Oamenii refuză să facă o injecție, dar merg cu ușurință să facă o operație. Ce știu chirurgii spre deosebire de restul medicilor?
Când dr. Amandeep Bhalla intră în sala de operație, lumea din exterior dispare. Nu există apeluri telefonice de preluat, mesaje MyChart de returnat, calendare stricte de respectat. Prioritatea este clară: persoana de pe masă. O inimă care bate și plămâni care respiră. Mâini pe care cineva din sala de așteptare este nerăbdător să le strângă din nou.
Ce știu chirurgii spre deosebire de restul medicilor
La fiecare persoană cu care se intersectează și care zace, inconștientă, pe masa de operație, Bhalla se gândește la fiica sa nou-născută și la părinții săi în vârstă. Este o „onoare extraordinară“, un „dar fantastic“ să beneficiezi de o astfel de încredere, a declarat chirurgul pentru Newsweek în biroul său din Long Beach, California. Și nu există nimic mai important decât să fii demn de această încredere.
Citește și: Revine Covid 19? Numărul cazurilor de la Iași s-a dublat brusc. Îngrijorare: Franța impune măștile
„Atunci când un pacient este sub anestezie, singurul lucru din lume pe care se concentrează toată lumea din cameră este chiar acesta“, a spus Bhalla.
În fiecare an, 15 milioane de americani suferă un fel de intervenție chirurgicală, potrivit Colegiului American al Chirurgilor. Acești pacienți cedează controlul asupra corpului lor - și de multe ori asupra vieții lor - unui chirurg care era probabil un străin până înainte de procedură.
Citește și: Statele Unite se pregătesc pentru următoarea pandemie, chiar dacă nu va fi gripa aviară
O astfel de încredere totală este din ce în ce mai rară în industria sănătății, în care încrederea publicului scade de la an la an.
În 2023, 56% dintre americani au evaluat onestitatea și standardele etice ale medicilor ca fiind „ridicate“ sau „foarte ridicate“, conform celui mai recent sondaj Gallup privind onestitatea și etica. Aceasta este o scădere de 9 puncte față de 2019.
Dar, în ciuda acestei scăderi a încrederii, chirurgii spun că sunt mai ocupați ca niciodată. Centrele de chirurgie ambulatorie apar cu miile. Procedurile de chirurgie estetică au crescut cu 19 % între 2019 și 2022, potrivit datelor Societății Americane a Chirurgilor Plastici.
Unele operații elective au înregistrat rate de creștere deosebit de ridicate în aceeași perioadă. De exemplu, operațiile de reducere a sânilor au crescut cu 54%.
SUB CUȚIT Chiar și în contextul creșterii neîncrederii față de sistemul de sănătate în 2020, situație generată de pandemia de COVID-19, procedurile chirurgicale și-au revenit și chiar au crescut mai târziu în perioada aceluiași an
Chirurgia plastică are de partea sa social media, deoarece mărturiile online înlătură stigmatul din jurul procedurilor cosmetice.
Dar reapariția chirurgiei plastice nu este izolată. În aproape toate specializările, intervențiile chirurgicale nu au înregistrat nicio întrerupere în timpul pandemiei de COVID-19, chiar și după ce procedurile care nu erau urgente au fost anulate în martie 2020.
Operațiile chirurgicale și-au revenit rapid până în toamna aceluiași an - ajungând la ratele de operare de referință și, în unele specialități, chiar depășindu-le.
În timp ce OMS și UNICEF dădeau vina pe COVID-19 pentru „cel mai mare regres continuu al vaccinărilor din ultimele trei decenii“, pacienții reveneau în masă în sălile de operație. În timp ce unii americani au ignorat avertismentele medicilor de a nu se autotrata împotriva virusului, mulți le-au acordat chirurgilor autoritate totală și au intrat sub anestezie.
Au chirurgii ceva ce alți medici nu au, o atingere magică care aduce și încredere? Nu există magie, au declarat chirurgii pentru Newsweek. Doar atingere. În sistemul de sănătate actual, diferențele dintre pacienți și medici pot părea uriașe.
Dar chirurgia le cere acestora din urmă să depășească această prăpastie și să își înțeleagă pacienții din interior. Chirurgii sunt profesioniști practici. Această intimitate cultivă încrederea, au declarat pentru Newsweek medici, pacienți și profesioniști din industrie.
Efectul TikTok
Dr. Tiffany Perry este specializată în neurochirurgie la Cedars-Sinai din Los Angeles și se numără printre primii 150 de chirurgi spinali din țară (conform ultimului clasament Newsweek al celor mai buni chirurgi spinali din America). În fiecare an, începând cu 2016, cu excepția unei scurte pauze în timpul pandemiei, a petrecut două săptămâni operând în Uganda.
Acolo, oamenii tind să fie mai deferenți față de cadrele medicale. „Este aproape ca o întoarcere în timp la situația în care eram aici [în SUA]“, a spus Perry. „Dar [în Uganda] ei nu trăiesc în același mediu de consum, cu multe resurse și educație, unde posibilitatea de a căuta toate aceste afecțiuni să fie la îndemâna lor“.
Pacienții americani vin la programările lor cu pagini întregi de întrebări. Și-au văzut rezultatele de laborator pe MyChart și vor să discute detaliile. Au un prieten care a rămas paralizat în urma unei operații la spate, un vecin care încă are dureri după operație. În tot acest zgomot, ei tânjesc după înțelegere și reasigurare.
Perry preferă întrebările în locul credinței necondiționate, subliniind că „niciunul dintre noi nu merită încrederea în mod implicit; este ceva care se câștigă“. Ea le oferă pacienților spațiu pentru a-și exprima îngrijorările și le acordă timp pentru a le rezolva, fără a se uita vreodată la ceas.
ASIGURAREA ACCESULUI Disponibilitatea medicilor pentru pacienții lor îmbunătățește relația dintre aceștia și creează încredere, fie că este vorba de o relație virtuală sau personală. Aici, chirurgul ortoped dr. Maurice Cates se consultă virtual cu medicul primar, dr. Isabel Gottron și pacientul lor, în Washington, D.C.
Dar, în zilele noastre, există un scepticism „galopant“ care se răspândește în comunități, iar medicii trebuie să depună mai multe eforturi pentru a-l depăși, a spus Perry. Acest scepticism a fost în parte o consecință a pandemiei de COVID-19, conform Barometrului de încredere Edelman 2022.
Aproape jumătate dintre cei 1.000 de respondenți la sondajul din SUA au declarat că pandemia le-a diminuat încrederea „în faptul că sistemul de sănătate este bine echipat pentru a face față crizelor majore de sănătate“, în timp ce 55% și-au exprimat îngrijorarea că știința medicală „este utilizată pentru a sprijini o anumită agendă politică“.
Între timp, utilizarea rețelelor sociale a atins un nivel fără precedent, facilitând mai mult ca oricând accesul la informații înșelătoare și la partajarea acestora.
Conform sondajului Edelman, încrederea americanilor în capacitatea lor de a lua decizii în cunoștință de cauză privind sănătatea a scăzut cu 10 puncte procentuale din ianuarie 2017 până în martie 2022, iar respondenții nevaccinați au declarat că s-au bazat pe căutările pe Internet, pe prieteni, pe familie și chiar pe „nicio informație“ în locul sfatului medicului lor.
„Niciunul dintre noi
nu merită încrederea
în mod implicit; este
ceva care se câștigă“
Aproape unul din cinci americani are mai multă încredere în așa numiții influenceri din domeniul sănătății, decât în cadrele medicale. Mai mult, potrivit unui sondaj din 2022 realizat de CharityRx, 20% apelează la TikTok înaintea medicului, atunci când caută tratament pentru o problemă de sănătate.
„Există o asimetrie uriașă a informațiilor“, a declarat Bhalla, care este medic chirurg la MemorialCare Long Beach Medical Center și se află, de asemenea, în ultimul clasament Newsweek al celor mai buni chirurgi spinali din America.
„De-a lungul timpului, a existat un acces sporit la Internet și la social media. Există mai multă dezinformare. Există mai multe informații bazate pe marketing. Există o mulțime de materiale publicate din surse mai puțin fiabile. Și cred că acest lucru a sporit confuzia sau unele dintre dificultățile
legate de stabilirea încrederii“.
Încrederea necesită timp
Dar, în timp ce americanii consumă fără discernământ „informații despre sănătate“, mulți medici spun că au nevoie de mai mult timp. Aceasta este o problemă, potrivit doctorului Louis Bucky, care se numără printre primii 30 de chirurgi din țară în ultimul clasament Newsweek al celor mai buni chirurgi plasticieni din America pentru augmentarea sânilor, lifting facial, liposucție și chirurgia pleoapelor.
„Pacienții vin cu mult mai multe informații, fie că acestea sunt corecte sau nu“, a declarat Bucky din cabinetul său personal din Philadelphia. „Trebuie să ai timp, fie să elimini inexactitățile, fie să confirmi exactitățile“.
Majoritatea medicilor din ziua de azi nu înțeleg foarte bine cum să gestioneze „distanța“ dintre cerințele de introducere a datelor din dosarele electronice de sănătate și procesul de autorizare prealabilă al companiilor de asigurări, care consumă mult timp.
Potrivit unui studiu din 2022, publicat în Journal of General Internal Medicine, pentru a oferi îngrijiri bazate pe ghiduri pentru un număr mediu de 2.500 de pacienți și pentru a documenta totul corect, un medic primar ar trebui să lucreze
26,7 ore pe zi.
Aproape unul din cinci
americani are mai multă
încredere în influencerii
din domeniul sănătății,
decât cadrele medicale,
iar 20% apelează la TikTok
înaintea medicul lor
atunci când caută tratament
pentru o problemă de sănătate
Dar, pentru un pacient care a așteptat săptămâni întregi pentru o programare, graba unui medic poate părea apatie. Încrederea se reduce, de obicei, la faptul că „furnizorul îl vede pe [pacient] ca pe o persoană“, a declarat Caitlin Donovan, senior director de informare și comunicare la National Patient Advocate Foundation.
Pacienții doresc un medic care își face timp să îi întrebe despre viața lor și să personalizeze un plan de tratament - nu unul care abia stabilește un contact vizual înainte de a scrie un scenariu medical și de a trimite o factură mare.
„De multe ori, [pacienții] văd un medic timp de 15 minute și știu că sunt facturați sau că asigurarea lor este facturată cu sute de dolari“, a spus Donovan.
„Majoritatea americanilor sunt acum foarte neîncrezători în sistemul medical, pur și simplu din cauza modului în care au evoluat practicile de facturare și a costurilor ridicate care nu corespund cu rezultatele lor în materie de sănătate“.
REALITATE SAU FICȚIUNE? Odată cu creșterea accesibilității informațiilor despre sănătate pe Internet, a devenit mai greu pentru pacienți să facă distincția între sursele de încredere - cum ar fi acest videoclip postat de un reumatolog din Manila, Filipine - și dezinformare
Intră în scenă Internetul, gratuit și deschis 24/7. Mulți oameni pot considera că TikTok nu este echivalent cu un medic profesionist, a declarat Kristin Lunz Trujillo, profesor asistent de științe politice la Universitatea din Carolina de Sud, care cercetează dezinformarea și atitudinile privind sănătatea. Dar poate oferi un feedback mai detaliat și mai rapid decât primesc unii pacienți de la medicii lor.
Indiferent dacă acest feedback este corect sau nu, „este mai accesibil“, a declarat Lunz Trujillo. „Este ceva asupra căruia [pacienții] pot acționa, pe care [ei] îl pot încerca, în timp ce sistemul medical are probleme pe care ei nu le pot depăși cu adevărat sau asupra cărora nu pot acționa la fel de mult“.
„Luxul“ de a asculta
În ciuda ușurinței accesului la Internet, mulți oameni încă tânjesc după expertiza unui medic. Tot mai mulți medici trec la medicina concierge pentru a-și concentra timpul și atenția asupra unui număr mai mic de pacienți.
Acești pacienți plătesc taxe anuale de mii de dolari, permițând medicului lor să se ocupe de o fracțiune din numărul de cazuri, reducându-i în același timp sarcina administrativă. În schimb, clienții care plătesc beneficiază de mai mult timp cu medicii lor și de experiențe mai personalizate.
O atracție majoră a medicinei concierge este accesibilitatea. În cadrul multor modele, pacienții își pot contacta medicul oricând - ceea ce este atrăgător, deoarece durerea nu așteaptă următoarea programare disponibilă. Dr. Vinay Kamat, pionier al îngrijirii de tip concierge la BJC HealthCare din St. Louis în 2020, a declarat pentru Newsweek că este în permanență disponibil pentru pacienții săi și chiar îi vizitează dacă sunt spitalizați.
EFECTUL COVID-19 Potrivit OMS și UNICEF, pe fondul pandemiei de coronavirus a avut loc cea mai mare scădere a numărului de vaccinări de rutină din ultimele trei decenii. Aici, angajați ai orașului așteaptă la un centru de vaccinare COVID-19 din Philadelphia, în martie 2021
Modelul îi oferă, de asemenea, lui Kamat timp pentru a construi încrederea prin împărtășirea cunoștințelor medicale cu pacienții săi. În era digitală, pacienții au mai multe întrebări decât înainte - dar este o parte importantă a muncii unui medic să le ofere răspunsuri care să informeze în procesul comun de luare a deciziilor, a spus el.
Există deja un element de concierge în specialitățile chirurgicale. Cadrul este, în mod natural, intim, necesitând ore de muncă practică care generează o legăturp unică între chirurg și rezultat. Nimeni nu este operat după o programare de 15 minute, cu excepția urgențelor.
Mulți chirurgi plasticieni deservesc în primul rând pacienții cosmetici, astfel încât nu trebuie să se ocupe de companiile de asigurări sau de cotele clinice, explică dr. Ashley Amalfi, președinte al comitetului social media al Societății Americane de Chirurgie Plastică și al Forumului de Chirurgie Plastică pentru Femei.
Ea se află, de asemenea, printre primii 185 de chirurgi care fac operații de mărire a sânilor din ultimul clasament Newsweek al celor mai buni chirurgi plasticieni din America și își desfășoară activitatea la Quatela Center for Plastic Surgery din Rochester, New York.
Amalfi poate vedea un pacient timp de 90 de minute la un moment dat dacă dorește și poate controla fiecare aspect al experienței lor - de la mirosul din cameră, la coloana sonoră.
„Este aproape ca și cum am fi devenit mai mult o industrie a ospitalității, spre deosebire de medicina adevărată“, a spus Amalfi.
Perry a reluat această idee, spunând pentru Newsweek că timpul „este diferit în chirurgie față de alte profesii“. La Cedars-Sinai, neurochirurgul lucrează într-un cadru mai tradițional decât Amalfi și are mai puțin control asupra mediului clinic. Cu toate acestea, specializarea sa încă îi permite timpul și „luxul“ de a asculta atent, a spus ea.
DE APROAPE ȘI PERSONAL Cincisprezece milioane de americani sunt supuși unei intervenții chirurgicale în fiecare an. Sus: Procedurile de chirurgie cosmetică, cum ar fi acest lifting facial și ridicarea pleoapelor de către dr. Michael Somenek din Washington, D.C., au crescut cu 19 la sută din 2019, până în 2022. Jos: o sală de operație din Texas în timpul unei operații de transplant.
În timp ce un medic primar ar putea auzi despre o durere de cap, indigestie și creștere în greutate - toate într-o singură vizită - chirurgii foarte specializați pot fi mai specifici. Și trebuie să o facă. La urma urmei, ei vor lucra în interiorul pacientului respectiv.
Perry efectuează, de asemenea, evaluări practice și analizează scanările pacienților împreună cu aceștia, validându-le durerea în timp ce elaborează un plan. „Validarea este ceea ce ne dorim cu toții“, a spus ea. „Nu contează dacă vrem validare pentru că suntem triști sau dacă vrem validare pentru că avem dureri. Este vorba de a oferi pacientului acel moment în care să înțeleagă: «Am înțeles. Nu-ți pot simți durerea, dar înțeleg, și hai să încercăm să formulăm împreună un plan care să fie acceptabil pentru tine»“.
Această legătură umană este, de asemenea, importantă în practica lui Bhalla. Mulți dintre pacienții săi vin cu o „teamă de necunoscut sau poate de pierderea controlului“. Atunci când tehnologia este implicată în procedură, el calmează nervii pacienților amintindu-le că el este încă la cârmă, ghidând operația.
„Este posibil ca pacienții să fi avut încredere în chirurgul lor, dar probabil că nu ar fi avut același nivel de încredere într-un echipament“, a spus el.
În medicină nu există nicio marjă de eroare. Dar chiar și cele mai precise tehnologii - mai precise decât o ființă umană singură - pot fi întâmpinate cu scepticism de către pacienți. Mașinile pot îmbunătăți rezultatele și pot face ca actul medical să aducă sănătate, dar ele singure nu pot oferi îngrijire.
Durerea necesită confort, ceea ce cere o atingere umană, au declarat în mod repetat chirurgii pentru Newsweek.
Un alt tip de prescripție
Chirurgia este una dintre puținele specialități în care tratamentul provine de la o altă ființă umană - mâinile, mintea, timpul ei. Nu „luați acest medicament“ sau „faceți mai multă mișcare“. Mai degrabă, „îți voi dedica această zi“ și „povara vindecării nu este doar a ta“.
Pentru a realiza o intervenție chirurgicală de succes, medicul trebuie să însoțească pacientul de la început până la sfârșit, potrivit dr. Camille Cash. Ea se numără printre cei mai buni 185 de chirurgi pentru mărirea sânilor și chirurgia pleoapelor în cel mai recent clasament Newsweek al celor mai buni chirurgi plasticieni din
America.
Cash a pus accentul pe educația pacienților încă de la lansarea cabinetului său privat din Houston, în 2002. Ascultă preocupările, speranțele și nesiguranțele pacienților - și, ca mamă, le răspunde cu empatie. Atunci când explică o procedură, folosește cât mai puțin jargon posibil, având grijă să nu intimideze sau să deruteze.
„Când cineva te adoarme
și te «deschide», simt că
acolo trebuie să existe un
pic mai multă încredere“
Apoi pătrunde în detaliile vieții pacientului. „Cu ce vă ocupați? Locuiți cu un partener? Aveți copii? Există scări în locuința dumneavoastră? Dormitorul este pe același etaj cu bucătăria? Plănuiți să călătoriți în curând?“.
Răspunsurile confirmă dacă momentul este potrivit pentru operație și îl ajută pe Cash să ofere un plan post-operator detaliat pentru pacient. Recuperarea poate dura luni de zile, iar Cash se asigură că fiecare zi este acoperită. Cum se va hrăni și se va odihni pacientul? Cine va duce copiii la școală în absența sa?
„Vom fi aici pentru a-i însoți [pe pacienți], 100%, prin toate etapele și procedurile“, a spus Cash.
Bucky pune un accent similar pe îngrijirea ulterioară la cabinetul său de chirurgie plastică din Philadelphia. În plus, față de Bucky Plastic Surgery, el deține Bucky Body Center pentru a oferi pacienților tratamente de recuperare, inclusiv masaje limfatice și terapii cu lumină roșie (care utilizează lumină colorată pentru a stimula fluxul sanguin și producția de endorfine și pentru a reduce inflamația).
Atunci când pacienții vin din afara orașului pentru o intervenție chirurgicală, o asistentă rămâne peste noapte la hotelul lor. Această asistentă este instruită să se prezinte la momentul potrivit, iar dacă pacientul are nelămuriri, cineva este acolo pentru a-l ajuta.
Trish Clarke, o pacientă a lui Bucky, a apreciat această atenție necondiționată după operația sa. I s-a îndepărtat excesul de piele de pe gât după ce a slăbit și își amintește că Bucky a venit la hotelul ei în dimineața următoare pentru a verifica și a-i îndepărta bandajele. Asistenta ei a fost accesibilă prin SMS ori de câte ori a avut nevoie de sfaturi în săptămânile următoare.
În alte părți ale sistemului de sănătate, „te simți mai mult ca un număr“, a spus Clarke. „Dar când cineva te adoarme și «te deschide», simt că trebuie să existe un pic mai multă încredere“.
Sânge cald, atenție necondiționată
Poate chirurgia a câștigat încrederea pacienților nu în ciuda vulnerabilității pe care o presupune, ci datorită acesteia. Riscul necesită o atenție deosebită, iar reputația chirurgilor este direct legată de procedurile lor - o cusătură mult mai delicată decât cea dintre un medic și o rețetă.
Bucky împarte un nume cu cabinetul său; fotografia sa este primul lucru pe care îl vezi pe site-ul său.
„În afară de pacient, eu sunt probabil a doua persoană care este complet investită în rezultatul lor“, a spus el. „Modul în care un pacient se simte cu privire la experiența sa este foarte important, deoarece numele meu este asociat cu aceasta. Iar numele meu are un impact asupra copiilor mei, soției mele, prietenilor mei, într-un concept cât se poate de central. În chirurgia plastică nu poți ascunde aparența“.
Pacienții sunt liniștiți de această conexiune umană, de ideea că propriul lor chirurg are un interes personal în bunăstarea lor.
„Unii dintre cei mai fericiți pacienți ai mei au avut complicații, dar au simțit că au fost tratați optim și onest“, a spus Bhalla. „Ei cred că au primit îngrijiri serioase, iar oamenii se simt bine când simt că au fost tratați cu onestitate și îngrijiți în măsura posibilităților“.
Bhalla permite pacienților să aleagă muzica pe care o ascultă în timp ce sunt anesteziați. Pe măsură ce vederea lor se diminuează, aud ceva familiar, reconfortant, personal.
Ei știu că sunt pe mâini bune și că sunt subiectul atenției constante a lui Bhalla.
El se concentrează. Și apoi se apucă de treabă.