Acum, dacă scoți la șosea un i3 de 33 kWh, care este o mașină ideală de oraș, cu o autonomie urbană reală de 180-200 de kilometri, de exemplu, nu parcurgi mai mult de 150 de kilometri la viteze de 130-140 km/h. Iar încărcarea ține minimum 40 de minute, până la 80% din capacitate, la o stație de tip „fast-charge“. Așa că, până la acel viitor, cel puțin pentru drumuri lungi și în cazul mașinilor de la clasa medie în sus, tot motoarele termice tradiționale sunt în cărți. Singura alternativă viabilă din punct de vedere autonomie/performanțe/spațiu/confort sunt hibridele plug-in. Adică, mașinile electrificate, cu motor termic, de preferat pe benzină, care se încarcă și la priză și pot rula 100% electric în oraș, cum este BMW 530e iPerformance.
1.700 de kilometri, cu patru plinuri și câțiva kilowați
Pentru a te bucura de drum alături de familie sau prieteni, a merge în siguranță deplină în contextul unei viteze medii destul de elevate și a ajunge odihnit la destinație după sute de kilometri, ai nevoie de motor, de un motor puternic, indiferent că e termic sau electrificat, care, în general, vine la pachet cu spațiu, frâne și suspensii pe măsură. Concluzia este aceeași, după zeci și zeci de drumuri și mașini testate.
Cum în urma scandalului „DieselGate“ a pornit un adevărat război împotriva mașinilor pe motorină, deși, fie vorba între noi, este și multă ipocrizie și „senzațional“ la mijloc, având în vedere că un motor diesel aristocrat, precum bavarezul de 3.0 litri și 265 CP, care emite 131 de grame de CO2/km fără „perfuzie“ cu AdBlue pe Seria 5, este mai „curat“ decât multe benzinare de putere apropiată (de exemplu, Kia Stinger 2.0 T-GDI de 245 CP emite 188 de grame de CO2/km), am îmbinat utilul cu plăcutul și am mers 1.700 de kilometri, din București până în Thassos și retur, cu un BMW 530e iPerformance, pentru a vedea dacă propunerea hibridă plug-in a BMW este o alternativă viabilă la diesel. Concluzia? Este! Cu doi ani în urmă, am parcurs, cu același stil de condus, aproape același drum cu un 530d (F10) de 258 CP, înregistrând un consum de 7,9-8,1 litri/100 km.
Acum, G30-ul 530e iPerformance de 252 CP s-a mulțumit cu 8,6-8,8 litri/100 km, în contextul în care a cărat doi adulți în plus și a mers full hibrid, fără vreo încărcare la priză.
De ce? Simplu, în Salonic nu figurează decât două stații de încărcare pe www.plugshare.com (am fost la una și era ocupată), iar pe insula Thassos nu există niciuna. Despre bagaje în plus nu vorbim, pentru că, din cauza bateriei, portbagajul lui 530e e cu 120 de litri mai mic decât la termică și, cu 410 litri, se bate cu volumele din clasa
compactă.
„DJ Energie“
După experiențele cu sisteme hibride cuplate la transmisii cu variație continuă (CVT), care se turează ca scuterele fără un rezultant instantaneu notabil, „găselnița“ bavareză demonstrează că plăcerea de a conduce poate fi și eco. 530e iPerformance obține aceeași putere ca 530i-ul, adică 252 CP, dintr-un motor pe benzină de 2.0 litri turbo, de 184 CP, și un motor electric de 113 CP. Iar „găselnița“ este că motorul electric stă ascuns în cutia de viteze și, prin urmare, ambele motoare sunt legate la același ax cinematic și utilizează din plin cele opt trepte, mașina comportându-se ca oricare alta, indiferent de sursa de energie.
Motorul electric este integrat în cutia de viteze, antrenând același ax cinematic ca cel pe benzină. Bateria de 9,2 kWh mănâncă din portbagaj
Față de un Seria 5 termic, care oferă trei moduri de rulare (EcoPro, Comfort și Sport), 530e are și trei setări pentru sistemul hibrid: Auto eDrive (mașina decide ce motor utilizează în funcție de mai mulți factori, precum viteza, nivelul bateriei sau apăsarea accelerației), Save Battery (merge doar benzinarul, care are și rol de generator) și Max eDrive (full electric). Complicat? Nu chiar...
După cei 1.700 de kilometri parcurși în proporție de 80% în „Comfort“ și 20% în „Sport“, fără a încărca vreodată bateria la priză, am ajuns la concluzia că, pentru maximum de performanțe eco și plăcere de a conduce, este foarte important să înveți să te joci cu setările sistemului hibrid și să nu lași doar mașina să decidă în „Auto eDrive“. Astfel, pentru a încărca bateria de 9,2 kWh și a păstra energia pentru mai târziu, se selectează „Save Battery“ pe toate sectoarele de drum la vale sau pe care nu se depășesc viteze de 80-90 km/h, iar din iDrive se setează gradul de încărcare la maximum 70-80%.
este prețul de bază pentru BMW 530e iPerformance.
BMW 530d pleacă de la 48.900 €, iar 530i, de la 45.200 €, fără TVA.
Rata de încărcare este de circa 1-2%/km. Peste acest nivel și la viteze de autostradă, motorul termic consumă mult prea multă benzină în plus pentru a încărca și bateria. Apoi, cu bateria încărcată, se trece în „Auto eDrive“ și se rulează anticipativ, cu frâne lungi, pentru a regenera cât mai multă energie la frânare. În localități și până la viteze constante de 80-90 km/h sau 10% din baterie, 530e-ul rulează „full electric“. Dar, în orice moment, dacă ciupești accelerația, mașina se trezește imediat.
Ca idee, pe porțiunile parcurse cu bateria încărcată, consumul mediu afișat a coborât până la 6,7-6,9 litri/100 km. Și asta deși și la 8,6-8,8 litri/100 km consumul este unul foarte bun pentru cei 252 CP și cele vreo 2,5 tone ale „tancului“ încărcat la maximum, cu patru adulți, un copil și bagaje inclusiv la picioare.
100% eco în oraș
Dacă încarci la priză sau ai grijă să menții bateria la 70-80%, cum am explicat mai sus, 530e iPerformance poate rula exclusiv electric în oraș. Deși caii curentați par puțini, mașina este suficient de vioaie în traficul urban. În Salonic, de exemplu, am trecut în modul „Max eDrive“ și, cu 80% baterie, m-am fâțâit fără să poluez un gram, odată 19 kilometri și altă dată 22 de kilometri.
Iar faptul că am comentat în gând că e cam puțin se pare că a ajuns la urechile bavarezilor. La câteva zile după despărțirea de 530e, BMW a anunțat că X5 45e va merge 80 de kilometri 100% electric. Și, cu siguranță, tehnologia va ajunge și pe Seriile 3, 5 și 7. Sigur, real nu vor fi 80, dar și 50 de kilometri sunt suficienți.
Pentru cei care întrevăd viitorul 100% electric mai aproape, conform www.plugshare.com, în nordul Greciei nu există decât două stații de încărcare, în Salonic, una de 22 kWh, alta de 7 kWh. Iar pe insula Thassos nu figurează nicio stație. Extrapolând, cu un rezervor de 45 de litri, 530e are o autonomie de circa 400 de kilometri, adică exact cu cât se laudă cele mai performante electrice ale momentului. Oare câte zile aș fi petrecut pe drum dacă, în loc să alimentez în zece minute de patru ori, aș fi stat să încarc de patru ori, să spunem câte 100 kW? Infrastructura de încărcare e cheia, mașinile evoluează.