O serie de parlamentari liberali au depus la Senat o propunere legislativă pentru instituirea unei indemnizaţii de hrană în vederea compensării efectelor negative asupra activităţii de transport generate de întârzierea aderării la Spaţiul Schengen, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Citește și: Comisia Europeană schimbă sistemul Schengen? Cum se vor face controalele la frontieră
Indemnizație de hrană de 40 €/zi, pentru șoferii români de TIR afectați de Schengen. Cine plătește?
Potrivit proiectului de lege inițiat de liberali, „Lucrătorii mobili prevăzuţi în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activităţi mobile de transport rutier, cu modificările ulterioare, beneficiază, pe lângă prestaţiile suplimentare acordate conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, de o indemnizaţie de hrană acordată de angajator pentru salariaţii proprii, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, pentru a compensa efectele negative asupra activităţii economice a sectorului de transporturi generate de întârzierea aderării la Spaţiul Schengen.
Indemnizaţia de hrană prevăzută la alin. (1) se acordă în limita a echivalentului în lei a 40 euro/zi şi este deductibilă fiscal, în condiţiile legii”.
În expunerea de motive a proiectului legislativ, inițiatorii menționează că „prezenta lege instituie un set de măsuri, cu valoare compensatorie, ca urmare a pierderilor semnificative aferente sectorului de transporturi din România din cauza tergiversării aderării la Spațiul Schengen.
Citește și: Vicepreședinta CE: „Românii nu trebuie să plătească prețul pentru problemele din spațiul Schengen”
Amânările repetate ale deciziei de aderare a României la Spațiul Schengen au avut și continuă să aibă costuri uriașe, pentru toate sectoarele economiei, dar mai ale, pentru unul dintre cele mai dinamice sectoate economice din România – sectorul de transporturi.
Povara menținerii României în afara Spațiului Schengen a fost dusă de către mediul privat românesc, iar sectorul transporturilo a fost cel mai puternic afectat.
Această povară riscă acum să transforme sectorul într-unul necompetitiv față de competitorii regionali.
Ca atare, măsurile de compensare propuse reprezintă măsuri menite să mențină competitivitatea, în sensul în care să ofere condiții similare cu acelea de care beneficiază transportatorii din regiune și din alte state Schengen (...)
Propunem instituirea indemnizației de grană cu o valoare maximă de 40 euro/zi, valoare deductibilă fiscal în limitele acestui plafon (40 euro/zi), în condițiile legii”.