Cine poate fi scutit de sistemul e-factura. Cum funcţionează sistemul, obligatoriu de la 1 ianuarie

DE Florin Budescu | Actualizat: 31.07.2023 - 12:42
Cine poate fi scutit de sistemul e-factura - Foto: Pixabay
Cine poate fi scutit de sistemul e-factura - Foto: Pixabay

Sistemul e-factura va viza doar contribuabilii de pe teritoriul României. În relația cu firmele străine, regulile facturării vor rămâne la fel ca acum. Facturarea electronică prin e-factura va deveni obligatorie, pentru toate firmele, de la 1 ianuarie 2024.

SHARE

România poate să treacă, din 1 ianuarie 2024, la o obligativitate generalizată, de folosire a sistemului e-Factura, în relația B2B (business tot business). Obligativitatea este acum numai pentru bunurile riscante, vândute în relația B2B.

Măsura este permisă în baza derogării obținute de Guvern, prin recenta Decizie 1.553/2023, a Consiliului UE, dar trebuie transpusă la nivelul legislației fiscale, pentru a se aplica efectiv.

Cine poate fi scutit de sistemul e-factura

În orice caz însă, conform avocatnet.ro, autoritățile europene au dat undă verde pentru facturarea electronică obligatorie numai între contribuabilii stabiliți pe teritoriul României.

Prin urmare, obligația nu acoperă și firmele străine care colaborează cu contribuabili români, pentru care regulile facturării rămân mai departe, la fel ca acum.

Concret, decizia autorităților europene stabilește în primul rând că „România este autorizată să accepte numai facturi emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul României, sub formă de documente sau mesaje în format electronic”.

Citeşte şi: Firmele vor emite numai facturi electronice, de anul viitor. Interfaţa va fi portalul e-Factura

În al doilea rând, se stabilește că „România este autorizată să prevadă că utilizarea facturilor electronice emise de persoane impozabile stabilite pe teritoriul României nu face obiectul acceptării de către destinatarul stabilit pe teritoriul României.”

În esență, asta înseamnă că firmele românești vor emite între ele numai facturi electronice, fără a mai fi necesar acordul destinatarului, acestea urmând să fie transmise autorităților prin e-Factura. Limbajul folosit în derogare exclude automat firmele străine.

În plus, inclusiv în expunerea de motive ce a însoțit Decizia 1.553/2023 în forma sa de proiect era precizat că „utilizarea sistemului e-Factura va fi opțională pentru operatorii economici nestabiliți”.

Citeşte şi: MF a operaţionalizat sistemul e-Factura pentru relaţia între companii şi autorităţile publice

Derogarea este valabilă, de principiu, pentru perioada ianuarie 2024 - decembrie 2026 și acum trebuie transpusă în legislația fiscală din România, pentru ca folosirea generalizată a e-Factura, în relația B2B, să fie posibilă.

În prezent, sistemul e-Factura este obligatoriu, în relația B2B, numai pentru tranzacțiile ce implică bunuri cu risc fiscal ridicat.

URMĂREŞTE-NE PE GOOGLE NEWS

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te