De ce în unele țări se conduce pe dreapta, în altele pe stânga? Suntem atât de obișnuiți ca circulația pe străzile noastre să se desfășoare „pe dreapta” drumurilor, încât acest lucru ni se pare o normalitate existenă dintotdeauna.
Și, firește, ciudate ni se par țările în care traficul auto are loc pe partea stângă, lucru „anormal” pentru noi, Marea Britanie fiind cel mai reprezentativ exemplu în acest sens.
De ce în unele țări se conduce pe dreapta, în altele pe stânga? Care a fost situația în România?
De aceea, probabil că veți fi surprinși să aflați că, de fapt, noi și o bună parte a statelor din lumea întreagă, circulăm pe partea greșită a drumului, istoric vorbind.
Astfel, inițial, încă din Evul Mediu, cu mult înainte de apariția automobilului, circulația se făcea pe stânga drumurilor. De ce?
Pentru că cei care mergeau călare aveau nevoie să țină la îndemână o armă, pentru a se apăra de numeroșii tâlhari. Cum majoritatea oamenilor erau dreptaci, ei mergeau pe stânga, ca să poată scoată arma la nevoie, cu mâna de bază, conform transfergo.ro.
Britanicii sunt primii care au introdus o regulă oficială în acest sens: la Londra, în 1756, toate vehiculele care circulau pe London Bridge trebuia să țină stânga.
Citește și: Noi reguli pentru șoferi! Cine sunt românii care trebuie să facă acest lucru din doi în doi ani
Această regulă a fost mai apoi adoptată în tot Regatul Unit, circulația pe partea stângă devenind astfel obligatorie prin lege, mai scrie sursa citată.
Totuși, cum s-a ajuns ca în majoritatea țărilor lumii, legea să prevadă circulația inversă, adică pe partea dreaptă?
Rolul Revoluției Franceze din 1789
În prezent, conform statisticilor, circa 66% din populaţia mondială conduce pe partea dreaptă şi restul de 34% pe stânga.
Un rol esențial la avut Revoluția Franceză de la 1789, apoi Napoleon Bonaparte.
Circulația „pe dreapta” este, de fapt, cea anormală, din punct de vedere istoric - Foto: Pixabay - cu rl ilustrativ
Guvernul revoluționar francez condus de Maximilien Robespierre - cunoscut mai ales pentru că a condus „Domnia terorii” de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, în care mii de oameni au fost ghilotinați - a impus ca toată lumea să conducă pe dreapta, potrivit CNN.
Partea stângă a drumului era, prin convenție culturală îndelungată, rezervată trăsurilor și celor călare. Cu alte cuvinte, clasele mai bogate.
Pietonii, adică oamenii mai săraci, stăteau în dreapta. Obligarea tuturor de a marge pe aceeași parte a drumului, pe lângă faptul că era bună pentru trafic, făcea parte din eliminarea diferențelor de clasă socială.
Citește și: VIDEO Un sistem anti-șoferi vitezomani, obligatoriu pe toate mașinile din UE. Îți „sparge” timpanele
Aristocrația franceză n-a prea avut de ales și a trebit să fie de acord, În acea perioadă, a fi văzut ca nobil nu numai că nu era la modă, dar era și extrem de periculos.
Ceva mai târziu, această modă franțuzească ar fi fost răspândită de Napoleon în timp ce armatele sale mărșăluiau prin Europa. O dovadă în acest sens poate fi găsită dacă ne uităm la o hartă a imperiului napoleonian în 1812.
Există o națiune care nu a fost nici supusă, nici aliată a lui Napoleon. Aceasta este Suedia. În Suedia s-a condus pe stânga, până într-o zi din 1967, când, practic peste noapte, șoferii de acolo au trecut la mersul pe partea dreaptă.
Când a schimbat SUA regula britanică
Și SUA a schimbat regula englezească a circulației pe partea stângă, după Războiul de Independență (1775-1783), într-un efort de a se debarasa de toate lucrurile britanice,
Primul stat al SUA care a legiferat noua regulă a fost New York, în 1804.
La ora actuală, există 84 de state în care conducătorii auto circulă pe partea stângă a șoselei, iar șapte dintre acestea sunt din Europa: Anglia, Scoția, Țara Galilor, Irlanda, Irlanda de Nord și Malta și Cipru.
În trecut, în mai multe țări de pe „Bătrânul Continent” s-a circulat la început pe partea stângă. Spre exemplu, polonezii au circulat pe partea stângă până în anul 1922, portughezii până în 1928, spaniolii până în 1924, Italia până în 1922, Ungaria până în 1941.
Multe dintre statele care au păstrat vechea circulație pe stânga sunt foste colonii britanice. multe făcând încă parte din Commonwealth. Cele mai importante exemple sunt: India, Africa de Sud, Australia i Noua Zeelandă.
Există și două țări care n-au fos niciodată sub conducere britanică, dar au adoptat tot circulația pe stânga, Japonia și Thailanda,
Citește și: Ce mașini circulă prin București. Zeci de amenzi date pentru defecțiuni tehnice
În privința României - sau, mai bine zis, a teritoriului actual al țării noastre - nu există dovezi ale modului în care se circula (cu caii, căruţele sau cu alte mijloace de transport) în perioada veche a Daciei.
În schimb, este sigur că, după ce Imperiul Roman a pus stăpânire pe teritoriile dacice, în zona în care astăzi se află România se circula pe partea stângă a drumurilor pavate specifice acestui imperiu.
Acest lucru se datorează faptului că, pur și simplu, regula de bază în Imperiul Roman era ca circulaţia să se desfăşoare pe partea stângă.
De asemenea, este clar că zona Transilvaniei s-a circulat pe stânga și mai târziu, în perioada dominaţiei Imperiului Austro-Ungar (1867 - 1918), acest lucru fiind o obligativitate în Imperiu,
Chiar dacă și acest aspect ni se poe părea straniu, o serie de cercetări realizate în secolul trecut arată că ţările în care traficul se desfăşoară pe partea stânga au o rată a accidentelor mult mai mică decât a celorlalte, în care se circulă pe dreapta.
Citește și: Mulți șoferi români nu știu să facă stânga. Se ocolește sau nu centrul imaginar al intersecției?
Motivul? Vederea periferică a ochiului drept este mult mai dezvoltată decât cea a ochiului stâng pentru dreptaci, conform automarket.ro.
Astfel, cei care circulă pe stânga pot monitoriza natural mult mai bine traficul din sens opus sau maşinile care depăşesc din spate, unghiul mort fiind redus.