Inventat la sfârșitul anilor 1990 pentru reducerea riscurilor de accident în sensurile giratorii obișnuite, „giratoriul turbo” sau „turbo girația” și-a demonstrat utilitatea, întâi în Olanda și Belgia, fiind implementat apoi în din ce în ce mai multe țări, inclusiv în România, la încrucișările de mai multe drumuri cu trafic mare.
Citește și: VIDEO Mulți șoferi habar nu au cum să merge în giratoriu. Poliția Rutieră a făcut un film explicativ
Avantajul sensului giratoriu turbo este că realizează o combinație între simplitatea unui sens giratoriu cu o singură bandă și performanțele unui sens giratoriu cu două benzi sau mai multe benzi. La acest rezultat se ajunge prin sortarea traficului la intrări, separând structural drumul circular interior parțial existent de drumul circular exterior și o ieșire cu două benzi pe sensul principal.
Studiile realizate arată o creştere cu 76% a siguranţei prin utilizarea acestui tip de sens giratoriu.
Atenție, șoferi! A apărut „giratoriul turbo”. Cum se circulă? Regulile sunt diferite
Concret, „turbo-girația” înseamnă, pe scurt, un sens giratoriratoriu cu mai multe benzi pe sens în care fluxurile de trafic sunt separate pe benzi, iar șoferul trebuie să selecteze banda de intrare înainte să intre în intersecție, în funcţie de ieşirea din sens pe care vrea să ajungă.
În exemplul din imaginea de mai jos, giratoriul turbo de la Mărăşti, municipiul Timișoara, în care sunt deversate autovehiculele de pe trei bulevarde cu 4-6 benzi și o stradă, de pildă, nu mai e vorba de un simplu cerc, ci de două spirale formate din câte trei semicercuri cu raze de lungimi crescătoare, care se întâlnesc pe o axă de translație.
Cercul giratoriului este tăiat în două sau în patru, sub unghiuri atent calculate, jumătățile, respectiv sferturile fiind decalate.
Citește și: VIDEO Coșmarul șoferilor! Cum se merge în cel mai complicat sens giratoriu? Include 5 mini-giratorii
Forma aproximativă de ou sau de rozetă a giratoriului schimbă și forma benzilor de circulație, ceea ce duce la o reducere forțată a vitezei de deplasare prin giratoriu până la circa 40 km/h. Acest lucru nu îngreunează traficul, pentru că ce se pierde prin reducerea vitezei se câștigă prin creșterea siguranței.
Regula principală și diferită în giratoriul turbo e că atunci când șoferul întâlnește o girație cu „bandă turbo”, trebuie să decidă înainte de a intra în intersecție în ce direcție merge, deoarece, în astfel de sensuri giratorii, pot exista situații în care marcajele rutiere să nu permită schimbarea direcției de deplasare.
Conform Codului Rutier privind semnalizarea la intrarea în intersecții și schimbării direcției de mers, regulile din giratoriu sunt:
- șoferii care merg pe prima arteră la dreapta vor semnaliza intenția „la dreapta” de la intrarea în giratoriu, până la părăsirea intersecției
- șoferii care merg înainte nu semnalizează, dat fiind faptul că nu-și schimbă direcția de mers, dar vor semnaliza la ieșire din giratoriu „la dreapta”, pentru a avertiza ceilalți participanți că părăsesc intersecția
- șoferii care fac stânga semnalizează „la stânga” la intrarea în giratoriu și „la dreapta” la ieșirea din giratoriu, pentru a avertiza ceilalți participanți că părăsesc intersecția
- șoferii care întorc vor semnaliza „la stânga”, iar la părăsirea intersecției „la dreapta”, pentru a informa asupra intenției de părăsire a giratoriului
- la ieșirea din giratoriu, șoferii, indiferent de direcția din care vin sau banda pe care se află, vor semnaliza „la dreapta”, pentru a avertiza ceilalți participanți la trafic despre intenția de părăsire a intersecției.