Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.09.2024 - 16:15
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș
Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo - Foto: Radu Chindriș

Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani. A fost inaugurat la 20 septembrie 1974. Autoritățile din Turism n-au profitat de moment pentru a promova România în lume. Dar, a făcut-o Porsche, organizând petrecerea de 50 de ani 911 Turbo.

SHARE

După castelul lui Dracula și Casa Poporului, Transfăgărășanul este, probabil, cel mai cunoscut obiectiv turistic din România, după ce, în 2009, Jeremy Clarkson, fostul prezentator Top Gear, l-a catalogat drept „Cel mai frumos drum din lume pentru condus”.

Iar, având în vedere că Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, a împlinit 50 de ani de la inaugurare pe 20 septembrie 2024, dacă România ar fi avut într-adevăr autorități în Turism care să se preocupe de imaginea țării și atragerea de turiști, momentul ar fi fost un laitmotiv perfect pentru organizarea unor super-evenimente despre care să audă în toată lumea. Nu s-a întreprins însă nimic la nivel central, ci doar local. 

Dar, a făcut constructorul german Porsche. Întâmplător, Porsche sărbătorește anul acesta 50 de ani de motoare Turbo pe legendarul model 911 și a ales să facă petrecerea pe Transfăgărășan. 

Astfel, în perioada 4-11 septembrie, Porsche Central Eastern Europe a organziat un super-eveniment pe Transfăgărășan la care au participat 60 de jurnaliști din 16 țări. Iar dubla-aniversare, Transfăgărășan și Porsche Turbo, a făcut astfel înconjurul lumii, modelul 911 fiind un vis pentru copii și adulți de pe toate continentele. 

Citește și: Povești neștiute despre Transfăgărășan, la 50 de ani de la inaugurare. Un drumar, 14.000 lei salariu

Transfăgărășanul, drumul făcut de Ceaușescu de frica Rusiei, sărbătorește 50 de ani la puterea Turbo

Peste tot în lume, chiar și în unele dintre cele mai îndepărtate regiuni, puteți descoperi drumuri de condus extraordinare. Aceste paradisuri pentru iubitorii de automobile servesc drept puncte de reper, pe care le bifează unul câte unul, pe măsură ce își satisfac nevoia de senzații tari la volan și de peisaje spectaculoase, „colecționând” aceste panglici de asfalt precum un cercetaș care își completează palmaresul de insigne.

Drumurile excelente pentru condus sunt multe. De exemplu, Angeles Crest Highway de lângă Los Angeles, Schwarzwaldhochstraße din Germania, N9 din centrul până în sudul Marocului sau oricare dintre rutele prin North York Moors din Marea Britanie, etc. Toate ar putea fi incluse în categoria drumurilor excelente pentru condus.

Citește și: VIDEO Transfăgărășanul are concurență. A fost deschis un nou drum spectaculos în România. Are 81 km

Dar, dincolo de drumurile excelente se află cele de elită. Drumuri care concurează pentru titlul superlativ de „cele mai bune din lume”.

Pentru unii, Transfăgărășanul este campionul incontestabil, drumul de condus suprem. Iar cum, din întâmplare, în 2024 se împlinesc 50 de ani de la deschiderea acestui drum de munte emblematic și 50 de ani de Porsche Turbo, constructorul german a considerat că nu există loc mai potrivit pentru dubla aniversare și a organizat un super-eveniment aducând o adevărată colecție de modele Porsche 911 Turbo și invitând jurnaliști de specialitate din 16 țări.

Cu o lungime de 91 de kilometri, Transfăgărășanul, supranumit și „Marele Dragon”, străbate sudul Munților Carpați, fiind construită inițial pentru a oferi o rută strategică între Transilvania și Muntenia. Pentru construcția sa, între 1970 și 1974, s-au folosit peste 6 000 de tone de dinamită - și, din păcate, cel puțin 40 de oameni și-au pierdut viața.

Citește și: Știați că: Transfăgărășanul a fost făcut în patru ani. Câți oameni au murit la construcția drumului

Producerea unei înclinări, a unor schimbări de nivel și a unor raze de viraj optime pentru condusul sprinten al mașinilor sport de ultimă generație cu siguranță nu a fost o prioritate pe ordinea de zi în momentul în care traseul a fost sculptat prin munți, însă forma finală a șoselei - care a fost dictată de peisajul natural brut - este atât de desăvâșită, încât cu greu ar fi posibil să se construiască un drum mai bun de condus, și dacă s-ar încerca. 

În timpul lunilor de iarnă (și uneori și după), drumul poate fi un loc periculos, fiind acoperit de zăpadă și cu riscul mereu prezent de avalanșă.

Dar, atunci când se instalează vremea caldă, drumul devine o lume plină de verdeață și de peisaje minunate pentru șoferi.

Așadar, ca un omagiu potrivit pentru cea de-a 50-a aniversare a Transfăgărășanului, în perioada 4-11 septembrie, Porsche Central Eastern Europe a primit 60 de jurnaliști din 16 țări pentru a lua parte la un traseu de peste 300 de km, sărbătorind 50 de ani de Turbo. 

Invitații mass-media au avut ocazia să conducă modele Turbo actuale și din generația modernă, precum Panamera Turbo E-Hybrid, Cayenne Turbo E-Hybrid cu pachetul GT și 911 Turbo S din generația 992.

De asemenea, Muzeul Porsche a eliberat temporar câteva dintre modelele sale Turbo clasice, inclusiv un 911 Turbo 3.3 din generația 930, un 911 Turbo 3.6 din generația 964 și - ultimul din era răcirii cu aer - un 911 Turbo S din generația 993.

Turbo și Transfăgărășan, combinația perfectă

Cu oportunitatea de a conduce o serie de mașini atât de speciale și emblematice pe probabil cel mai bun traseu din lume, călătoria a fost o adevărată aventură unică pentru jurnaliștii și personalul Porsche care au participat.

„A fost uimitor să adunăm unii dintre cei mai buni jurnaliști din Europa Centrală și de Est - și nu numai - și să le oferim această ocazie unică de a conduce”, a declarat Venceslas Monzini, șeful departamentului de relații publice Porsche Europa Centrală și de Est.

„Să vezi aceste mașini - dintre care unele pot fi găsite în mod normal doar în Muzeul Porsche - ieșite în lume într-un loc atât de emblematic a fost o experiență atât de specială”, a punctat Monzini.

O echipă de instructori Porsche a fost prezentă la fața locului pentru a-i ghida pe participanți pe parcursul experienței Turbo pe Transfăgărășan și pentru a-i asista în obținerea celor mai bune performanțe ale mașinilor.

Traseul de peste 300 km, care include peste 160 de viraje, 833 de poduri mici, cinci tuneluri - și care a trecut pe lângă 15 urși bruni -, a oferit jurnaliștilor șansa de a experimenta caracteristicile și trăsăturile distinctive care fac ca modelele Turbo să iasă în evidență și să reprezinte vârful de lance al liniilor de modele respective: de la dinamica excepțională a șasiului, care generează performanțe și mai mari, oferind în același timp o experiență de condus captivantă, cu „senzații” și feedback Porsche prin excelență, până la puterea și cuplul uimitoare (și care dau o oarecare dependență) ale unităților de propulsie turbo. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te