„Cursa Ryanair tocmai a decolat din Minsk spre Vilnius. O veste bună pentru toată lumea, mai ales pentru familiile și prietenii pasagerilor de la bord”, a scris Adina Vălean pe Twitter.
În realitate, la acel moment, forțele de ordine ale regimului dictatorial din Belarus îl reținuse pe jurnalist și pe prietena sa, iar avionul a decolat fără ei.
Citește și: Comisarul român Adina Vălean, trolat masiv pe Twitter și criticat de liderii europeni
Comisarul european Adina Vălean a explicat, la solicitarea Newsweek România, de ce a publicat acea postare pe Twitter și de ce nu a șters-o, în ciuda criticilor unor europarlamentari și politicieni din Europa.
„Am condamnat reținerea avionului și punerea în pericol a pasagerilor, într-un tweet de dinaintea celui menționat de dumneavoastră. Am condamnat deținerea jurnalistului Roman Protasevici, într-un tweet ulterior. Tot ce s-a întâmplat e un act criminal.
În momentul în care am anunțat decolarea aeronavei am fost ușurată că aeronava va ajunge la Vilnius. Nu aveam date exacte despre pasageri, totul era în zona speculațiilor.
Au fost ore lungi și pline de incertitudini, avionul trebuia inițial să decoleze din Minsk, după reținere, la 11.30 și a decolat de-abia la 17.48 (UTC). Am revenit cu un update de îndată ce am avut toate datele necesare”, a declarat Adina Vălean pentru Newsweek România.
Citește și: Ce este Nexta, canalul care l-a făcut pe Lukașenko să deturneze un avion
Comunicarea fragmentară, de Twitter, a lăsat loc de interpretări, a menționat comisarul european.
„De aseară până acum ne-am concentrat pe discuții cu EASA, Eurocontrol, ICAO, pentru a găsi cele mai bune acțiuni de luat în următoarea perioadă. Avem deja o recomandare EASA de a evita spațiul de zbor al Belarus.
De asemenea, avem și a analiză preliminară a experților în securitate aviatică, de unde rezultă mai multe încălcări ale legilor internaționale:
- autoritățile din Belarus au pus în pericol siguranța unei aeronave UE și a pasagerilor din ea prin semnalarea deliberată a unei false probleme de securitate și prin utilizarea unui avion militar pentru a o însoți în zbor;
- folosirea nejustificată a unui avion militar pentru a obliga o aeronavă să își schimbe ruta de zbor este o violare a articolului 3bis din Convenția de la Chicago, care guvernează aviația civilă internațională - acolo e clar scris că nicio armă nu poate fi folosită împotriva unui avion civil;
- Serviciile de Navigație Aeriană au ca misiune să asigure siguranța zborurilor. În acest caz, ele au fost folosite pentru a ajuta statul Belarus să controleze și să redirecționeze un avion UE;
- dreptul de a zbura liber peste un anumit spațiu aerian al avioanelor civile este un principiu inviolabil al aviației internaționale civile”, a menționat Adina Vălean.
Comisarul european a declarat că Belarus a încălcat acest principiu printr-o înșelăciune.
„Belarus a acordat dreptul de zbor al aeronavei Ryainair doar pentru a putea redirecționa la Minsk aeronava. În acest moment, siguranța și securitatea în spațiul aerian beralus sunt compromise, de aceea recomandarea EASA este ca acest spațiu să fie evitat”, a precizat comisarul european responsabil de transporturi în cadrul Comisiei Europene.