Primul ciot de autostradă „Made in China” din România intră în lucru. Cum au fentat chinezii legea

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 03.01.2024 - 13:01
Primul ciot de autostradă „Made in China” din România intră în lucru. Cum au „fentat” chinezii legea - Foto: captură video
Primul ciot de autostradă „Made in China” din România intră în lucru. Cum au „fentat” chinezii legea - Foto: captură video
Primul ciot de autostradă „Made in China” din România intră în lucru. Cum au „fentat” chinezii legea - Foto: captură ecran
Primul ciot de autostradă „Made in China” din România intră în lucru. Cum au „fentat” chinezii legea - Foto: captură ecran

Primul ciot de autostradă „Made in China” din România intră în lucru în câteva luni. La ora actuală, se proiectează utimele detalii ale Lotului 3 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord, după ce China Civil Engineering a câștigat licitația în martie 2023 „fentând” la limită legea.

SHARE

Companiile chinezești nu mai au voie să participe la licitații în România de aproape 3 ani. Și, totuși, firma chinezească China Civil Engineeering Corporation (CCECC), cu sediul local în Voluntari, județul Ilfov, care a avut cifră de afaceri zero în 2021 și 5 angajați iar în 2022 a raportat o cifră de afaceri de 1.464.009 euro cu 3 angajați, potrivit romanian-companies.eu, a reușit să câștige, în martie 2023, contractul de circa 81 de milioane de euro pentru proiectarea și execuția Lotului 3 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord cu o lungime de 8,5 kilometri. 

Citește și: VIDEO Autostrada București, deschisă abia în 2027? Care tronson poate rămâne fără constructor?

Primul ciot de autostradă „Made in China” din România intră în lucru. Cum au „fentat” chinezii legea

CCECC a câștigat licitația pentru Lotul 3 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord, dintre Afumați DN 2 – Cernica DN 3, în martie 2023, deși legal nu putea participa la licitație și statul a contestat. Dar, chinezii au câștigat. 

În martie 2021, ministrul transporturilor de la acea vreme, Cătălin Drulă, anunța, la finalul ședinței de guvern, că a fost depus proiectul de ordonanță de urgență care prevede interzicerea companiilor din state care nu au acorduri cu UE la licitațiile publice din România, iar printre aceste state se numără și China.

Drulă a spus că excluderea de la licitații se va aplica doar pentru proiectele viitoare. Decizia a fost publicată în Monitorul Oficial la 5 aprilie. Ea consfințea faptul că, la procedurile de achiziţii publice, vor avea posibilitatea să participe doar companiile din Statele Membre ale Uniunii Europene sau din Spaţiul Economic European, ţări terţe care au ratificat Acordul privind Achiziţiile Publice ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului sau alte ţări terţe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană.

Citește și: VIDEO Un nou „ciot” de 16,3 km, inaugurat pe Autostrada București. 6,3 km sunt, însă, „muzeu”

Dar Autostrada de Centură a Bucureștiului a fost împărțită în mai multe loturi și pe Lotul 3 A0 Nord licitația a început în luna iunie 2019, iar ofertele s-au depus până în 18 februarie 2020.

Astfel că firmele chinezești au putut participa la licitații, interdicția urmând să apară după un an și să nu se aplice retroactiv. Au fost 12 competitori, din care două companii erau din China.

Valoarea estimată a contractului pentru Lotul 3 A0 Nord, 466.278.289,00 lei, fără TVA

Au fost două reevaluări, trei runde de contestații și trei câștigători: inițial Nurol (Turcia), al doilea Ictas (Turcia) și chinezii de la CCECC în cele din urmă.
 
După mai multe contestații, CNAIR a fost obligată de lege să semneze contractul pe Lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord cu China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), companie chineză de stat. 

Cei 8,6 kilometri de autostradă fac legătura dintre Afumați (nod A0-DN2) și Pantelimon (DN3, nodul A0-DN3 nu este cuprins în acest contract). 

Citește și: Nou constructor, după 3 ani, pentru Centura Buftea. Când vor fi gata cei 5,7 km care costă 56 mil. €

Durata contractului este de 30 luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție. Garanția lucrărilor este între 5 și 10 ani, în funcție de perioada ofertată în cadrul factorului de evaluare.

Turcii de la Ictas au depus, ultima contestație, pe 5 decembrie 2022, ultima zi în care puteau face acest lucru. Instanța a respins acțiunea.

Proiectarea Lotului 3 A0 Nord a început în mai 2023. Gata la sfârșitul lui 2025?

Proiectarea Lotului 3 A0 Nord a început în mai 2023, la circa două luni de la semnarea contractului cu firma din China. Prin urmare, cum termenul pentru proiectare este de 12 luni, în mai 2024 ar trebui să înceapă lucrările propriu-zise. 

Apoi, dacă calculăm 18 luni de execuție, conform contractului, Lotului 3 A0 Nord ar trebui să fie gata până la finalul lui 2025. 

Dacă se ține sau nu China Civil Engineering Construction Corporation de proiect rămâne de văzut, având în vedere că pe celălalt șantier de infrastructură rutieră din România unde lucrează chinezii, Centura Zalău, lucrările merg prost. 

Firma chinezească Sinohydro Corporation Limited, a câștigat, în 2020, o licitație de 185 de milioane de lei pentru construirea Centurii Zalăului, împreună cu un antreprenor local, SC GoodProod (România). 

În august 2023, Centura Zalău abia ajunsese la 50%, deși trebuia să fie la 100%. Lucrările pe cei 5,5 kilometri au început în 14.04.2021 și trebuiau terminate în 30 de luni, adică în 2,5 ani. Iar, optimist, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a estimat că „realist lucrările pot fi finalizate în vare anului viitor (2024, n. red.)”. 

„Rezilierea contractului pentru Varianta Ocolitoare Zalău este o măsură extremă la care nu vreau să fim nevoiți să apelăm! Asocierea de constructori români și chinezi înregistrează întârzieri pe cei 5,5 km ai acestui obiectiv. Paradoxal, totul din cauza partenerului român care îngreunează aplicarea legislației privind actualizarea prețurilor. Atrag atenția asociatului român să își respecte obligațiile contractuale și să facă eforturi, alături de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrărilor”, a scris Grindeanu, în august 2023, pe Facebook.

„Îmi doresc ca Asocierea româno-chineză să găsească resursele necesare pentru recuperarea întârzierilor, astfel încât să evităm rezilierea acestui contract. Ambii parteneri trebuie să înțeleagă că aceasta este ultima atenționare pe care o primesc!”, a mai scris ministrul.

Cine sunt chinezii de la China Civil Engineering Construction Corporation?

China Civil Engineering Construction Corporation Ltd a fost înființată în iunie 1979 sub aprobarea Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze.

Domeniul său de activitate se extinde de la contractarea internațională pentru construcții de căi ferate la proiectare și consultanță de inginerie civilă, dezvoltare imobiliară, comerț, investiții industriale și management hotelier.

Activitățile de afaceri ale CCECC s-au extins în peste 40 de țări și regiuni în care au fost stabilite peste 20 de birouri sau filiale, scrie wikipedia.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te