În numele siguranței rutiere, de-a lungul timpului autoritățile europene au impus dotarea obligatorie automobilelor noi puse în vânzare cu sisteme precum ESP (sistemul electronic de control a stabilității), ABS (sistemul de anti-blocare a roților la frânare), SOS (sistemul care sună automat la 112 în caz de accident) sau cea de-a treia lampă de frână, cea dispusă pe centrul lunetei.
Dacă toate sistemele și elementele introduse până acum aveau legătură cu siguranța activă sau pasivă, „cutia neagră” merge într-o altă zonă, cea de studiu a dinamicii accidentelor rutiere.
Ce date va reține „cutia neagră”
Comisia Europeană (CE) a decis ca sistemul de tip „cutie neagră” montat obligatoriu la bordul autovehiculelor să înregistreze și să rețină datele referitoare la viteza de deplasare, pozițiile pedalelor de accelerație și de frână, purtarea centurilor de siguranță și coordonatele GPS ale locului eventualului accident.
Concret, „cutia neagră” va înregistra în buclă toate datele menționate mai sus și, în caz de accident, conform reglementărilor CE, va putea reda ce s-a întâmplat cu cinci secunde înainte și după eveniment.
Citește și: A 17-a ediție a programului Rabla. Totul despre mașini și prețurile lor
Introducerea „cutiei negre” pentru mașini ridică, evident, mai multe semne de întrebare în ceea ce privește protecția datelor și a vieții private.
CE a precizat că sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehiculului sau a șoferului și nu va putea înregistra convorbirile de la bord, ca în cazul avioanelor. Iar Parlamentul European va defini clar și precis durata păstrării datelor, precum și persoanele sau entitățile care le vor putea consulta.
Ideea dotării mașinilor cu o „cutie neagră” a fost introdusă de firmele de asigurări de mai mulți ani, în mai multe state europene, mai ales pentru șoferii tineri, fără experiență. În urma prelucrării datelor și a determinării profilului conducătorului auto, asigurătorii oferind bonusuri sau penalizări la încheierea asigurărilor auto.