Frâna de mână sau frâna de urgență, cum i se mai spune, acționează, în general, roțile spate ale mașinii și poate fi mecanică, cu cabluri, sau electrică, automată, cu motorașe care acționează etrierele/tamburii.
Citește și: Cum pot șoferii să strice cutia de viteze doar lăsând mașina în parcare și urmând un sfat prost
Ți s-a blocat frâna de mână? Pot fi două cauze. Ce le recomandă specialiștii șoferilor
Toamna ori iarna, din cauza umezelii, sau după perioadă mai lungă în care autovehiculul stă neutilizat, frâna de mână poate rămâne blocată, indiferent de marca sau tipul mașinii.
Principalele „probleme” sunt oxidarea cablurilor / „lipirea” plăcuțelor de disc ori a saboților de tambur și înghețarea cablurilor sau a etrierelor.
Citește și: Ce se întâmplă dacă acționezi frâna de mână în mers? Cum pot evita șoferii pierderea controlului?
Prin urmare, dacă vă treziți cu frâna de mână blocată și, deci, în imposibilitatea de a pleca cu mașina de pe loc, iată pașii pe care specialiștii recomandă șoferilor să-i urmeze pentru a rezolva problema, fără a risca să deterioreze vehiculul.
În primul rând, asigurați-vă că levierul, maneta sau comanda frânei de mână este eliberată. Martorul frânei de mână din bord trebuie să se stingă. Dacă este necesar, acționați de mai multe ori sistemul mecanic ori electric, pentru a încerca să deblocați mecanismul.
Apoi, introduceți mașina în viteză și încercați s-o mișcați foarte ușor înainte și înapoi. Dacă se încăpățânează să nu se miște, nu insistați.
Dacă frâna de mână se blochează pe vreme rece, lăsați mașina să se încălzească bine, poate 20-30 de minute, după care repetați pașii de mai sus.
În cazul în care frâna de mână nu se deblochează nici așa, puteți utiliza un uscător de păr sau să turnați apă caldă (niciodată clocotită) peste tamburi sau etriere pentru a topi gheața. Apoi, încercați din nou să mișcați ușor vehiculul înainte și înapoi, fără să forțați, pentru a elibera frânele.
Dacă, în ciuda eforturilor, frâna de mână rămâne blocată, mașina trebuie dusă la service pe platformă.