Lichidul de frână este absolut esențial pentru siguranță și nu trebuie neglijat. În timp, calitatea acestuia se deteriorează și nu mai corespunde parametrilor optimi, iar în cazul unei frânări de urgență, de dexemplu, vă puteți trezi că pedala de frână se duce ușor la podea, dar mașina nu încetinește cum ar trebui.
Citește și: FOTO În România, circulă „moartea pe roți”. Cum arată racordurile de frână la o mașină oprită de RAR
Vrei să nu ai „surprize” cu frânele? Nu fă economie de 200 lei. Schimbă lichidul de frână la 2-3 ani
Specialiștii și producătorii recomandă verificarea periodică a nivelului și culorii lichidului de frână și înlocuirea periodică a acestuia la 2-3 ani sau în jur de 50.000 de kilometri parcurși.
Lichidul de frână este incompresibil și conceput pentru a transmite direct forța cu care șoferul apasă pedala de frână sistemului de frânare al autovehiculului.
Principala sa funcție este de a se asigura că, atunci când apăsați pedala, frânele autovehicului răspund imediat.
Atunci când aplicați presiune pe pedala de frână, forța este transmisă de lichid prin conductele de frână către etriere sau tamburii, care presează plăcuțele de frână împotriva discurilor sau tamburilor de la roți, determinând încetinirea și oprirea vehiculului.
Citește și: Frânele mașinilor electrice se uzează mai greu, dar riscă să ruginească. Ce trebuie să facă șoferii
Prin urmare, pentru ca sistemul de frânare al mașinii să funcționeze eficient, lichidul de frână trebuie să își păstreze proprietățile incompresibile.
Orice contaminare, cum ar fi absorbția umidității din aer, poate afecta performanța acestuia. Umiditatea excesivă poate reduce punctul de fierbere al lichidului, de exemplu, crescând riscul de formare a vaporilor în timpul frânării intense. Acești vapori, fiind compresibili, pot duce la o pierdere de presiune în sistem și pot reduce eficiența frânării.
Există mai multe tipuri de lichid de frână, dar cele mai comune sunt DOT 4 și DOT 5.
DOT 4, care este pe bază de glicol, este utilizat pe scară largă la autoturisme. Este eficient, dar tinde să absoarbă apă în timp, necesitând înlocuirea periodică pentru a-și menține performanța.
DOT 5 este pe bază de silicon, nu absoarbe apa și are un punct de fierbere mai ridicat, ceea ce îl face ideal pentru condiții dificile, cum ar fi în vehicule sportive sau militare. Cu toate acestea, este mai puțin compatibil cu anumite sisteme de frânare din cauza compoziției sale chimice.
Citește și: FOTO Care e martorul luminos din bord la aprinderea căruia orice șofer trebuie să oprească imediat
Punctul de fierbere al lichidului de frână este foarte important. În timpul frânării bruște, sistemul poate ajunge la temperaturi ridicate. Dacă lichidul atinge punctul de fierbere, acesta se poate transforma în gaz. Iar, cum, spre deosebire de lichide, gazele sunt compresibile eficiența frânării este compromisă.
Un lichid DOT 5, cu punct de fierbere mai ridicat, oferă o rezistență mai bună la supraîncălzire, ceea ce îl face preferabil în situațiile în care frânarea este prelungită sau în care este necesară o presiune ridicată. Cu toate acestea, nu toate sistemele de frânare sunt compatibile DOT 5, iar pentru majoritatea utilizatorilor un lichid DOT 4 bine întreținut este suficient.
Citește și: Ce trebuie să facă toți șoferii care schimbă frânele mașinii în primii 200 km? Altfel, aruncă banii
Semnele care indică necesitatea schimbării lichidului de frână
Principalul semn care indică necesitatea schimbării lichidului de frână este culoarea acestuia. În mod normal, lichidul de frână trebuie să aibă o culoare clară, maroniu-gălbuie.
Dacă devine mai întunecat, este un semn că ar putea fi timpul pentru înlocuire. Schimbarea nuanței sale se produce din cauza faptului că lichidul de frână absoarbe treptat umiditatea din aer.
De asemenea, dacă simțiți că aplicați o presiune mai mare decât în mod normal pe pedala pentru a frâna, acest lucru poate indica, de asemenea, faptul că lichidul de frână trebuie înlocuit.
În general, sistemele de frânare ale mașinilor au în jur de 1-1,5 litri de lichid de frână.
Un litru de lichid de frână costă, în general, între 40 și 80 lei, iar manopera pentru înlocuirea acestuia, circa 100-150 lei.