Infrastructura rutieră a Bucureștiului nu are nicio legătură cu cele ale capitalelor sau marilor orașe din Uniunea Europeană sau SUA. Bucureștiul este încă singura metropolă europeană care nu are măcar un inel de centură pe care să se circule în regim de autostradă, nu are benzi pentru transportul în comun, nu are stații intermodale pentru transportul urban și către suburbii și nu este brăzdat decât de circa 16 kilometri de piste pentru biciclete. De asemenea, cu câteva excepții, infrastructura rutieră a Capitalei este aceeași de zeci de ani.
Citește și: FOTO Un nou tip de trecere de pietoni, în București: cu WC public
În acest context, pentru creșterea siguranței circulației, consilierului municipal Nicorel Nicorescu (USR PLUS) a promovat ideea implementării pe marile artere ale Capitalei, în intersecțiile semaforizate, a așa numitelor marcaje „ASL” (Advanced Stop Line).
Ce sunt marcajele „ASL”
Contactat de Newsweek România, consilierului municipal Nicorel Nicorescu a declarat că „am permis de conducere de peste 30 de ani și conduc mult” și a explicat că noile marcaje „mută practic actuala linie de Stop, care delimitează trecerea de pietoni, cu trei metri în spate. Practic, vor exista două marcaje transversale de Stop, cel actual, lângă trecere, și cel nou, la trei metri în spate”. Mai multe detalii despre design-ul „cycle friendly” al străzilor din orașe puteți găsi aici.
„Măsura agreată cu Direcţia Transporturi din Primăria Capitalei prevede realizarea în toate intersecţiile semaforizate, unde este permis virarajul la stânga (artere de categoria 1 şi 2), a unui marcaj transversal înainte de stâlpul semaforului, la o distanţă de trei metri de acesta”, a mai spus acesta.
"Tu eşti, practic, ca biciclist, prins între maşinile oprite la semafor şi bordură. (...) Există bune practici în alte oraşe europene şi nu numai. Este o măsură care se practică şi încurajează folosirea bicicletelor. Nu neapărat pentru virarea la stânga, cum există o anumită justificare, dar şi pentru cei care se deplasează şi merg înainte. În loc să fie prinşi pe margine, vor putea staţiona şi ei mult mai în siguranţă în zona respectivă, înainte de a se face culoarea verde la semafor şi a putea continua traseul", a explicat Nicorel Nicorescu, pentru Agerpres.
De asemenea, Nicorel Nicorescu a precizat că forma aprobată de către Direcţia Transporturi din Primăria Capitalei şi emisă către Administraţia Străzilor diferă de propunerea sa inițială. Consilierul municipal a punctat că Direcţia Transporturi din PMB a decis să personalizeze spațiul dintre cele două marcaje de Stop cu desene cu biciclete, conceptul său nefiind de „bike box”, ci de creştere a siguranţei pentru cei care traversează trecerile de pietoni şi descongestionarea mai uşoară a intersecţiilor blocate.
Nicorel Nicorescu a estimat că, în contextul în care vor fi realizate mai multe piste de biciclete, marcajele rutiere de tip „ASL” din intersecţii vor fi aplicate într-o mai mică măsură. "Sunt legate de situaţia actuală. Noi ne dorim în continuare să facem piste serioase de biciclete în Bucureşti”, a spus el.
Marcajele „ASL”, între haos și utilitate
Pilotul și campionul român de drift Sorin Ene spune despre noile marcaje că „uităm întotdeauna partea de infrastructură. Ţine foarte mult de siguranţa circulaţiei. De ce? Pentru că un biciclist pleacă foarte greu de pe loc. Vor exista contacte. Nici nu vreau să mă gândesc. Vom avea numai scandaluri şi numai accidente. Va fi un haos total!”, potrivit observatornews.ro.
Pe de altă parte, contactat de Newsweek România, pilotul, trainer-ul de conducere defensivă și ciclistul Alex Filip a declarat că „din punctul meu de vedere, într-un oras modern și civilizat, să folosești mașina personală ar trebui să fie ultima alternativă. Din păcate, în București este prima opțiune. Așa că orice nou element menit să sporească siguranța celor pe două roți, dar să și încurajeze folosirea lor este de aplaudat.
Sigur, la început va fi de neconceput să stai să aștepți după un vehicul mai lent precum bicicleta. Însă, cu timpul, va intra în rutină, bineînțeles dacă Poliția se va implica. Pentru că la fel de bine există amendă pentru parcarea mașinilor pe locurile destinate persoanelor cu dizabilități, însă mai peste tot sunt printre primele ocupate”.
Potrivit unor reprezentanți din Consiliul General al Municipiului București, noile marcaje „ASL” ar putea fi incluse în Codul Rutier. Cei care vor opri pe marcajul destinat bicicliștilor și celor cu trotinetă vor putea fi amendați cu 725 de lei și le va fi suspendat permisul pentru 30 de zile, potrivit Digi24.