De ani buni, în Europa, trenurile obișnuite merg și cu viteze de 200 km/h, iar trenurile rapide rulează și cu viteze de peste 300 km/h.
În România, însă, unde în 2024 infrastructura feroviară este în mare parte la pământ și viteza comercială a trenurilor de călători e de circa 45 km/h, iar cea a trenurilor de marfă de circa 15 km/h, modernizarea a 110 km de linie ferată pe care trenurile de călători să poată merge cu 120 km/h și cele de marfă cu 80 km/h e motiv de „sărbătoare”.
Iar CFR Infrastructură se laudă pe pagina sa de Facebook, chiar dacă Consiliul Tehnico-Economic a aprobat, pe 22 februarie 2024, variantele optime din cadrul Studiului de fezabilitate pentru obiectivul Reabilitarea/modernizarea liniei CF Reșița Nord - Timișoara Nord cu extensie Voiteni - Stamora Moravița - Frontieră și lucrările ar putea fi gata în cel puțin 5-6 ani.
Citește și: Cu ce viteze record ar putea circula trenurile în România. Val de ironii pe internet
3.500.000.000 lei, pentru 110 km de linie ferată pe care trenurile merg de 2 ori mai încet ca în UE
CFR Infrastructură se laudă pe pagina sa de Facebook că a primit aviz favorabil pe 22 februarie 2024 pentru „modernizarea liniei CF REȘIȚA NORD - TIMIȘOARA NORD cu extensie VOITENI - STAMORA MORAVIȚA - FRONTIERĂ”. Proiectul e împărțit în două tronsoane, de 58 km și, respectiv 59 km, valoarea totală a lucrărilor e de 3,5 miliarde de lei, fără TVA (adică, circa 700 milioane de euro), iar viteza maximă proiectată e de 120 km/h pentru trenurile de călători și de 80 km/h pentru trenurile de marfă.
Citește și: CFR ia locomotive din Franța cu 9.000.000 €/bucata. Suedia cumpără de 3 ori mai ieftin de la Craiova
„ Consiliul Tehnico-Economic a aprobat astăzi, 22 februarie, variantele optime din cadrul Studiului de fezabilitate pentru obiectivul Reabilitarea/modernizarea liniei CF Reșița Nord - Timișoara Nord cu extensie Voiteni - Stamora Moravița - Frontieră.
Obiectivul de investiții Reabilitarea/modernizarea liniei CF Reșița Nord - Timișoara Nord cu extensie Voiteni - Stamora Moravița - Frontieră este realizat în cadrul parteneriatului comun semnat între autoritățile locale ale municipiilor REȘIȚA și TIMIȘOARA, consiliile județene CARAȘ - SEVERIN și TIMIȘ și CNCF CFR SA.
Consiliul Tehnico-Economic al CFR SA a avizat favorabil variantele optime prezentate în cadrul Studiului de Fezabilitate pentru Reabilitarea/modernizarea liniei CF Reșița Nord - Timișoara Nord cu extensie Voiteni - Stamora Moravița - Frontieră, pe cele două tronsoane, astfel:
►Componenta A: Timișoara Nord - Stamora Moravița - Frontieră (58 km) propusă pentru finanțare în cadrul Programului Transporturi (PT) 2021 - 2027, o investiție în valoare de 2.092.343.265,44 lei, fără TVA.
►Componenta B: Reșița Nord - Voiteni (59 km) propusă pentru finanțare din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat și/sau alte surse legal constituite, o investiție în valoare de 1.408.885.137, 54 lei, fără TVA.
Menționăm faptul că, pentru atingerea parametrilor tehnici prevăzuți în studiul de fezabilitate, principalele obiective ale lucrărilor de modernizare pe cele două tronsoane sunt:
►Componenta A: tronsonul CF Timișoara Nord - Stamora Moravița - Frontieră, aflat pe raza județului Timiș:
➢ creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de călători, iar pentru trenurile de marfă la 80 km/h
➢modernizarea a 9 stații/ halte/puncte de mișcare
➢ reabilitarea a 23 treceri la nivel, 21 poduri și 19 podețe
►Componentei B: tronsonul CF Reșița Nord - Voiteni, aflat pe raza județelor Timiș și Caraș-Severin:
➢creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de călători, iar pentru trenurile de marfă la 80 km/h
➢modernizarea a 12 stații/ halte/puncte de mișcare
➢reabilitarea a 35 treceri la nivel, 12 poduri și 119 podețe
Termenul de realizare a investițiilor pe cele două tronsoane va fi de 50 de luni pentru tronsonul CF Timișoara Nord - Stamora Moravița - Frontieră, din care 8 luni pentru proiectare și 42 de luni pentru execuția lucrărilor, iar pentru tronsonul CF Reșița Nord - Voiteni va fi de 60 de luni, din care 8 luni pentru proiectare și 52 de luni pentru execuția lucrărilor.
În cadrul acestui parteneriat comun pentru realizarea obiectivului de investiții Reabilitarea/modernizarea liniei CF Reșița Nord - Timișoara Nord cu extensie Voiteni - Stamora Moravița - Frontieră, semnat cu autoritățile locale, reprezentanții CFR SA vor asigura suportul tehnic de specialitate pentru avizarea/aprobarea documentaţiilor și derularea procedurilor de achiziţii publice și, ulterior, prin personalul calificat va participa la supervizarea/monitorizarea și recepția lucrărilor de modernizare pe cele două tronsoane”, menționează CFR Infrastructură pe pagina sa de Facebook.
În Europa, trenurile „zboară” și cu peste 300 km/h de peste 40 de ani
În Europa, trenurile „zboară” și cu peste 300 km/h de peste 40 de ani. Franța a fost prima țară care a introdus calea ferată de mare viteză în Europa, inaugurând în 1981 LGV-ul Sud-Est de la Paris la Lyon, iar TGV a început serviciul de transport de călători.
La ora actuală, Franța are a doua cea mai mare rețea de trenuri de mare viteză din Europa, cu 2.800 km de linii de mare viteză (HSR) operaționale, după cei 3.966 km ai Spaniei.
Călătoriile prin Europa cu trenul sunt ușurate de rețele extinse de linii de mare viteză, pe care se pot atinge și viteze de 321 km/h. În doar câteva ore puteți, astfel, ajunge de la dealurile verzi din Regatului Unit la litoralul mediteranean - mult mai rapid decât cu avionul, dacă luăm în considerare timpul petrecut la check-in și așteptarea în terminal.
Unele dintre cele mai importante trenuri de mare viteză din Europa:
- Altaria (Spania)
- Alvia (Spania)
- AVE (Spania)
- Avlo (Spania)
- Euromed (Spania)
- Eurostar (Olanda - Belgia - Franța - Marea Britanie)
- ICE (Austria - Germania - Franța - Elveția - Olanda)
- Le Frecce (Italia)
- OUIGO (Franța și Spania)
- Railjet (Ungaria - Austria - Germania - Elveția)
- Renfe-SNCF (Spania - Franța)
- TGV (Franța)
- TGV Lyria (Franța - Elveția)
- Javelin (Marea Britanie)