Martorul luminos cu „picătură” sau „becul de ulei”, cum i se mai spune, se poate aprinde în cazul în care sistemul de ungere al motorului termic al autovehiculului nu funcționează în parametri. Poate „clipi” ori se poate aprinde continuu, iar la unele mașini își poate schimba și culoarea, galben sau roșu.
Citește și: FOTO Atenție, șoferi! Martorul luminos care dacă se aprinde pe caniculă trebuie să opriți imediat
Indiferent de modul sau culoarea în care se aprinde martorul de presiune a uleiului, însă, trebuie să opriți imediat în siguranță, pentru a încerca să identificați cauza. În funcție de aceasta, veți putea sau nu pleca mai departe.
Martorul luminos cu „picătură” care îi spune șoferului să oprească imediat, dacă se aprinde
„Becul de ulei” se poate aprinde din mai multe motive. Cel mai des întâlnit caz este cel al scăderii nivelului de ulei din baie sub cel minim setat de producător.
Martorul luminos cu „picătură” se aprinde intermitent sau continuu, în general de culoare galbenă.
Opriți mașina în siguranță, lăsați-o să se „răcorească” puțin și verificați nivelul uleiului, fie prin intermediul jojei de ulei, fie prin intermediul computerului de bord (la unele autovehicule mai noi care nu mai dispun de jojă).
Trebuie să fie, evident, peste „Min.” și cel mai bine aproape de „Max.”. Dacă nu e, completați pe loc dacă aveți ulei în portbagaj sau mergeți până la prima stație de carburanți și cumpărați.
Atenție, uleiul cu care completați trebuie să fie la fel cu cel din motor, să aibă același indicativ! Adică, dacă în motor aveți „5w30”, trebuie să completați cu ulei „5w30”. Ideal, aceeași marcă. Dar merge și alta, dacă nu găsiți.
Citește și: FOTO Martorul luminos la care trebuie să fie atenți șoferii de mașini diesel. Mai merge 2.000 km
Scăderea nivelului uleiului poate fi determinată de arderea acestuia de către motor sau de o scurgere. Dacă după ce completați și vă reluați drumul martorul luminos cu „picătură” se aprinde din nou, mergeți la un mecanic.
O altă cauză destul de des întâlnită a aprinderii „becului de ulei” este scăderea presiunii de ungere.
Dacă nivelul uleiului în baie e corect, între „Min.” și „Max.”, și martorul luminos cu „picătură” se aprinde, fie s-a stricat pompa de ulei, fie undeva pe traseul sistemului de ungere al motorului există o pierdere serioasă (conductă spartă, de exemplu). În cazul unui motor turbo, se poate pierde ulei mult și pe la turbină, dar în acest caz mașina ar scoate și mult fum albastru pe eșapament.
De asemenea, scăderea presiunii de ulei în motor poate fi cauzată și de înfundarea filtrului sau a sorbului din baie.
Indiferent dacă puteți sau nu identifica motivul aprinderii continue a „becului de ulei” de culoare roșie, opriți imediat motorul și duceți mașina la service cu o platformă sau remorcată, pentru a nu distruge motorul.