Greșeala pe care mulți șoferi de mașini turbo o fac când opresc motorul. „Regula minutului”

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 04.09.2024 - 14:25
Greșeala pe care mulți șoferi de mașini turbo o fac când opresc motorul. „Regula minutului” - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Greșeala pe care mulți șoferi de mașini turbo o fac când opresc motorul. „Regula minutului” - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ

Mulți șoferi de mașini turbo fac o greșeală când opresc motorul, greșeală care, în timp, poate duce la reparații costisitoare. Nu respectă „Regula minutului” după drumuri mai lungi sau după ce au mers mai tare, mai sportiv, și „taie” contactul imediat ce parchează la destinație.

SHARE

Turbo, turbo și, iar, turbo. Aproape toate autoturismele diesel din ultimii vreo 30 de ani și majoritatea mașinilor pe benzină au motoare supraalimentate cu turbină.

Rar mai găsești un „benzinar” aspirat până și în gama „low-cost” și, și mai rar, un „aspirat” performant, cum era, de pildă, pe Renault Clio III RS (2.0 litri și 200 cai). La ora actuală, doar câțiva constructori auto mai propun propulsoare aspirate pe benzină interesante, gen Mazda și Porsche. Evident, fiecare în segmentul lui. 

Citește și: Ești șofer și mașina scoate fum? Alb, negru sau albastru? Culoarea îți spune ce problemă are

Turbo e așa la modă datorită downsizing-ului și a normelor de poluare din ce în ce mai stricte. Prin supraalimentare cu turbină, producătorii propun motoare mai mici cu putere similară sau chiar mult mai mare și pot controla mult mai eficient emisiile de noxe decât în cazul aspiratelor.

Greșeala pe care mulți șoferi de mașini turbo o fac când opresc motorul. „Regula minutului”

Turbinele au și ele o sensibilitate, însă. Temperatura. Se încing foarte tare, chiar se înroseșc, în multe cazut în care șoferul forțează. 

Așteptând doar câteva secunde, șoferul poate preveni apariția defecțiunilor care în timp îl vor pune să băge mâna adânc în buzunar.

Citește și: Cum pot șoferii să strice cutia de viteze doar lăsând mașina în parcare și urmând un sfat prost

Concret, greșeala pe care o fac mulți șoferi de mașini turbo este că atunci când parchează, după călătorii lungi sau după ce conduc cu viteză mare și accelerații bruște, opresc imediat motorul. Și, evident, rămasă fără răcire și ungere, turbina se supraîncălzește. 

Deci, „Regula minutului” e esențială pentru viața turbinei. Adică, este recomandat ca, după călătorii lungi sau condus sportiv, motorul turbo să fie lăsat să meargă câteva zeci de secunde, maximum un minut, la ralanti, în gol, în parcare, înaite de a fi oprit. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te