Achiziționarea unei mașini second hand poate fi pentru mulți singura soluție pentru a avea un autovehicul sau pentru a conduce modelul la care au visat întotdeauna.
Într-o lume perfectă, vânzătorii de automobile de ocazie ar spune întotdeauna adevărul, fără a ascunde istoricul mașinii și daunele pe care, eventual, le-a avut.
Dar, pentru a face profit cât mai mare, unii vânzători, privați și chiar oficiali, cu firmă, se transformă în samsari, cum le spune în România, care „mânăresc” mașinile.
Citește și: „Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Soluția
Cele mai mari riscuri când vine vorba despre cumpărarea unei mașini SH se referă la kilometrajul „aranjat”, dat înapoi, și la ascuderea accidentelor suferite, lucruri care în timp vă pot face gaură în buzunar.
5 semne că ai cumpărat o mașină cu kilometrajul dat peste cap și „cosmetizată” de samsari
Una dintre cele mai frecvente escrocherii ale samsarilor este falsificarea odometrului, adică „mânărirea” kilometrilor parcurși pentru a face ca mașina să pară mai puțin uzată și, prin urmare, să obțină un preț mai mare.
Evident, „mânărirea” kilometrajului poate fi greu de detectat direct de către un ochi neantrenat, samsarii știind să „cosmetizeze” bine mașinile, însă există 5 semne care vă pot arăta că ceva nu este în regulă.
În primul rând, dacă kilometrajul afișat în bord este prea mic pentru vârsta modelului, ar trebui să fii suspicios. Nu este o regulă, existând pe piață, de exemplu, și mașini de 15 ani vechime cu 50.000-60.000 de kilometri reali, dar acestea sunt puține și la prețuri mai măricele, așa că este o idee bună să verificați în general kilometrajul mediu pentru mașini similare de aceeași vârstă pe site-urile de anunțuri auto.
Citește și: Mașinile electrice, coșmarul samsarilor. Află de ce nu pot să măsluiască cu succes kilometrajul
Apoi, când vizionați mașina second dorită, dacă kilometrajul scăzut este însoțit de „semnele” de mai jos, este mai bine să treceți la o altă opțiune.
Examinați cu atenție interiorul și exteriorul mașinii.
Pedalele uzate, volanul decojit, scaunele tocite, discurile de frână cu „buză” și anvelopele în stare proastă pot indica o utilizare mai mare decât cea indicată pe odometru, precum și o întreținere deficitară a vehicului.
De asemenea, este o idee bună să întrebați în ce condiții a fost condus de obicei vehiculul (oraș, autostradă, zone muntoase etc.) și să fiți atenți dacă are cârlig de remorcare, deoarece este posibil să existe o uzură semnificativă a frânelor, a ambreiajului și a motorului.
Un semnal de alarmă este și istoricul neclar al vehiculului. Dacă proprietarul actual vă spune că mașina nu are carnet de service ori vă prezintă un carnet ștampilat de un service neautorizat sau există lacune mari sau neconcordanțe în înregistrările de întreținere, trebuie să fiți, de asemenea, deosebit de atenți.
Citește și: Cum poți ști dacă mașina second hand a avut accident înainte să o cumperi? „Secretul” e la îndemână
Și un interior care arată prea nou pentru vârsta mașinii poate fi un semn că vânzătorul încearcă să ascundă ceva .
Verificați cu atenție punctele care i-ar fi putut scăpa samsarului la cosmetizare, cum ar fi butoanele uzate sau petele care nu se curăță, inclusiv de sub scaune, unde nu prea se vede.
Acum, dacă cumpărați un vehicul uzat care vă prezintă frecvent diverse defecțiuni, ar putea însemna că kilometrajul real este mult mai mare decât indică odometrul și că piesele sunt destul de uzate.
De asemenea, nu puține sunt cazurile în care samsarii fac mașinilor o revizie majoră pentru a le crește puțin durata de viață înainte ca acestea să dezvolte probleme.
Prin urmare, întotdeauna înainte de a cumpăra o mașină la mâna a doua, este o idee bună să solicitați cartea de service a mașinii și să verificați istoricul reparațiilor și al reviziilor și să nu ezitați să cereți să mergeți cu automobilul la un service autorizat sau la un mecanic pe care îl cunoașteți pentru o verificare completă.
De asemenea, întrebați vânzătorul despre orice lucru care pare suspect, deoarece puteți „obține un indiciu” din cuvintele sau atitudinea acestuia.