„17 luni pierdute pe A3 Biharia-Chiribiș (...) Poza nu este trucată. Așa arată capătul de vest al tronsonului care de aproape un an și jumătate este bătaia de joc a unui constructor, grupul Selina-Trameco”, scrie pe pagina Asociația Pro Infrastructură.
„Ultima scuză penibilă a departamentului juridic CNAIR? <<Așteptăm 11 mai ca să expire scrisoarea de garanție de bună execuție făcută de Trameco la City Insurance.>> De parcă ar mai avea nevoie de motive suplimentare să rezilieze când constructorul a depășit grav nu doar termenele și condițiile contractuale, ci forțează limitele legii achizițiilor publice și pe cele ale bunului simț.
Colac peste pupăză, CNAIR a reziliat ilegal în trecut alte contracte cu antreprenori care nu aveau lobby așa puternic. De exemplu, pe A1 Lugoj-Deva lot 2 Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris a decis că România e bună de plată: despăgubiri de 230 milioane lei.
Aici oficialii CNAIR au toate prerogativele tehnice și juridice să rupă contractul, dar refuză inexplicabil, inventând motive în plus pentru acoperirea cu hârtii și evitarea asumării răspunderii, chiar dacă în trecut au făcut fix invers: au aruncat la gunoi contracte perfect valabile”, notează Asociația Pro Infrastructură.
Lucrări demarate de Bechtel în 2004
„Peisaj dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiș din AutostradaTransilvania (…) Lucrări demarate în 2004 de Bechtel, reziliere cu americanii în 2013 (la 50% stadiu pe Suplacu de Barcău-Borș), apoi în 2015 re-contractare cu spaniolii de la Corsan-Corviam și... iar reziliere în 2016, pentru că noul-vechi antreprenor n-a făcut practic nimic.
Apoi în august 2017 se licitează din nou și după 3 (trei!) ani se semnează contractul în iulie 2020 cu românii de la Trameco/Selina: 6 luni proiectare, 18 luni execuție, 326 milioane RON plus TVA.
Dar drama halucinantă a acestui tronson blestemat este departe de deznodământ! Actualul constructor spune că diferențele din teren față de expertiza CNAIR sunt majore și cere peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract).
Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitația din 2017”, explică Asociația Pro Infrastructură.