De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii? E o măsură preventivă

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 11.11.2024 - 11:19
De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii - Foto: Pixabay - cu rol ilustrativ
De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii - Foto: Pixabay - cu rol ilustrativ
De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii
De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii

De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii? Toți conducătorii auto știu acest amănunt, dar, până la urmă, de ce se întâmplă acest lucru și care a logica pentru care el e benefic pentru traficul rutier.

SHARE

De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii? Aceasta este una dintre lecțiile pe care orice instructor auto serios ți le va spune de la bun început - să fii atent la faptul că obiectele din oglinda retrovizoare laterală sunt de fapt mai aproape decât par a fi. Și, dacă se întâmplă ca elevul lor să fie curios, următoarea întrebare care îi va ieși din gură ar putea fi: „Dar de ce?”

De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii? E o măsură preventivă

Toți șoferii cunosc această proprietate a oglinzilor retrovizoare, dar mai puțini sunt cei care știu de ce, de fapt, ea este ncesară autoturismelor, dincolo de necesitatea de a vedea e a în spatele tău, în trafic.

Răspunsul constă în modul în care sunt proiectate oglinzile retrovizoare laterale ale unei mașini. Acestea sunt convexe, ceea ce înseamnă că sunt curbate sau rotunjite spre exterior.

Avantajul unei astfel de forme este că oferă șoferului un câmp vizual mai larg, permițându-i să vadă mai multe pericole potențiale. În esență, este o îmbunătățire a siguranței.

Citește și: 6 întrebări de mecanică greșite des la examenul auto: „Airbag-ul asigură amortizarea trepidațiilor”

Acesta este același motiv pentru care s-ar putea să vedeți oglinzi convexe amplasate strategic la capătul aleii sau la intersecții dificile, pentru a ajuta oamenii să vadă în jurul virajelor - deși acestea tind să arate mult mai evident în formă de ochi de pește decât cele de pe o mașină.

Dezavantajul unei forme convexe este că, în esență, distorsionează dimensiunea obiectelor care apar în interiorul acesteia.

Faptul că obiectele se văd mai apropiate în oglinda retrovizoare e o măsură preventivă pentru siguranța traficului - Foto: Pixabay - cu rol ilustrativ

La rândul său, acest lucru modifică percepția șoferului cu privire la distanța dintre un obiect și mașina pe care o conduce, ceea ce reprezintă o problemă de siguranță dacă nu sunteți conștient de acest efect.

De ce obiectele par mai apropiate văzute prin oglinda retrovizoare a mașinii?

Când o mașină din spatele vostru pare destul de departe, ați putea fi tentat să faceți ceva de genul să schimbați rapid banda când, de fapt, nu există o distanță suficient de sigură între voi și automobilul din spate pentru a face acest lucru. 

În multe locuri, avertismentul „obiectele din oglindă sunt mai aproape decât par” este adesea gravat pe oglinzile retrovizoare laterale ale unei mașini, ca o reamintire permanentă de a fi precaut în efectuarea unor astfel de manevre.

Există vreun tip de oglindă care ar putea reprezenta un fel de cale de mijloc? Cu siguranță, oamenii au încercat - și anume Dr. R. Andrew Hicks, profesor de matematică la Universitatea Drexel din Pennsylvania, scrie IFL Science.

În 2012, Hicks a obținut un brevet în SUA pentru un design pe care l-a creat folosind un algoritm care a implicat zeci de mii de calcule, rezultând o oglindă care avea un câmp vizual de 45 de grade, dar o distorsiune minimă.

Citește și: Ce ulei trebuie să pui în motorul mașinii pentru a nu avea probleme iarna? „W”-ul e important

„Imaginați-vă că suprafața oglinzii este formată din multe oglinzi mai mici întoarse în unghiuri diferite, ca o minge de discotecă”, a spus Hicks într-o declarație făcută la momentul respectiv. 

„Algoritmul este un set de calcule pentru a manipula direcția fiecărei fețe a globului disco metaforic, astfel încât fiecare rază de lumină care ricoșează din oglindă să arate șoferului o imagine largă, dar nu prea distorsionată, a scenei din spatele său”, a adăugat el.

Dar faptul că obiectele se percep ca fiind mai apropiate când le privim prin oglinda retrovizoare a mașinii este, de fapt, o măsură preventivă, care ne ajută să nu faem manevre periculoase din cauza percepției asupra distanței ce ne separă de ceilalți participanți la trafic aflați în spatele nostru.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te