FOTO Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 06.04.2024 - 07:23
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: forum.metrouusor.com
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: forum.metrouusor.com
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: wikipedia.org
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: wikipedia.org
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: wikipedia.org
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: wikipedia.org
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: Facebook
Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești - Foto: Facebook

Multora le place să creadă că în „Epoca de Aur”, în anumite domenii, românii erau extrem de creativi. Dar, de exemplu, dacă tractorul U650 a fost licență Fiat, iar camionul SR-101, copiat după ZiS-150, „inspirația” pentru Dacia Nova a venit de la două mașini franțuzești.

SHARE

Dacia a început să producă sub licență Renault la Mioveni în 1968, iar contractul de cooperare a expirat la sfârșitul anilor 1970. În 1978, s-a negociat un proiect de acord-cadru ce avea ca obiect fabricarea modelului Renault 18 în România, dar n-a fost să fie. Așa că s-a continuat fabricarea Daciei 1300 integrată local în proporție de 100%. 

Dacia Nova, o concepție 100% românească? Nu. „Inspirația” a venit de la două mașini franțuzești

La începutul anilor 80, Întreprinderea de Autoturisme Pitești (IAP) producea 300 de vehicule pe zi și avea circa 20.000 de angajați. Iar gama a evoluat prima dată odată cu lansarea unei versiuni restilizate a Daciei 1300, numită Dacia 1310. 

Citește și: VIDEO Cum era elogiat în presa comunistă primul camion românesc făcut în „Orașul lui Stalin” în 1954

Dacia Nova a apărut pe piață abia în 1995, dar proiectarea ei a început prin 1984, când a apărut ideea extinderii gamei Dacia cu un „liftback”, o berlina în două volume și jumătate cu 5 uși și 5 locuri și hayon, un model de caroserie la mare modă în anii 1980 prin Europa. 

Primele schițe ale Novei au fost creionate în 1985. Automobilul a fost proiectat inițial pe planșetă, fără soluții computerizate. Proiectul a fost sistat în anul 1989, dar reluat începând cu 1991. 

Citește și: Tractorul românesc U650, medaliat cu aur, acum 60 de ani, în Germania. Era sub licență Fiat

Întâmplător sau nu, Nova semăna foarte mult cu două modele franțuzești dezvoltate și lansate la începutul anilor 1980. 

În 1982, Peugeot a dezvăluit conceputul VERA Plus și în 1985 a început producția modelului de serie Peugeot 309. 

În 1981, Renault la lansat Renault 9 și în 1983, Renault 11, versiunea „liftback”, cu hayon, a sedan-ului R9. 

După cum se poate observa și cu ochiul liber, o serie de elemente de design prezente pe Dacia Nova apar și la cele două modele franțuzești. Hayonul lui Peugeot 309 chiar seamănă izbitor cu cel al Novei. 

Sigur, până în 1995, când a început producția Dacia Nova, design a „expirat, dar la jumătatea anilor 1980 liniile trasate erau top. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te