O radiografie a autostrăzilor și drumurilor expres la nivelul trimestrului III al anului 2024, realizată de specialiștii de la 130km.ro, arată că, în continuare, România are cea mai subdezvoltată infrastructură rutieră din UE.
Aurtostrada pe hârtie Vs realitate
18 români se înghesuie pe un metru de autostradă. La vecinii europeni, în Ungaria și Bulgaria, „aglomerația” e și de aproape 3,5 ori mai mică. Iar în Serbia, de peste 2 ori.
Citește și: București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă
Concret, populația României este de 19.892.812 de locuitori, potrivit datelor worldometers.info (nivelul lunii iulie 2023).
Iar considerând drumurile expres drept autostradă, pentru a fi calculul mai simplu, rezultă că 17,92 români se înghesuie pe 1 km de autostradă sau că 17,92 români „stau” pe un metru de autostradă.
Citește și: Autostrada dintre două orașe-cheie din Modova mai așteaptă. Licitația, amânată a 4-a oară
În Ungaria, „înghesuiala” pe autostradă e de aproape 3,5 ori mai mică ca în România. Ungaria are 1.892 kilometri de autostradă și drum expres și o populație de 10.156.239 de persoane. Așadar, 5.36 maghiari „stau” pe un metru de autostradă.
Bulgaria are o populație de 6.687.717 de locuitori și 861 km de drumuri rapide. Făcând același calcul, înseamnă că 7,76 bulgari se înghesuie pe un metru de autostradă. „Densitatea” e de peste 2,5 ori mai mică decât în România.
Și Serbia stă mult mai bine decât țara noastră la capitolul drumuri rapide. La o populație de estimată la 7.149.077 de locuitori la mijlocul anului 2023, are 962 km de autostradă și drum expres. Rezultă că 7,43 sârbi „stau” pe un metru de autostradă.
Citește și: După 20 de ani de promisiuni, Autostrada Ploiești–Brașov nu e gata nici pe hârtie. Nou termen, 2033?
Radiografia autostrăzilor din România. Pe unde se circulă, pe unde se lucrează și ce promisiuni sunt
Autostrada A0 sau Autostrada București (centura Capitalei la nivel de autostradă)
În urma deschiderii recente a segmentului parțial rămas în lucru, de 10,9 km, din Autostrada de Centura București Sud Lot 1, între A2 și Popești Leordeni, Lotul 1 A2 – Jilava al secțiunii de sud a autostrăzii A0 (16,9km) este deschis integral.
Și lotul 2 al secțiunii sud, între Jilava și DN6 este deschis integral (16,3 km). Lucrările pe lotul 3 (DN6 - A1, 18,0 km) avansează, cu termen oficial de deschidere în 2024, dar cu posibilități reale de întârziere.
Pe sectiunea de nord a autostrăzii, se lucreaza pe toate cele patru loturi: lotul 1 (DJ601 – DN1) este în faza de proiectare după semnarea întârziată a contractului de execuție în septembrie 2023 (termen de finalizare în 2026).
Citește și: VIDEO Bucata de „autostradă-muzeu” de pe Autostrada Bucureștiului, ZERO șanse de inaugurare în 2024
Diferenta din lotul 2 DN1 – DN2 este programată pentru deschidere în 2024 (9,5 km sunt deschisi), lotul 3 DN2 – DN3 este programat pentru deschidere în 2025, iar lotul 4 DN3 – A2 pentru 2024.
Lungimea totală a traseelor aflate în lucru pe sectiunea de Nord a autostrăzii A0 este de 40,1 km.
Autostrada A1 (București - Nădlac)
Pe autostrada A1, tronsonul București - Pitești, făcut aproape integral pe vremea lui Ceaușescu (96 km, între 1967 și 1972) este deschis integral circulatiei (109,6 km).
Pe urmatorul tronson, Pitești - Sibiu, doar secțiunea 1 Sibiu - Boița (13,2km) este deschisă.
Pentru toate celelalte patru sectiuni există contracte semnate și pregătiri/lucrari în derulare:
- secțiunea 2 Boița - Cornetu: 31,3 km, termen de deschidere în 2027
- secțiunea 3 Cornetu - Tigveni: 37,9 km, termen deschidere în 2027
- secțiunea 4 Tigveni - Curtea de Argeș: 9,9 km, termen deschidere 2026
- secțiunea 5 Curtea de Argeș - Pitești: 30,4 km, termen deschidere în 2025, cu posibilitatea deschiderii parțiale în 2024
Centura orașului Sibiu (17,6 km) este deschisă circulației, alături de urmatoarele tronsoane, Sibiu - Oraștie (82,2 km) și Oraștie - Deva (32,5 km), deschise integral la rândul lor.
Citește și: Apare o autostradă care leagă Bucureştiul de Belgrad. Costă peste 1.000.000.000 €. Când se termină
Tronsonul urmator, Lugoj - Deva, este deschis integral, cu excepția a 13, km pe lotul 2 (Margina - Holdea) pentru care lucrarile sunt în derulare, cu termen de deschidere în 2026 (lungime secțiune deschiăa pe Lugoj - Deva: 86,3 km).
Celelalte tronsoane ale autostrăzii A1, respectiv Lugoj - Timișoara (35,1 km), Timișoara - Arad, Centura Arad (41,0 km) și Arad - Nadlac (38,9 km) sunt deschise integral circulației.
Autostrada Soarelui - A2 (București - Constanța)
Autostrada este deschisă integral circulației (202,8 km).
Autostrada Transilvania - A3 (București - Borș)
Primul tronson al A3, București - Ploiești (65,2km), este deschis integral circulatiei.
Pe urmatorul tronson, Ploiești - Brașov, este deschis circulatiei doar ciotul Râșnov - Cristian (6,3 km).
Tronsonul Brașov - Târgu Mures a fost eliminat din planurile Guvernului, acesta fiind înlocuit cu traseul Sebeș - Turda de pe autostrada A10.
Urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau (103,5km), este deschis integral circulatiei.
Foto: Autostrada Transilvania, abandonată de UMB și pe Nădășelu-Zimbor. Noul termen, la limita PNRR
Pe ultimul tronson al A3, Gilău - Borș, situația este următoarea:
- Gilău - Nadaselu (9,5km) deschis; Nadaselu - Mihaiesti (16,8 km) în lucru, termen deschidere în 2025
- doua viaducte incluse în acest traseu vor fi executate printr-un proiect separat pentru care s-a desemnat un constructor în martie 2024, dar contractul nu a fost semnat încă
- Mihăiești - Zimbor (13,3 km), în lucru, termen deschidere 2025
- Zimbor - Poarta Sălajului (13,3 km), în lucru, termen deschidere 2024 (nodul Românași care asigură descărcarea traficului de pe lotul Zimbor - Poarta Salajului va fi realizat prin licitatie separata, aflata in derulare)
- Poarta Sălajului - Zalau (15,1 km) și Zalau - Nusfalau (25,8km), licitație în derulare
- Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,6 km), deschisa în septembrie 2023
- Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,4 km), contract semnat, termen de deschidere în 2025
- Chiribiș - Biharia (28,9 km), contract semnat, termen deschidere în 2026
- Biharia - Borș (5,4 km), deschis
Citește și:
Autostrada A4 - Centura Constanța
Traseul initial al autostrazii A4, reprezentând varianta de ocolire a orasului Constanța (21,8 km), este deschis integral circulatiei.
În luna iunie 2024, a fost lansata o licitație pentru un nou segment al acestei autostrăzi, care începe de la sud de Constanța, ocolește o parte din stațiunile de la litoralul Marii Negre și ajunge în apropiere de Olimp (30,6 km).
Autostrada A6 Sud (Lugoj - București)
Pe autostrada A6 singura porțiune deschisa circulației este Balint - Centura Lugoj (10,5 km).
În luna august 2024, au fost scoase la licitație primele 4 loturi ale traseului Craiova - Târgu Jiu. Acestea acopera traseul Craiova - Filiasi, 51,5 km, care va fi realizat la profil de autostradă, și primii 17,8 km din traseul Filiași - Târgu Jiu, care va fi realizat la profil de drum expres.
De asemenea, a fost lansată licitația pentru lotul 6 (19,3 km al A6 Sud), iar licitatia pentru lotul 5 (21,5 km) este în pregătire - aceste doua loturi acoperind diferenta pe traseul Filiași - Targu Jiu.
Autostrada Moldovei A7 (Ploiești - Pașcani)
Centura Bacau, realizată la profil de autostrada, este deschisă pe un segment de 16,3 km.
Pe secțiunea Ploiești - Buzau (63,3 km) se lucrează pe toate cele 3 loturi:
- lotul 1 Dumbrava - Mizil (21,0 km, termen de deschidere în 2024)
- lotul 2 Mizil - Pietroasele (28,4 km, termen de deschidere în 2024)
- lotul 3 Pietroasele - Buzău (13,9 km, termen de deschidere în 2025).
Pe secțiunea Buzau - Focșani se lucreaza pe toate cele patru loturi:
- lotul 1 Buzau - Vadu Pasii (4,6 km, termen de deschidere în 2024)
- lotul 2 Vadu Pasii - Râmnicu Sărat (30,8 km, termen de deschidere devansat în 2024)
- lotul 3 Râmnicu Sarat - Mândrești Munteni (36,1 km, termen de deschidere devansat în 2024)
- lotul 4 Mândrești Munteni - Focsani Nord (10,9 km, termen de deschidere în 2024).
Pe secțiunea Focșani - Bacău se lucreaza pe toate cele trei loturi:
- lotul 1 Focșani - Domnești Târg (35,6 km)
- lotul 2 Domnești Târg - Răcăciuni (38,8 km)
- lotul 3 Răcăciuni - Bacău (21,5 km).
Termenul de deschidere pentru toate 3 loturi este 2025.
Pe secțiunea Bacău - Pașcani se lucrează pe toate cele trei loturi:
- lotul 1 Săucești - Trifești Târg (30,3 km, deschidere în 2025)
- lotul 2 Trifești - Gherăiești (19,0 km, deschidere în 2025)
- lotul 3 Mircești - Pașcani (28,1 km, deschidere în 2025).
În lunile iulie și august 2024, au fost lansate licitațiile pentru cele 2 loturi ale secțiunii Pașcani - Suceava (62,0 km).
Licitatia pentru sectiunea Suceava - Siret este in pregatire (acest traseu va fi realizat, cel mai probabil, la profil de drum expres).
Autostrada Unirii - A8 (Târgu Mureș - Ungheni)
Sectiunea I Targu Mures - Miercurea Nirajului (24,4km) are contract semnat, cu termen de deschidere in 2026.
Pentru sectiunea II Miercurea Nirajului - Leghin au fost lansate licitatii pentru doua din cele 6 loturi: lotul 1b Miercurea Nirajului - Sarateni (23,4km) si lotul 2c Pipirig - Vanatori Neamt/Leghin (19,3km).
Pentru celelalte loturi licitatiile sunt in pregatire.
Sectiunea III Leghin - Targu Neamt (29,9km) are contract semnat, cu termen de deschidere in 2026.
Restul traseului, Targu Neamt – Iasi – Ungheni, este in pregatire, iar licitatia pentru un pod peste Prut la Ungheni este in derulare.
Autostrada A10 (Sebeș - Turda)
Autostrada A10 este deschisa integral circulatiei (70,0 km).
Autostrada A13 (Sibiu - Bacău)
Pentru sectiunea Sibiu - Făgăraș exista contracte semnate pe toate cele 4 loturi, cu termen de deschidere în 2027:
- lotul I Boita - Avrig/Marsa (14,3 km)
- lotul II Avrig/Marsa - Arpasu de Jos (19,9 km)
- lotul III Arpasu de Jos - Sambata de Sus (17,6 km)
- lotul IV Sambata de Sus - Fagaras (16,3 km)
Pentru sectiunea Brașov – Bacau a fost semnat contractul pentru finalizarea studiului de fezabilitate.
Autostrada Nordului - A14 (Oar - Suceava)
Pe acest traseu a fost lansata o licitatie pentru realizarea sectiunii Oar – Satu Mare (10,8 km) la profil de drum expres.
Drumul Expres DEx4 (Turda - Dej)
Pe acest traseu exista lucrari în derulare pe secțiunea A3 - DN1 (Tureni) de 5,0 km, termen de deschidere în 2025.
Drumul Expres DEx6 (Focșani- Galați) și „Golden Gate”-ul de la Brăila
Pe sectiunea Braila - Galati (12,3km) lucrarile sunt in derulare. Termenul de deschidere este in 2024.
Traseul drumului expres se continua cu un pod peste Dunare intre Braila si Smardan in judetul Tulcea, deschis in iulie 2023 (podul nu face parte din Drumul Expres Braila - Galati).
În luna septembrie 2024, a fost lansata licitatia pentru traseul Braila - Focsani (73,5 km).
Drumul Expres DEx12 sau „Autostrada Ford (Craiova - Pitești)
Pe drumul expres Craiova – Pitesti sunt deschise tronsonul II Robanesti - Slatina (39,9 km) si tronsonul III Slatina - Colonesti (31,8 km).
Tronsonul I Craiova - Robanesti (17,7 km, termen deschidere în 2025) și tronsonul IV Colonesti - Pitești (31,9 km, termen deschidere în 2024) sunt în lucru.
Drumul Expres DEx16 (Arad - Oradea)
Pe acest traseu este deschisa legatura dintre Oradea și Autostrada A3 (Borș); din traseul de 19,0 km, 13,0 km sunt realizati la la profil de drum expres, iar diferenta la profil de drum national.
Pentru cele trei loturi ale drumul expres Arad - Oradea au fost lansate licitatii in primul trimestru al anului 2024.
O sectiune de 3,5km intre Autostrada A1 si DN7 in zona Arad, denumita A11, este deschisa circulatiei.