească corect între ele, astfel încât să se uzeze aproape la fel.
Citește și: Cauciucuri de iarnă, vara? Nu! Ce riscă șoferii care nu își încalță mașinile adecvat
Șoferii pot prelungi durata de viață a cauciucurilor mașinii cu un „truc” banal. Cum se face corect
Concret, „trucul” prin care șoferii pot preveni uzura neregulată a pneurilor montate pe mașină și implicit să le lungească durata de utilizare se referă la rotirea corectă a anvelopelor.
Atenție, rotirea corectă a anvelopelor se face periodic, la aproximativ 6 luni sau la circa 10.000 - 12.000 de kilometri parcurși, și în funcție și de tipul tracțiunii autovehiculului (față, spate sau 4x4).
„Pentru a maximiza durata de viață a benzii de rulare, trebuie să rotiți anvelopele la fiecare 10.000-12.000 km sau conform specificațiilor producătorului vehiculului dumneavoastră.
Se recomandă o inspecție lunară, pentru verificarea uzurii anvelopelor.
Cauciucurile trebuie rotite la primul semn de uzură neregulată, chiar dacă aceasta apare înainte de 10.000 km.
Când rotiți anvelopele cu un model direcțional al benzii de rulare, respectați săgețile de pe peretele lateral care indică direcția în care trebuie să se rotească pneul. Trebuie să aveți grijă să mențineți direcția de rotație corectă.
Este posibil ca unele sisteme de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS) să nu recunoască faptul că o anvelopă a fost mutată într-o poziție diferită pe vehicul. Asigurați-vă că sistemul TPMS este resetat, dacă este necesar, astfel încât să identifice corect locația fiecărei anvelope pe vehicul. Consultați manualul proprietarului vehiculului sau dealerul vehiculului pentru aceste informații.
Verificați dacă anvelopele rotite necesită o ajustare a presiunii de umflare, deoarece presiunea în poziția față și spate a anvelopelor poate varia în funcție de specificațiile producătorului vehiculului, din cauza încărcăturii reale pe acea poziție a roților.
Unele mașini pot avea anvelope de dimensiuni diferite pe puntea față și cea spate, iar aceste anvelope diferite au restricții de rotație”, recomandă specialiștii în anvelope de la Michelin.
Rotirea anvelopelor la mașinile cu tracțiune (punte motoare față)
În cazul mașinilor cu tracțiune (față), rotirea anvelopelor începe cu mutarea celor de pe aceeași parte de pe față pe spate. Adică, de exemplu, cauciucul stânga față e mutat pe stânga spate, iar cel stânga spate pe stânga față.
Apoi, după aproximativ 6 luni sau la circa 10.000 - 12.000 de kilometri, anvelopele spate se mută în „X” pe față. Adică, de exemplu, cauciucul dreapta spate e mutat pe stânga față.
La următoarea rotire, se repetă procedura de la prima rotire.
Rotirea anvelopelor la mașinile cu propulsie (punte motoare spate)
În cazul mașinilor cu propulsie (tracțiune spate), rotirea anvelopelor începe cu mutarea celor de pe spate pe față, pe aceeași parte. Iar pneurile față se mută în „X” pe puntea spate. Adică, de exemplu, cauciucul stânga spate e mutat pe stânga față, iar cauciucul stânga față ajunge pe dreapta spate. Atenție, la sensul de rotație al pneurilor, dacă e cazul!
Apoi, după aproximativ 6 luni sau la circa 10.000 - 12.000 de kilometri, se repetă procedura.
Rotirea avelopelor la mașinile cu tracțiune 4x4 (integrală)
În cazul mașinilor cu tracțiune 4x4 (integrală), rotirea anvelopelor se face în „X”. Adică, de exemplu, cauciucul stânga față e mutat pe dreapta spate, iar cauciucul dreapta spate ajunge pe stânga față.
Apoi, după aproximativ 6 luni sau la circa 10.000 - 12.000 de kilometri, se repetă procedura. Atenție, la sensul de rotație al pneurilor, dacă e cazul!
Atenție, specialiștii recomandă ca toate cele 4 roți ale mașinii să fie încălțate cu anvelope identice (marcă, tip).