Lucrările pe ciotul A1 poreclit „Autostrada Urșilor”, situat între localitățile Margina – Holdea, trebuiau săi fie gata din 2016, dar s-au împotmolit ani buni pe motivul ecoductelor pentru uși.
După a treia licitație, cea din 2022 câștigată de UMB, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a estimat că șantierul va începe în martie 2023. Nu s-a întâmplat.
Apoi, după ce schița proiectului a fost finalizată, Sorin Grindeanu a spus, în februarie 2024, că „undeva în martie se intră la lucrări. E o companie românească, acea companie celebră, s-au depășit diverse faze care țin de Mediu, de Romsilva, lucrurile de dinainte de faza de execuție. Din discuțiile pe care le-am avut cu constructorul, în martie se intră la execuție efectiv”, a declarat Sorin Grindeanu. Iar nu s-a întâmplat.
Pe 25 aprilie 2024, însă, Sorin Grindeanu a anunțat, în sfârșit, că „a fost semnată autorizaţia de construcţie, se încep lucrările” și a subliniat că lucrările vor fi finalizate la timp pentru PNRR.
Citește și: VIDEO 32 km din Autostrada Ford trebuie terminați în august 2024. UMB, corijent: A ajuns doar la 48%
1.800.000.000 lei cheltuiți pentru ca autostrada să ocolească poteca urșilor. Animalele nu ar exista
”Nu pot să nu amintesc despre celebra autostradă pentru urşi, o ştiţi cu toţii, o ştie toată România.
În acest moment a fost semnată autorizaţia de construcţie, se încep lucrările. Dar vă asigur un lucru, pentru că am văzut că au fost anumite nelinişti dinspre anumiţi domni, această lucrare va fi finalizată în timp, având finanţare PNRR, nu există temeri că acest tronson de la Marginea la Holdea nu va fi finalizat.
Deci se intră, se lucrează, s-au adus utilajele și încep lucrările la tuneluri.
Asta cu urșii în Banat este o discuție care, mă rog, naște foarte multe pasiuni.
E greu să nu amintesc că în 2017, eram prim-ministru atunci, exista aceeași discuție cu urșii din zona respectivă de la Marginea la Holdea, acei urși care nu prea sunt.
Mă rog, trecem peste această discuție, important este că se intră în faza de execuție, iar această rușine națională încercăm să o reparăm intrând în această fază de execuție”, a declarat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, pe 25 aprilie 2024.
Citește și: VIDEO Cum lucrează grecii pe Autostrada Bucureștiului, între DN6 și A1. Gata în 2024?
„Autostrada Urșilor”, gata în 2026?
Va fi „Autostrada Urșilor” gata la timp, în 2026, pentru a nu fi ratați banii din PNRR, cum promite Sorin Grindeanu, după semnarea autorizației de contruire?
Specialiștii Ascociației Pro Infrastructură spun că sunt puține șanse, având în vedere datele proiectului.
Practic, după emiterea autorizației de construire, de la prima lopată, lucrările vor dura minimum 34 de luni, adică vreo 3 ani.
Și, cum suntem aproape în luna mai 2024, asta înseamnă, optimist, sfârșitul lui 2027. Prea târziu, pentru banii din PNRR.
Citește și: VIDEO România pierde prima autostradă prin PNRR pe mâna UMB, firmă care a făcut 27.000.000 € profit
„A1 Margina-Holdea, prima autostradă PNRR ratată.
În urmă cu aproape doi ani, 23.06.2022, vă spuneam că noi ne-am luat adio de la 2026, termenul limită impus de PNRR.
Dacă pe-atunci poate mai exista o minusculă fărâmă de speranță, acum este cert: ne vedem prin 2027 (...)
Nu mai reluăm epopeea halucinantă a acestui ciot pornită acum mai bine de 10 (zece!) ani (...)
Ultimul (sperăm) capitol începe o dată cu semnarea contractului de 1,83 miliarde lei fără TVA cu UMB în 14.10.2022 care a primit ordin de începere în 05.12.2022 și prevede 11 luni de proiectare și alte 34 de execuție pentru 4,03 kilometri de finalizat din secțiunea D (lângă nodul Margina) și alți 9,13 km ai secțiunii E care trebuie făcuți de la zero din care 2,13 km reprezintă celebrele tuneluri (...)
Ca să vă faceți o idee despre ce vorbim, tot pe Autostrada A1 cei de la Porr au intrat efectiv în tunelul Curtea de Argeș lung de 1,35 km în octombrie 2023 și speră să dea drumul circulației în decembrie 2026. Deci trei ani și ceva de la primul metru săpat.
(...) cu 2,13 kilometri de tuneluri de forat în minim 34 luni, după cum spune contractul, ne ducem bine de tot în 2027 cu inaugurarea”, explică specialiștii Asociației Pro Infrastructură, pe Facebook.
Autostrada Lugoj – Deva trebuia să fie gata din 2016
Lucrările la cei 100 km ai Autostrăzii Lugoj – Deva au început acum mai bine de 10 ani. Lotul I, de 27,6 kilometri, a fost finalizat în decembrie 2013, cu o întârziere de 9 luni, iar autorităţile de la vremea respectivă îşi făceau speranţe că loturile 2, 3 şi 4 vor fi realizate într-un termen la fel de rezonabil.
Contractele de proiectare şi execuţie pentru celelalte trei tronsoane ale autostrăzii care traversează judeţele Hunedoara şi Timiş au fost semnate în toamna anului 2013, între fosta CNADNR şi constructori. Toate lucrările, finanţate prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare 2014-2020, aveau termene de finalizare în luna mai 2016, care însă nu au fost respectate.
În martie 2017 au fost deschişi traficului rutier 15 kilometri din Lotul 2, în august 2019 au fost inauguraţi 22 de kilometri ai Lotului 4, iar în decembrie 2019, de exemplu, alţi 21 de kilometri, din Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva.
Pe ciotul Holdea - Margina al A1, poreclit „Autostrada Urșilor”, CNADNR, actuala CNAIR, a renunțat la lucrări din 2017, pentru a lansa separat o procedură pentru proiectarea şi execuţia a două ecoducte pentru urși și alte animale sălbatice, în lungime totală de peste doi kilometri.
Pasajele pentru urşi au fost solicitate încă din 2010 de organizaţiile de mediu, printr-un memorandum transmis Comisiei Europene.