Pandemia a lovit puternic Renault. 2019 a fost primul an după 2009 în care grupul a raportat un rezultat negativ: -141 de milioane de euro, față de +3,3 miliarde de euro în 2018. Iar previziunile pentru 2020, realizate la începutul anului, indicau deja o continuare a declinului, din motive precum lipsa de performanță a modelelor de talie mare (Talisman, Espace, Scenic), furtuna declanșată de afacerea Ghosn și contribuția slabă a lui Nissan sau operarea sub capacitatea optimă a mai multor fabrici (ex.: Douai, Flins și Wuhan). De altfel, facilitatea din China, de la Wuhan, a fost deja lăsată de Renault partenerului local Dongfeng.
Prin urmare, marți, 26 mai, în cadrul planului de 8 miliarde de euro pentru susținerea industriei auto franceze anunțat președintele Emmanuel Macron, Renault a primit 5 miliarde de euro. Iar miercuri, 27 mai, membrii Alianței au prezentat noul model de cooperare în afaceri pentru a spori competitivitatea și rentabilitatea celor trei companii partenere.
Dacă până recent francezii considerau că le cam știu pe toate, de acum înainte fiecare membru al Alianței va fi de referință pentru regiunile în care este puternic, acționând ca o poartă de acces și ca un mecanism de sprijin pentru competitivitatea tuturor partenerilor. De asemenea, pe principiul ”leader-follower”, fiecare membru al Alianței va prelua conducerea segmentului pe care este puternic și se va concentra pe dezvoltarea unui vehicul-leader, cu sprijinul celorlalți membri, iar followerii vor dezvolta familii de modele pe baza acestuia.
„Alianța reprezintă un parteneriat strategic și operațional unic în domeniul auto și ne oferă un avantaj puternic în peisajul auto mondial, aflat într-o continuă schimbare (...) Noul model de afaceri va permite Alianței să valorifice la maximum activele și performanțele fiecărei companii, având totodată ca fundație culturile și moștenirile acestora. Cele trei companii care fac parte din Alianță vor acoperi toate segmentele de vehicule și tehnologiile aferente, în toată lumea, în beneficiul fiecărui client, crescând în același timp competitivitatea, rentabilitatea durabilă și responsabilitatea socială și de mediu”, a declarat Jean-Dominique Senard, președintele Consiliului de Administrație al Alianței și al Groupe Renault.
Principiile schemei ”leader-follower” pentru vehicule a Alianței:
- de a continua să promoveze strategia de standardizare a Alianței, de la platforme la caroserii;
- pe segmentul de produs, de a se concentra pe un vehicul-mamă (vehiculul principal) și pe vehicule-surori concepute de leader, cu sprijinul echipelor de followers;
- de a se asigura că vehiculele leader și follower pentru fiecare marcă sunt produse utilizând cea mai competitivă configurație, inclusiv prin gruparea producției, după caz;
- de a continua să valorifice sinergiile la nivelul produselor în cazul vehiculelor comerciale ușoare, acolo unde modelul leader-follower este deja aplicat.
Se estimează că schema leader-follower va facilita reduceri de investiții în modele de până la 40% pentru vehiculele integrate pe deplin în schemă. Se anticipează că aceste beneficii vor veni în plus față de sinergiile convenționale care sunt deja asigurate astăzi.
De asemenea, Alianța a aprobat principiul numirii diferitelor părți ale lumii drept „regiuni de referință”, fiecare companie concentrându-se pe regiunile sale de bază, cu scopul de a fi printre cele mai competitive și de a servi drept referință pentru celelalte în procesul lor de creștere a competitivității.
În cadrul acestei părți a schemei, Nissan va fi membru de referință pentru China, America de Nord și Japonia, Renault în Europa, Rusia, America de Sud și Africa de Nord, iar Mitsubishi Motors în ASEAN și Oceania. Fiecare companie devenind compania de referință în regiunile respective, oportunitățile de sinergie vor crește pentru a maximiza partajarea costurilor fixe, precum și pentru a valorifica activele fiecărei companii.
Exemplu de schemă ”leader-follower” aplicată în producție:
- Reînnoirea segmentului C-SUV după anul 2025 va fi condusă de Nissan, în timp ce viitoarea reînnoire a segmentului B-SUV în Europa va fi condusă de Renault.
- În America Latină, platformele de produse B vor fi raționalizate, evoluând de la patru variante la o singură variantă pentru produsele Renault și Nissan. Această platformă va fi produsă în două uzine care produc atât Renault, cât și Nissan.
- În Asia de Sud-Est și Japonia, membrii Alianței vor urmări oportunități în cadrul aceleiași scheme, precum colaborarea kei auto între Nissan și Mitsubishi Motors.
Exemplu de schemă ”leader-follower” aplicată în dezvoltare:
- Conducere autonomă: Nissan
- Tehnologii conectare auto: Renault va conduce platforma bazată pe Android, iar Nissan în China
- E-body, sistemul de bază al arhitecturii electrico-electronice: Renault
- e-PowerTrain (ePT): CMF-A/B ePT - Renault; CMF-EV ePT – Nissan
- PHEV pentru segmentul C/D: Mitsubishi
Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile.
În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.), are 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.