FOTO Care e martorul luminos din bord la aprinderea căruia orice șofer trebuie să oprească imediat

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 11.06.2024 - 15:34
Foto: insurethebox.com - Imagine cu rol ilustrativ
Foto: insurethebox.com - Imagine cu rol ilustrativ
Care e martorul luminos din bord la aprinderea căruia orice șofer trebuie să oprească imediat - Foto: rustyautos.com
Care e martorul luminos din bord la aprinderea căruia orice șofer trebuie să oprească imediat - Foto: rustyautos.com

Instrumentarul de bord al mașinilor nu trebuie privit doar pentru consultarea vitezei de deplasare, ci și pentru a vedea dacă vehiculul vă transmite vreo alertă prin martorii luminoși sau mesaje. Unul dintre „beculețe” e foarte important, iar șoferul trebuie să oprească imediat.

SHARE

Mulți șoferi se uită la panoul de bord doar pentru a cunoaște viteza, turația motorului pentru a schimba treapta de viteză, temperatura exterioară, distanța parcursă sau ora exactă.

Dar instrumentarul are o funcție și mai importantă. Este principalul canal prin care mașina comunică cu omul de la volan, îi „spune” dacă și ce o doare. 

Citește și: FOTO Martorul luminos la care trebuie să fie atenți șoferii de mașini diesel. Mai merge 2.000 km

Care e martorul luminos din bord la aprinderea căruia orice șofer trebuie să oprească imediat

Panoul de bord al autovehiculelor „ascunde” o mulțime de „beculețe”, de martori luminoși cu ajutorul cărora mașina poate comunica eventuale probleme la motor, direcție, cauciucuri, sisteme de asistență, sisteme de siguranță, etc. 

Iar la aprinderea unora dintre acești martori luminoși este recomandat ca șoferul să oprească imediat. Unul dintre aceștia, probabil cel mai important pentru siguranță, este cel al sistemului de frânare - un cerc cu un semn de exclamare în mijloc (sau un „P”), înconjurat de două semicercuri la exterior. 

Dacă se aprinde martorul luminos al sistemului de frânare în mers, verificați maneta sau butonul frânei de staționare, al frânei de mână, cum i se mai spune. Dacă constatați că frâna de mână nu e acționată, opriți imediat într-un loc sigur. Înseamnă că „beculețul” indică o problemă la sistemul de frânare. 

Verificați fiecare roată, „pipăind” jantele în dreptul butucului, să vedeți dacă vreuna e mai încinsă decât alta. O jantă fierbinte poate arata că frâna de pe acea roată a rămas blocată. 

Citește și: Ai alimentat din greșeală cu benzină în loc de motorină sau viceversa? Atenție, distrugi mașina!

Apoi, ridicați capota motorului și verificați nivelul lichidului de frână. Dacă e sub minim, uitați-vă sub mașină dacă apare vreo pată. Dacă nu e, mergeți la cea mai apropiată benzinărie și cumpărați lichid de frână pentru completare. Atenție, citiți în cartea mașinii ce fel de lichid de frână aveți în instalație. Majoritatea mașinilor au DOT4, dar poate fi și alt tip.

Dacă nicio roată nu e fierbinte și lichidul de frână e ok, încercați să vă uitați la plăcuțele de frână de pe puntea față.

Citește și: „Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Soluția

Dacă sunt uzate, au un senzor căruia i se rupe capul, când grosimea plăcuței scade sub limita stabilită de producător, și aprinde martorul din bord.

În cazul în care vedeți că vreo plăcuță are sub 3-4 milimetri grosime, vă puteți continua drumul, dar nu mai mult de câteva sute de kilometri. Și recomandat e să vă opriți la un service pentru o constatare rapidă. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te