O cercetare de piață realizată de ADAC pentru cotidanul german Bild, arată că achiziționarea unei mașini noi de oraș devine din ce mai dificilă. Pe de o parte s-au scumpit enorm, iar pe de alta numărul modelelor disponibile s-a redus drastic.
Mașina nouă, un „lux”. În 10 ani, prețul unei mașini mici a „bubuit”, de la 13.041 € la 22.591 €
Nu mai există mașină nouă ieftină. Și nu vorbim despre mașinile electrice. Cele mai accesibile modele cu motor termic pornesc de la circa 15.000 de euro (Dacia Sandero, de exemplu), fără prea multe opțiuni.
Un studiu ADAC, realizat pe piața din Germania (dar relevant și pentru România, prețurile mașinilor noi fiind diferind destul de puțin, n. red.) , arată că prețul mediu de achiziție al unei mașini mici, de oraș, care în 2014 era de 13.041 €, a ajuns în 2024 la 22.591 €. A crescut cu 73%, în 10 ani, adică!
Citește și: Piața auto din România a „bubuit” în iunie 2024. A ajuns la volumul din iunie 2005
Pentru comparație, în 2014 aproximativ 60% din venitul net anual mediu din Germania trebuia plătit pentru o mașină nouă de oraș, iar în 2024 procentul a ajuns la aproape 78%.
De asemenea, ADAC menționează că oferta de mașini din clasele mici (A + B) a scăzut drastic în ultimii ani. Dacă în 2014 clienții aveau de ales între 80 de modele cu motoare termice, astăzi sunt cu aproximativ o treime mai puține - 55 de modele. Iar în segmentul A, mai sunt doar 10 modele diferite la ora actuală.
Mai mult, conform ADAC, la sfârșitul anului 2023, pe piața din Germania, doar 4 mașini mai existau la un preț de pornire de sub 15.000 €: Dacia Sandero, Citroën C3, Fiat Panda și Mitsubishi Space Star.
Citește și: Efectul tăierii primei Rabla Plus pentru mașini electrice continuă. Vânzările, -46% și în iunie
„Pentru mulți consumatori este aproape imposibil să cumpere o mașină nouă. Acest lucru este valabil mai ales pentru că mașinile mici dispar de pe piață sau au devenit disproporționat de scumpe.
Trecerea la o mașină electrică ecologică este făcută și mai dificilă din cauza ofertei mai scăzute și a prețurilor și mai mari”, a declarat Karsten Schulze, președintele ADAC Technology, pentru Bild.
Prin urmare, pentru din ce în ce mai mulți șoferi care își caută o mașină de buget soluția vine de pe piața second-hand.