Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2024 - Magia mobilității de altă dată

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 25.08.2024 - 17:49
ALFA ROMEO 8C 2300 din 1932
ALFA ROMEO 8C 2300 din 1932
ALFA ROMEO 8C 2300 din 1932
ALFA ROMEO 8C 2300 din 1932
ALFA ROMEO 8C 2300 din 1932
ALFA ROMEO 8C 2300 din 1932
McLaren F1 din anul 1995
McLaren F1 din anul 1995
BMW CONCEPT SKYTOP
BMW CONCEPT SKYTOP
BMW Z8
BMW Z8

Până nu cu mulți ani în urmă, în general, automobilul nu era privit doar ca un mijloc de transport între punctele „A“ și „B“ și nu era apreciat doar după numărul și dimensiunile display-urilor de la bord sau funcțiile de condus autonom.

SHARE

Mult mai multe mașini aveau „suflet“, trezeau emoții prin design și/sau sunetele baritonale ale motoarelor și chiar reușeau să scrie povești de-a lungul mai multor generații.

Povești pe care continuă să le scrie și, cu siguranță, vor continua să le scrie și în viitor. Nu cred ca peste 50 de ani vreo mașină electrică de acum să defileze în perfectă stare de funcționare la vreun mare festival al mașinilor de epocă de atunci. Magia mobilității de altă dată va continua tot cu termicele de ieri, astăzi sau mâine. 

Concorso d’Eleganza Villa d’Este, cel mai important și exclusivist eveniment de profil din lume pentru autovehiculele clasice, alături de Pebble Beach din SUA, nu a trădat nici anul acesta așteptările, deși are o vârstă venerabilă. Prima ediție a fost organizată acum mai bine de 95 de ani, în 1929.

Colecționarii, artiștii restauratori și pasionații de mașini cu poveste și suflet s-au întâlnit din nou, în perioada 24-26 mai 2024, în grădina Villa d’Este şi în vecinătatea Villa Erba, de pe malul Lacului Como din Italia, pentru a admira zeci de automobile legendare și a desemna „BMW Group Trophy - Best of Show“, cel mai râvnit premiu al evenimentului, precum și câștigătoarele celor 7+1 categorii ale concursului de frumusețe.

Arta pe patru roţi a fost, de asemenea, pe ordinea de zi, deoarece pictorul abstract american Julie Mehretu şi cel de-al 20-lea BMW Art Car au făcut un popas pe malul Lacului Como în drum spre marea cursă de 24 de ore de la Le Mans 2024. De asemenea, în cadrul expoziției din Rotonda domeniului Villa Erba au fost prezente toate celelalte BMW Art Cars ce au participat la cursa de de 24h de la Le Mans.

Și nu în ultimul rând, Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2024 a găzduit aniversarea a 25 de ani de la lansarea spectaculosului roadster BMW Z8, mașina lui James Bond din „The World Is Not Enough“ (1999), aniversarea a 120 de ani Rolls-Royce și prezentarea prototipului BMW Concept Skytop, un coupe GT pe baza Seriei 8, cu acoperiș amovibil stil „targa“ și o combinație estetică ce face referire la BMW Z8 și BMW 503.

Concorso d’Eleganza Villa d’Este, Public Day - il Festivale şi numeroasele sale momente importante au atras în 2024 un public record de aproape 12.000 de vizitatori.

Marele câștigător, un Alfa Romeo 8C 2300 din 1932 cu caroserie Figoni

Anul acesta, cel mai râvnit premiu acordat la Concorso d’Eleganza Villa d’Este, „BMW Group Trophy - Best of Show“, a fost acordat de juriul de specialitate unui superb Alfa Romeo 8C 2300 din 1932, cu caroserie realizată de Figoni. Doar 10 astfel de modele au fost făcute de legendarul carosier.

Are ampatament scurt și un motor pe benzină de 2.3 litri cu 8 cilindri, care dezvoltă circa 142 de cai putere. Valoarea actuală estimată a bijuteriei pe patru roți este de peste 3 milioane de euro. 

Câştigătorul „Trofeo BMW Group - Best of Show“ a primit un ceas special de la A. Lange & Söhne, un cronograf 1815 unic, din aur alb de 18k, cu cadran din aur roz solid şi efigia „Concorso d’Eleganza Villa“ gravată manual pe carcasă.

Prin parteneriatul său cu  Concorso d’Eleganza Villa d’Este, care a început în 2012, ceasornicarul german se concentrează pe legăturile istorice dintre motorsport şi cronometraj. De asemenea, parteneriatul este modelat de un angajament comun faţă de tradiţie, măiestrie manufacturieră şi inovaţie mecanică.

Coppa d’Oro Villa d’Este, votul publicului: McLaren F1 din 1995

Câştigătorul din acest an al „Coppa d’Oro Villa d’Este“, votul publicului, a fost un McLaren F1 din anul 1995, care în continuare este cea mai rapidă mașină de stradă cu motor aspirat natural din istorie – 384 km/h.

Exemplarul premiat la Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2024 este unic. A fost comandat într-un dublu ton de gri de Motokatzu Sayama, proprietarul Clinicii Ueno, care a sponsorizat mașina câștigătoare la 24 de ore de la Le Mans din 1995.

McLaren F1 din anul 1995

Valoarea supercar-ului cu motor V12 de 6.0 litri și 627 de cai putere se apropie la ora actuală de 20 de milioane de euro.

Premiile Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2024

Trofeo BMW Group - Best of Show (acordat de juriu): Alfa Romeo 8C 2300, Spider, Figoni, 1932, Colecţia HM, Belgia

Coppa d’Oro Villa d’Este - Best of Show (acordat prin votul publicului): McLaren F1, Coupé, McLaren, 1995, Tony Vassilopoulos, Marea Britanie

Premiul de Design Concorso d’Eleganza pentru Concepte & Prototipuri (acordat prin votul publicului): Stellantis Europe S.p.A. 33 Stradale, Alfa Romeo 2-seater Coupé „Fuoriserie“, Centro Stile Alfa Romeo, 2023

Trofeo dei Presidenti (premiu acordat de preşedintele Concorso d’Eleganza Villa d’Este / preşedintele Concurs d’Elegance Pebble Beach / preşedintele Amelia Island Concours d’Elegance): Ferrari 335 S, Spider, Scaglietti, 1957, Brian Ross, SUA

Trofeo BMW Group Ragazzi (prin referendumul tinerilor): Lamborghini Diablo GT, Coupé, Bertone, 1999, Jose Cobian, Mexic

Trofeo BMW Group Classic (pentru cea mai fidelă restaurare, acordat de către juriu): Bentley, 3 Litre, Open Tourer, Van den Plas, 1927, Michael Dacre, Marea Britanie

Trofeo Rolls-Royce (pentru cel mai elegant Rolls-Royce, acordat de către juriu): Rolls-Royce, Silver Ghost, Torpedo Grand Luxe, Van den Plas, 1914, Terence George Bramall, Marea Britanie

Trofeo Vranken-Pommery (pentru cel mai bun automobil emblematic, acordat de către juriu): Bugatti, Type 35C, Grand Prix, Bugatti, 1928, Colecţia Auriga, Germania

Trofeo ASI (pentru cel mai bine conservat automobil postbelic): Fiat, Dino Aerodinamica, Berlinetta, Pininfarina, 1967, Lee Hower, SUA

Trofeo Auto & Design (pentru cel mai interesant design, acordat de către juriu): Aston Martin, DB4 GT Zagato, Coupé, Touring Superleggera, 1960, Andreas Halvorsen, SUA

Trofeo Il Canto del Motore (pentru cel mai bun sunet al motorului, acordat de către juriu): Lamborghini, Countach LP400, Coupé, Bertone, 1976, Christine Schams, Marea Britanie

Trofeo Automobile Club Como (pentru automobilul condus de cel mai departe): Ruf, CTR „Yellowbird“, Coupé, Porsche, 1987, Alois Ruf, Germania

Trofeo Poltrona Frau (pentru automobilul cu cel mai bine păstrat interior, acordat de către juriu): Talbot Lago, T26 Grand Sport - Prototype, Cabriolet, Graber, 1953,  Kaspar  Fleischmann, Elveţia.

CLASA A: The Dawn of the Performance Age (Începutul Erei Performanţei)

Câştigător: Bentley 4 ½ Litre Blower, Two Seater Drophead Coupé, Gurney Nutting, 1930, Colecţia Lee, SUA

Menţiune de Onoare: Bentley 3 Litre, Open Tourer, Van den Plas, 1927, Michael Dacre, Marea Britanie

CLASA B: Shaped by the Wind: The Evolution of Aerodynamics (Modelat de Vânt: Evoluţia Aerodinamicii)

Câştigător: Cadillac V16, Coupé, Fleetwood, 1934, Donald Ghareeb, SUA

Menţiune de Onoare: Delahaye 135 M, Cabriolet, Faget & Varnet, 1948, Teresa & David Disiere, SUA

CLASA C: „The Best Car in the World“ for 120 Years: Rolls-Royce celebrates an Historic Birthday

Câştigător: Rolls-Royce 40/50 HP Phantom II Continental, Fixed Head Coupé, Freestone & Webb, 1933, Lord Bamford, Marea Britanie

Menţiune de Onoare: Rolls-Royce Silver Ghost, Torpedo Grand Luxe, Van den Plas, 1914,Terence George Bramall, Marea Britanie

CLASA D: „Faster!“: The Arms Race on the Road

Câştigător: Ferrari 335 S, Spider, Scaglietti, 1957, Brian Ross, SUA

Menţiune de Onoare: Ferrari 250 GT SWB, Berlinetta, Scaglietti, 1960, Bernard Lezaire, Olanda

CLASA E: The Best of Italian Grace and Pace: Maserati at 110

Câştigător: Maserati A6G/54, Berlinetta, Zagato, 1956, Roberto Quiroz, Mexic

Menţiune de Onoare: Maserati 3500 Spider Vignale Prototipo, Spider, Vignale, 1959, Phil White, SUA

CLASA F: Gentleman Drivers: Style for the Fortunate Few

Câştigător: Ferrari 275 GTS, Spider, Pininfarina, 1966, Christopher Stahl, Germania

Menţiune de Onoare: Mercedes-Benz 300 SC, Coupé, Mercedes-Benz Sindelfingen, 1955, Sheikh Mohammed Al-Thani, Qatar

CLASA G: Time Capsules: Cars that the Outside World forgot

Câştigător: Alfa Romeo 8C 2300, Spider, Figoni, 1932, Colecţie privată, Belgia

Menţiune de Onoare: Bugatti Type 35C, Grand Prix, Bugatti, 1928, Colecţia Auriga, Germania

CLASA H: The Need for Speed: Supercar Stars of the Video Generation

Câştigător: McLaren F1, Coupé, McLaren, 1995, Tony Vassilopoulos, Marea Britanie

Menţiune de Onoare: Porsche 959 Komfort, Coupé, Porsche, 1988, Todd Blue, SUA

Concept Skytop – Un BMW Seria 8 cabrio cu acoperiș „targa“ și linii de design de la Z8 și 503

Prin concept car-ul BMW Concept Skytop (foto jos), bavarezii au adus din nou un automobil unic şi deosebit la Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Modelul decapotabil cu două locuri, bazat pe BMW Seria 8 cabrio și cu linii de design inspirate de la BMW Z8 și BMW 503, seamănă cu o sculptură auto realizată cu meticulozitate, cu o eleganţă fluidă şi sportivă care completează postura atletică şi musculoasă. Interiorul şi exteriorul conceptului prezintă culori calde monocromatice, îmbinând materiale exclusive cu măiestria manufacturieră clasică.

Roll bar-ul finisat în piele din spatele celor două scaune ale BMW Concept Skytop este combinat cu aripioare laterale pe montantul „B“ şi o lunetă complet retractabilă. Iar cele două părţi detaşabile ale plafonului amovibil, stil „targa“, finisate tot în piele, pot fi depozitate într-un compartiment special din portbagaj.

Scaunele din piele din interior au accente în stil brogue. Tonul maro-roşcat al suprafeţelor creează o schemă de culori consistentă, care creează o atmosferă de lux şi spaţiu.

La fel ca legendarul roadster Z8 (foto jos), BMW Concept Skytop este animat de cel mai puternic motor V8 din portofoliul bavarezilor – V8 de 4.4 litri și 617 cai putere.

„Dacă vom face mașina, cred că ar trebui să o facem într-o producție foarte limitată. Foarte limitată. Așa cum am făcut cu 3.0 CSL. Am făcut 50 de bucăți“, a declarat Adrian van Hooydonk, șeful de design BMW la Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te