Taxele UE pentru mașinile electrice din China: Reduceri pentru Tesla, VW și BMW. Beijingul supărat

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 22.08.2024 - 15:15
Taxele UE pentru mașinile electrice din China: Reduceri pentru Tesla, VW și BMW, Beijingul supărat - Foto: Profimedia Images - Rol ilustrativ

Supra-taxele UE pentru mașinile electrice importate din China, impuse din iulie 2024, supără Beijingul, mai ales după ce, recent, Bruxelles-ul a acceptat să ofere reduceri pentru Tesla, VW și BMW.

SHARE

Începând din 4 iulie 2024, Comisia Europeană, în urma unei investigații demarate în octombrie 2023 în ceea ce privește sprijinul acordat de statul chinez producătorilor autohtoni de mașini electrice, a decis ca, temporar, autovehiculele electrice făcute în China și importate pe „bătrânul continent” să fie taxate suplimentar cu între 27,4% și 47,6%, pe lângă taxa vamală de 10%. 

Citește și: Mașinile electrice făcute în China, taxate cu 27,4% - 47,6% în UE din 5 iulie. Ce spun producătorii

După noi analize și o contestație formulată de Tesla, recent, Comisia Europeană a revizuit acest supra-taxe, iar cele mai mari reduceri au fost primite de constructorul american Tesla și Volkswagen și BMW din Europa. 

Tarifele suplimentare provizorii ale UE pentru mașinile electrice produse în China urmează să devină definitive în noiembrie 2024.

Taxele UE pentru mașinile electrice din China: Reduceri pentru Tesla, VW și BMW

Concret, noile taxe suplimentare UE pentru mașinile electrice făcute în China sunt, de exemplu, de 17% pentru BYD (-0,4% față de valoarea din iulie 2024), de 19,3% pentru Geely (-0,6% față de valoarea din iulie 2024) și de 36,3% pentru SAIC (-1,3% față de valoarea din iulie 2024). 

Pentru producătorii care au cooperat, dintre care există 17 care nu au primit rate separate, există o creștere de 0,5% a supra-taxei, la 21,3%.

Tesla a reușit să obțină o supra-taxă UE de doar 9% pentru mașinile sale importate din China, în loc de 20,8% (-11,8% față de valoarea din iulie 2024), în urma unei contestații în care a demonstrat că primește ajutor mai mic de la statul chinez decât alți producători, anterior fiind tratată ca o societate cooperantă la 20,8%. 

Citește și: De ce „războiul” mașinilor electrice e inegal? China și-a ajutat constructorii cu 230 MILIARDE $

De asemenea, noul Mini electric produs de BMW Group în China, care inițial era supus unei supra-taxe UE de 37,6%, specifică producătorilor de automobile care au refuzat să coopereze cu anchetatorii UE, după revizuirea recentă va fi taxat cu „doar” 21,3% în Europa (-16,3% față de valoarea din iulie 2024). 

Iar modelul Tavascan de la Cupra, Volkswagen Group, care se face și el în China, și-a văzut supra-taxa redusă de la 37,6% la 21,3% (-16,3% față de valoarea din iulie 2024).

Producătorii auto din China care nu cooperează vor plăti o supra-taxă UE de 36,3%.

Citește și: 

Beijingul consideră că tarifele UE pentru mașinile electrice făcute în China sunt inechitabile şi amenință cu măsuri pentru a-şi apăra industria

Guvernul chinez a criticat miercuri, 21 august 2024, Uniunea Europeană cu privire la tarifele la importurile de vehicule electrice, după ce blocul a redus taxele pentru mai mulţi mari producători de automobile electrice, inclusiv pentru Tesla, transmite CNBC.

Un purtător de cuvânt al Ministerului Comerţului a declarat reporterilor că Beijingul continuă să creadă că ancheta UE referitoare la subvenţiile Chinei pentru industria sa de vehicule electrice a ajuns la ”concluzii prestabilite”, adăugând că blocul promovează concurenţa neloială.

”China va lua toate măsurile necesare pentru a apăra cu hotărâre drepturile şi interesele legitime ale companiilor chineze”, a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului Comerţului.

Pe 20 august 2024, Comisia Europeană, organismul executiv al UE, a redus taxele de import pentru un număr de producători de vehicule electrice care importă maşini în UE din China. De asemenea, a stabilit tarife pentru producătorul de vehicule electrice al lui Elon Musk, Tesla, la 9%, sub nivelul anticipat anterior, de 20,8%.

Aceste tarife vin pe lângă taxele UE existente de 10% la vehiculele electrice cu baterie importate în regiune din China.

De asemenea, Comisia a redus tarifele pentru mai mulţi producători chinezi de maşini electrice, inclusiv BYD, SAIC şi Geely.

Tarifele, anunţate pentru prima dată de UE în iunie, vin ca răspuns la îngrijorările blocului comunitar că subvenţiile generoase ale industriei de vehicule electrice din China denaturează concurenţa în Europa.

Ca răspuns la această măsură, Ministerul chinez  al Comerţului a spus că atât guvernul, cât şi industria EV a Chinei au furnizat ”zeci de mii de pagini de documente legale şi materiale de probă prin diferite mijloace, cum ar fi trimiterea de chestionare, comentarii scrise şi declaraţii de audiere”.

Aceste documente, a spus ministerul, ”au apărat în mod cuprinzător şi profund practicile nerezonabile şi neconforme ale UE” şi au subliniat modul în care tarifele UE ”vor perturba stabilitatea lanţului global de aprovizionare a industriei auto, inclusiv din UE”.

Hotărârea finală a UE, a spus ministerul, ”nu a absorbit pe deplin opiniile Chinei” şi ”s-a bazat pe ”faptele” identificate unilateral de UE, mai degrabă decât pe faptele recunoscute de ambele părţi”.

”China se opune ferm şi este foarte îngrijorată de acest lucru”, a spus Ministerul. Acesta a adăugat că speră să rezolve orice dispute comerciale cu UE şi să ia măsuri practice pentru a evita o escaladare a fricţiunilor comerciale.

Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te