Șoferii de mașini electrice care speră să își reîncarce bateriile la una dintre cele 1.600 de stații de încărcare ale Repsol din Spania, de exemplu, sunt dezamăgiți, deoarece aproape jumătate dintre acestea sunt inactive din cauza lipsei unei conexiuni electrice.
Iar astfel de probleme de infrastructură se găsesc la tot pasul în întreaga Uniune Europeană.
Săptămâna trecută, Comisia Europeană a anunțat planuri de modernizare a rețelelor electrice în tot blocul comunitar și un buget de peste 500 de milioane de euro. Teoretic, acestea ar urma să fie puse în aplicare în 18 luni și includ soluționarea problemei lipsei de energie electrică a stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice.
Însă, în ciuda planurilor UE și a declarațiilor liderilor săi, birocrația care împiedică progresul către un transport mai ecologic în Uniune este în creștere, potrivit grupurilor industriale și companiilor energetice.
Citește și: Sixt nu mai vrea să închirieze mașini electrice Tesla. Se depreciază repede. Cu ce le înlocuiește
De ce rețelele electrice și încărcare din UE nu țin pasul cu înmulțirea mașinilor electrice
Una dintre principalele probleme în calea dezvoltării infrastructruii de încărcare pentru mașinile electrice din UE este birocrația pentru obținerea de autorizaților, arată o analiză Reuters.
Ușurința de a construi un centru de încărcare a vehiculelor electrice variază, evident, considerabil de la o țară la alta.
O sursă din industrie a declarat, de pildă, că, în Germania, un hub de încărcare a fost blocat luni întregi din cauza normelor de protecție a unui singur copac, în timp ce un altul, situat pe o autostradă aglomerată, a trebuit să aștepte 10 luni pentru o evaluare a zgomotului înainte de a obține aprobarea.
"Deși lucrările de instalare a unui punct de încărcare rapidă și ultra-rapidă necesită doar două-trei săptămâni de lucru, din cauza diferitelor cerințe administrative din Spania, procesul complet... poate dura între unul și doi ani", a declarat Repsol, pentru Reuters.
Grupul industrial ChargeUp Europe a declarat că, deși Comisia Europeană a recunoscut că autorizarea reprezintă o problemă, nu a propus niciun instrument sau acțiune concretă.
Citește și: Elon Musk a vândut „gogoși”. Tesla Cybertruck are nevoie de baterie suplimentară și costă dublu
Iar soluții specifice pentru statele membre în vederea accelerării procesului de autorizare sunt așteptate doar la un moment dat, în următorii doi ani, după cum arată calendarul planului, apreciază Reuters.
"Timpul necesar pentru conectarea punctelor de reîncărcare a vehiculelor electrice la rețea poate fi considerat, într-adevăr, un obstacol în calea accelerării adoptării vehiculelor electrice și trebuie abordat", a recunoscut un purtător de cuvânt al CE.
Deschiderea unei stații rapide de încărcare pentru mașinile electrice durează, în medie, 2 ani. Era 6 luni cu puțin timp în urmă
Procesul de înființare a unei stații rapide de încărcare pentru mașinile electrice a crescut la o medie de doi ani, de la șase luni în ultimii ani, au declarat patru companii din domeniu. Probleme birocratice sunt atât la nivel local, cât și la nivel de țară.
"E ca și cum Kafka s-ar lupta cu tranziția energetică. Avem atât de multe lucruri care lucrează împotriva Europei, dar am putea rezolva asta", a declarat Lucie Mattera, secretar general al ChargeUp Europe, pentru Reuters.
Mattera a estimat că numărul de vehicule electrice va crește mai repede decât numărul total de stații de încărcare publice, punctând că, potrivit previziunilor ChargeUp Europe, numărul stațiilor de încărcare fin UE va crește de 9 ori până în 2030, iar cel al vehiculelor electrice de 10 ori.
Electrificarea transportului este unul dintre pilonii cheie care stau la baza obiectivului UE de a atinge neutralitatea carbonului până în 2050.
Citește și: FOTO Ce faci dacă ai mașină electrică sau plug-in hybrid și stai la etaj? Tragi prelungitor pe geam.
Pentru a face acest lucru, s-a decis deja interzicerea vânzărilor de mașini noi pe benzină și mototorină, care emit CO2, începând cu 2035 și se dorește dezvoltarea accelerată a infrastructurii de stații de încărcare pentru vehiculele electrice.
Dar, această ambiție a creat blocaje pentru companiile energetice și autoritățile de reglementare nepregătite pentru creșterea cererii în UE, unde până acum doar 5,4% dintre mașinile de pasageri funcționează cu combustibili alternativi, inclusiv electrice, dintr-un total de 286 de milioane.
„Este de acum la latitudinea fiecărui stat membru să țină cu adevărat pasul”, a spus Miguel Stilwell de Andrade, CEO al companiei portugheze de energie EDP, adăugând că, deocamdată, „este doar o avalanșă de proiecte”.
UE a decis instalarea de stații rapide de încărcare la fiecare 60 km. Dar, mai e mult până departe
În acest an, UE a adoptat o lege care prevede ca, până în 2030, să se instaleze încărcătoare rapide pentru mașinile electrice la fiecare 60 de kilometri de-a lungul rețelelor rutiere principale și la fiecare 100 km pentru vehiculele electrice grele.
Însă, dezvoltatorii de rețele de încărcare spun că obținerea avizelor pentru punctele de încărcare și conectarea prizelor la rețelele electrice reprezintă o provocare majoră, ceea ce îngreunează investițiile.
Hub-urile de încărcare necesită adesea o substație electrică suplimentară, care convertește energia de înaltă tensiune în unități mai mici.
Procesul implică, apoi, de pildă, solicitări adresate companiilor de distribuție a energiei electrice (DSO) pentru a instala branșamente de capacitate mai mare. Iar în multe zone rețelele nu suportă puteri instalate mai mari.
"Uneori trebuie să trimitem corespondență fizică", a declarat Peter Badik, cofondator al firmei Greenway Network, care a instalat 1.300 de încărcătoare pentru vehicule electrice în Slovacia, Croația și Polonia.
"Chiar și atunci când spun da, nu știi când vor face upgrade-ul", a punctat Batik, adăugând că până acum nu există nicio modalitate de a urmări cât de repede o companie de electricitate își mărește capacitatea.
Oficiali din industrie au declarat că obiectivele UE au fost stabilite la un nivel scăzut și, prin urmare, este probabil să fie atinse, dar ar putea să nu satisfacă cererea pentru flota de vehicule electrice în creștere și, în special, de camioane.
Există un impuls puternic din partea industriei pentru a construi puncte de încărcare pentru automobilele electrice, dar nu și pentru camioanele și autobuzele electrice de cursă lungă. Acestea reprezintă peste 25 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul rutier din UE, care, în ansamblu, este responsabil pentru o cincime din emisiile blocului comunitar.
BP, care plănuiește să implementeze peste 100 000 de puncte de încărcare pentru autoturisme și camioane electrice la nivel global până în 2030, a declarat că numai în Germania trebuie să trateze cu aproximativ 800 de companii de rețea pentru a înființa hub-uri rapide.
"Multe dintre ele au cerințe individuale care pot împiedica în mod semnificativ progresul", a declarat Stefan van Dobschuetz, vicepreședinte al BP Pulse Europe, adăugând că acest lucru se întâmplă înainte de a fi solicitate autorizații referitoare la zgomot și arheologie.
"Există o nevoie clară de o mai mare standardizare (a cerințelor pentru centrele de încărcare)", a adăugat van Dobschuetz de la BP.
Acest apel a fost reluat de Mattera de la ChargeUp Europe, care a declarat că o decizie a Comisiei ar ajuta probabil membrii UE să se alinieze.